Side 1 av 1

Import av trimma veteranbil.

Lagt inn: 14 jul 2007, 01:06
av Rune N35
En kollega er sånn Volvo-gærning.

Nå har'n fått for seg å importere en 142 fra Sverige. Han har to muligheter: trimma suger eller en som er ombygd til turbo, begge seriøst bygd.

Om bilen er regga i Sverige og godkjent trimma, slik at det står i vognkortet (ja, vi snakker seriøs sugertrim; 200hk+), hva kan Biltilsynet finne på her ved førstegangsreg? Avgifter er jo ikke aktuelt, men kan de kreve no andre papirer (andre enn vognkort) på bilmodellen?

Holder det at den er godkjent i Sverige? Noen som VEIT, ikke trur og har hørt?

Lagt inn: 14 jul 2007, 02:17
av janerik171187
det er her det kjekke med eøs avtalen kommer inn

bil som er godkjent i et annet eu eller eøs land blir automatisk godkjent i norge og (les evnt mye avgifter, men veteran er vell ikke noe problem der)'


enkleste er å sende en mail til biltilsynet å spørre

Lagt inn: 14 jul 2007, 08:04
av Jørgen N237
janerik171187 skrev:det er her det kjekke med eøs avtalen kommer inn

bil som er godkjent i et annet eu eller eøs land blir automatisk godkjent i norge og (les evnt mye avgifter, men veteran er vell ikke noe problem der)'


enkleste er å sende en mail til biltilsynet å spørre
Helt automatisk blir det vel ikke, de kan kreve papirer som jeg ikke har oversikt over.. Men de kan som sagt det..

Lagt inn: 14 jul 2007, 13:43
av matrox N522
En kamerat av meg som skulle ha inn en Opel Ascona ell hva den heter. Der var det også gjort en del ommøbelering i motorrommet. Så han ringte til biltilsynet, og fikk beskjed om at den måtte godkjennes på nytt her i Norge. Selv om den allerede var godkjent i Sverige....
Men be han kameraten din om å ringe du :)

Lagt inn: 14 jul 2007, 16:59
av Børre N17
Det stod om en ombygd Amazon (amatørbygd cab)i Bil for noen år siden, og de roste Biltilsynet på Jessheim for proff og seriøs behandling. Og ja den ble godkjent, så få'n til å ta kontakt med dem Rune. :wink:

Lagt inn: 14 jul 2007, 21:36
av Ole-P-N154
Når jeg for ett par uker siden begynnte prosessen med å få norske skilter på min "nye", var det kun chassinr de var på utkikk etter. De skulle ikke se på noenting! siden det var en veteranbil.
Det var det svenske vognkortet som var viktig for de, og meget viktig med både del 1 og del 2. OBS!!
Opplysningene i det svenske vognkortet ble direkte overført til det norske.
Jeg vet jo ikke om det blir noe annet når bilen tydelig har mer hk enn normalt. men med mine 28kw var det hvertfall ikke noe problemer :D

Lagt inn: 14 jul 2007, 22:01
av Liebak
janerik171187 skrev:det er her det kjekke med eøs avtalen kommer inn

bil som er godkjent i et annet eu eller eøs land blir automatisk godkjent i norge og (les evnt mye avgifter, men veteran er vell ikke noe problem der)'


enkleste er å sende en mail til biltilsynet å spørre
ikke noen automatikk i det. det norske bt kan velge å bruke den svenske godkjenningen som grunnlag for det dem godkjenner men som sagt ikke noe man kan kreve at dem gjør. og siden dette er nok en av di tingene dem kan velge å gjøre så er praksisen veldig varierende fra sted til sted...
vil anbefalle å høre med volvo om papirer, eventuelt andre godkjenningspapierer fra svergie. bt får alderig for mye dokumentasjon!
når man har det man kan finne av papirer drar man til bt å legger frem saken sammen med en søknad.... tror det er den beste måten å gå frem...

Lagt inn: 15 jul 2007, 00:18
av Frode N073
be han ta kontakt med bt fyst og hør ka de har å sei. evt ka de kreve.
kan spara han for mye problemer seinare.

har han fyst kjøpt bilen og ikkje fått'an godkjent så nytte det ikkje å reisa å prøva andre plassa.

Lagt inn: 17 jul 2007, 09:35
av Surbotaab N369
Frode N073 skrev:be han ta kontakt med bt fyst og hør ka de har å sei. evt ka de kreve.
kan spara han for mye problemer seinare.

har han fyst kjøpt bilen og ikkje fått'an godkjent så nytte det ikkje å reisa å prøva andre plassa.
Og få kravene deres skriftlig :wink: