Sjefer på hjemmebesøk...

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Ville du godtatt at sjefen din kjørte hjem til deg for å sjekke om du var syk??

Ja... det må han da få lov til.
2
4%
Nei!! Er man syk så er man syk!
27
60%
Kom helt an på.
16
36%

Stemmer totalt: 45

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Sjefer på hjemmebesøk...

Legg inn av Gisle N163 » 11 jul 2007, 16:46

Hva er det som skjer? I dag var jeg hjemme fra jobb p.g.a sykdom. Jeg sier VAR fordi jeg er på jobb i skrivende stund.

PÅ halvannet år har jeg til sammen vært borte 3 dager. Synes ikke det er så veldig mye, jeg. Men i dag så skjedde det noe.

I hele natt lå jeg flat i sengen og løp tur-retur dassen for å ringe i den store hvite telefonen. Følte meg litt bedre i 12-tiden og bestemte meg for å stå opp. Tilfeldigvis har jeg og sambo malt vinnduskarmene og persiennene er ikke hengt opp igjen. Jeg tenkte at jeg kunne gjøre noe nyttig når jeg følte meg frisk nok og fikk hengt opp den ene. Det var 4 skruer. Da jeg holdt på med skrue nr. 3 fikk jeg øye på sjefen min som stod utenfor i en bil og kikket på meg.

Han kom for å sjekke om jeg faktisk var syk og da så det jo litt dumt ut at jeg stod og hang opp en persienne... Hva skal man si til sånt? Du blir jo tatt på sengen i høyeste grad... og jeg visste ikke hva jeg skulle si til han... (noe som ikke akkurat styrket saken min). Han skjelte og smelte og sa at dette skulle vi ta opp på møte og det var ikke måte på.

Er dette lovlig?? Noen gode tips til hva jeg bør si i mitt forsvar på fredag når jeg skal i møte?? Jeg var faktisk kjempe dårlig i hele natt. Men når jeg først står opp så føler jeg meg bedre hvis jeg klarer å holde på med noe fremfor å ligge i sengen og tvinge meg til å sove..

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Terra N837
Overload!!!
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 11 jul 2007, 17:02

Det er trist at en arbeidsgiver oppfører seg på den måten!
Har hørt liknende historier før og det er sykt at de kan holde på slikt!

Du får bare holde deg til sannheten uansett hvor mye han kjefter og smeller.
Han kan da ikke vite hvor syk du var på natta!
Er det ingen som er over han i jobben?

Jeg ville snakket med personal ansvarlig etter møte med sjefen!

Håper du oppdaterer denne saken etterhvert.

Lykke til :)
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 11 jul 2007, 17:29

Her er ikke noe som heter personalansvarlig. Dette er et privat selskap med 9 ansatte. Vi leier ut biler i regi av Avis bilutleie, men er et eget AS. Det heter på papiret "Sveins Bilutleie"... og det sier vel nok. Internt kaller vi det av og til for "Svein Svindel"... men det er en annen historie.

Her er i hvertfall ingen over han i systemet. Bortsett fra på hovedkontoret i oslo, men de har ikke med personal å gjøre...

Så får bare se hva som skjer.. Skal holde dere informert.

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 11 jul 2007, 17:32

Høres litt på kanten ut detta ja... Jeg syntes faktisk det hadde vært greit å fått besøk av sjefen under sykdom, men da bør det kanskje skje på en litt annen måte. Og kanskje under litt lengre tids sykdom. Du har vel egentlig ingenting å frykte spør du meg, det er ingenting som sier at du skal ligge på sofaen når du er hjemme. Så om du henger opp en persienne så er det din sak og ikke hans! Snakket du med han i dag?

En annen ting hadde jo vært dersom du hadde vært borte for 15. gang på en mnd. Det er forresten mulig at den sjefen har veldig mye tid og veldig lite som skal gjøres!

Men sjefer er sjefer! Tror neppe jeg kommer til å bli 100% fornøyd med noen en gang! Før det eventuelt blir meg selv :P
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 11 jul 2007, 17:42

KongerudN344 skrev:
En annen ting hadde jo vært dersom du hadde vært borte for 15. gang på en mnd. Det er forresten mulig at den sjefen har veldig mye tid og veldig lite som skal gjøres!

Men sjefer er sjefer! Tror neppe jeg kommer til å bli 100% fornøyd med noen en gang! Før det eventuelt blir meg selv :P
Han hadde til og med ferie, og unnskyldte seg med at han var på vei til hytta og tenkte bare å svinge innom.

Hadde jo aldri vært på jobb nå, hvis ikke han forlangte det. Visste liksom ikke hva jeg skulle si til han jeg.
Men nå nylig ringte han meg (5 min siden) og lot som ingen ting og spurte åssen det gikk på jobb... så blid vettu.. men jeg sitter nå her i skranken på Kjevik flyplass og føler meg ikke helt pigg. Har ikke spist noen ting i hele dag... og han gjorde ikke dagen min noe særlig bedre akkurat.

Men vi får bare se det an.

Han kan jo bare gå fra jobb akkurat når det passer... tjener penger som gress på vår svette. Han har bytta bil 4 ganger på et år.

Da han slutta med firmabil køpte han Porsche Cayenne som han hadde i 6 mdn. Deretter kjøpte han BMW 630Ci som har vært bilder av her før, og så kjøpte han BMW X3, som han bytta inn etter 3 uker og kjøpte seg Audi Q7. Samme uka (nesten da) kjøpte han ny båt også, som han solgte etter 3 uker, før han kjøpte seg en 24 fots Nidelv til 890.000.

Så han er vel en ekte kapitalist uten så mye annet av følelser.
Jobber i en cowboy bedrift.

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 11 jul 2007, 20:48

:wink:Dette var uflaks, det går sikkert bra det her,hvis dere har tillitsvalgt på jobben eller du har en person som står deg nærmere kolegialt, så hadde jeg tatt med den personen når du skal ha møte med sjefen,som nevnt før her så skal det vel noe til for at du får problemer. :)
SAAB ER BEST

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jul 2007, 22:35

Gisle N163 skrev:Her er ikke noe som heter personalansvarlig. Dette er et privat selskap med 9 ansatte. Vi leier ut biler i regi av Avis bilutleie, men er et eget AS. Det heter på papiret "Sveins Bilutleie"... og det sier vel nok. Internt kaller vi det av og til for "Svein Svindel"... men det er en annen historie.

Her er i hvertfall ingen over han i systemet. Bortsett fra på hovedkontoret i oslo, men de har ikke med personal å gjøre...

Så får bare se hva som skjer.. Skal holde dere informert.

-Gisle
Uansett så skal dere ha en tillitsvalgt! Ta kontakt med vedkommende og forklar saken. Regner med du er fagorganisert, hvis det skulle få noe etterspill?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 12 jul 2007, 00:33

Her er ikke så mye som en fagforening eller tillitsvalgt... sjefene mine er ganske snåle skal jeg si deg. Han som er under hovedsjefen da... er en kamerat.. sjefen ser opp til han på en måte.. han har spilt på Start i sin tid... ja gidder ikke nevne mer.

ER ikke noe nettverk å gå igjennom i hvertfall.

Men uansett så er jeg ikke nervøs for detta. Har blitt kalt inn på teppet før over en bagatell, og det endte med at vi satt og drakk kaffe og prata (for sjefen min ER hyggelig, bare så det er sagt). Prata til og med litt om min interesse for Saab og STCN ble jo nevnt... men uansett...

Sjefer har ikke alltid rett, men er alltid sjef! (det var det en vis mann som sa en gang... )..

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine
Sted: Sandnes

Legg inn av Kristine » 12 jul 2007, 13:36

Dette hadde ikke vært aktuelt for min del!
Tenk for et tillitsforhold man skaper til sine ansatte...
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 12 jul 2007, 13:41

hehe, er jo ingen som sier at man mååå ligge i senga når man er syk.. og hadde du ligget i senga kunne han jo ha sagt noe sånt som "jasså, du ligger og drar deg i senga hele dagen istedenfor å dra på jobb"? Også kan du jo be han bruke huet sitt litt selv.. hvem gidder å ta fri en dag fra jobb for å henge opp persienner liksom? bruk disse argumentene hvis han skaper seg, så går det nok bra:)

mvh oddi
kverulant
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 12 jul 2007, 13:51

Synnes det er merkverdig uansett.
Dere SKAL ha en tillitsvalgt og en HMS-ansvarlig.
- Brudd på dette, er brudd på arbeidsmiljøloven.

men vet selv i små bedrifter at det nytter ikke å komme med krav om slike ting. det ender bare opp i krangel, også blir det bare uvennskap.. og i så små bedrifter så er det ikke kort vei til en oppsigelse da.

Men synnes du burde være forsiktig med hva du skriver her.
Sjefer er sjefer, og de legger merke til ting, selv om du ikke tror det.
At du kaller det for Sveins Svindel, kan det hende han allerede har lest.
Du har jo nevnt at dere har snakket om STCN.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 12 jul 2007, 17:36

ParADigM N558 skrev:Synnes det er merkverdig uansett.

men vet selv i små bedrifter at det nytter ikke å komme med krav om slike ting. det ender bare opp i krangel, også blir det bare uvennskap.. og i så små bedrifter så er det ikke kort vei til en oppsigelse da.

Men synnes du burde være forsiktig med hva du skriver her.
Sjefer er sjefer, og de legger merke til ting, selv om du ikke tror det.
At du kaller det for Sveins Svindel, kan det hende han allerede har lest.
Du har jo nevnt at dere har snakket om STCN.
Sjefen min har like mye datapeiling som en kålorm og tror det er lite sannsynlig at han dumper inn her. Men jeg ser poenget.

Vi snakket ikke akkurat direkte om STCN, men jeg var inne på "en saab-klubb jeg var medlem i" osv....

Når det gjelder "Svein Svindel" begrepet så er det noe som går internt på jobb allerede, så jeg tror nok at han har hørt om det før. Tror til og med Svein sjøl har fått det med seg.... (Svein er "bare" styreformann) og har ingenting med driften å gjøre.
'96 Saab 900R Turbo

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 12 jul 2007, 17:38

oddi N108 skrev:hehe, er jo ingen som sier at man mååå ligge i senga når man er syk.. og hadde du ligget i senga kunne han jo ha sagt noe sånt som "jasså, du ligger og drar deg i senga hele dagen istedenfor å dra på jobb"? Også kan du jo be han bruke huet sitt litt selv.. hvem gidder å ta fri en dag fra jobb for å henge opp persienner liksom? bruk disse argumentene hvis han skaper seg, så går det nok bra:)

mvh oddi
kverulant
Han er ikke den typen som skaper seg egentlig. Han har noen rare sider av og til og mener selv at han aldri gjør noe feil. Alt i alt er han en veldig ålreit sjef.. bare så det er sagt. Hvis vi er fleksible på jobb, så er det ingen problem å få låne en cabriolet en helg hvis de er ledige... synd det ikke er saab da, men en Mini Cooper S er jo en brukbar erstatning for en helg da.

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jul 2007, 01:57

ParADigM N558 skrev:Synnes det er merkverdig uansett.

Er man fast ansatt er det nesten umulig å få sparken lovlig i Norge. Nesten litt synd, for det gjør terskelen for fast ansettelse så mye høyere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 13 jul 2007, 11:58

Problemet er vel at det er så innmari vanskelig å få sparket faste ansatte.
Hvor ofte ser vi ikke at dyktige medarbeidere slutter, mens de dårlige blir!
Skolen er jo et godt eksempel her.
I små private bedrifter (ikke bare de med en eier) ser man lett om man har "daukjøtt" med på laget. Detter er ofte ikke like lett å se i/på f.eks store statlige arbeisplasser.
Hilsen Ole-P. N-154

Svar