Prosjekt!

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Prosjekt!

Legg inn av Paradigm N558 » 02 aug 2007, 08:30

Har egentlig lyst til å poste denne i prosjekttråden, men dette er ikke Saab... desverre..
Bilen er så stugg at.. fyogfy!

Jeg og JimL har kjøpt oss en Honda Civic 1.3
Aner ikke årsmodell.. tror det er forgasser og!

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Herre! Den er forferdelig.

Men bilen skal bli gøy den! :D

Vi skal starte med å ribbe hele bilen innvendig, og sette i Honda Prelude-stoler. Bakseter skjer bare ikke, og vi blir å fjerne asfaltplater og annet småtjafs.

Alle støtdempere og foringer blir byttet ut, og etter hva jeg har forstått på JimL, så snakker vi coilovers her.

Panser, sideskjerm og frontskjørt peller vi av og kaster. Skaffer nytt.
en 2.0i Prelude-motor skal stuffes inn i den, smidd innmat til den motoren er allerede bestilt. Motorfester og akslinger skaffer vi fra Hasport.

Denne blir turbokonvertert litt senere 8)

Bilen skal hellakkeres, og det skal jo blingbling-felger på etterhvert.

Bremsene blir enten ett komplett brembo-kit, eller så blir det Honda Prelude 2.2 VTEC-bremser.

Alt unødvendig går vekk, dette skal bli en av de gøyeste bilene i Bodø.

Vi satser på 300 hester, og sanssynligvis lystgass og.
Men bilen blir ikke å veie mer enn 750 kilo når vi er ferdig 8) [/url]
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 02 aug 2007, 08:35

Hehe, kan nok bli ett artig prosjekt :)
Lykke til!
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 02 aug 2007, 09:55

tjaaa, 300 hester? er dere virkelig klare for å bruke over hundre tusen kroner på en civic? aner dere hvor mye arbeid som må til?

og hvorfor ikke ha et skikkelig utgangspunkt når dere først bestemmer dere for å trimme? 2.2 v-tec turbo kan jo gå greit for eksempel.

også er jeg sinnsykt spent på åssen dere skal klare lette den for over 400 kilo??
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 02 aug 2007, 10:37

Tja.. den veier 950 nå da.. med full tank ;)

Men ting som vindusspylervæske, air-condition osvosv utgår.
Ikke noe annlegg, mesteparten av dashen skal ut.

VTEC Turbo er alene uoverkommelig, motoren tåler ikke smidde stempler f.eks. så da må syllinderforingene byttes, og det er svindyrt og vanskelig å få gjort i nordnorge.

2.2 VTEC er det JimL putter i preluden sin nå :)

100.000 burde vi klare oss godt med ja :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 02 aug 2007, 10:50

Kamerat av meg som skulle kjøpe ferdigbygget motor for 100k nå :) 600 gamp ;)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 aug 2007, 11:10

Para skrev:ut med asfaltplater
Finnes det asfaltdemping i den bilen?? Synes det bråker som en panservogn med motorluka oppe, jeg :biggrin:
Og Biltilsynet....? :roll:
Turbokonvertering og lystgass... dere satser på å rase den før den skal på EU-kontroll da, eller? Ikke for å være slem, men lurer litt på om dere har tatt høyde for alt?
Men det kan jo bli underholdende å følge, så for min del kan du godt legge ut link til prosjekttråd i det minste. :wink: Ligger jo både amerikanerflak, gressklipper og banebil bygget av Chalmersstudenter med støtte fra Volvo ( :!: ) under prosjekter på STCS... Du kan iallfall legge ut en link til prosjekttråden på bilforumet!:biggrin:
Sist redigert av Ingvar N629 den 02 aug 2007, 11:52, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Legg inn av wolwerix » 02 aug 2007, 11:24

Tror vi skal ta det hesteantallet med et kilo salt. 8)
1.3 liters forgassermotor på 300hk?

Litt overdrevent?
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 02 aug 2007, 11:26

wolwerix skrev:Tror vi skal ta det hesteantallet med et kilo salt. 8)
1.3 liters forgassermotor på 300hk?

Litt overdrevent?
2.0 med turbo han prater i men... :wink:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 02 aug 2007, 11:45

Hehe, skal høre med JimL om vi oppretter denne på bilforumet ;)
Men tror dete kan bli bra :D
Men papirene for å få denne godkjent med turbo (og kun turbo) er allerede i boks... er bare å forevise den for de som gjenstår.. men det blir ei stund til...
"JimL kjenner folk" for så si det sånn ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Legg inn av wolwerix » 02 aug 2007, 20:16

matrox N522 skrev:
wolwerix skrev:Tror vi skal ta det hesteantallet med et kilo salt. 8)
1.3 liters forgassermotor på 300hk?

Litt overdrevent?
2.0 med turbo han prater i men... :wink:
Huffda, leste feil :oops:
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 03 aug 2007, 00:06

ja, klart det er dyrt, det er nettopp det jeg prøver å si. om bytte av sylinderfroingene er det som må til for å kunne turbokonvertere en vtec-motor, så blir det nok i det lange løp billigere enn å dra 300 hester ut av en hjemmemekka 2.0L turbo.

dere er klar over at om den to-literen får en turbo, så er dere fortsatt 150 hester ifra å nå målet deres? om ikke motoren bare skal rase såklart ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 03 aug 2007, 00:17

Edward N812 skrev:ja, klart det er dyrt, det er nettopp det jeg prøver å si. om bytte av sylinderfroingene er det som må til for å kunne turbokonvertere en vtec-motor, så blir det nok i det lange løp billigere enn å dra 300 hester ut av en hjemmemekka 2.0L turbo.

dere er klar over at om den to-literen får en turbo, så er dere fortsatt 150 hester ifra å nå målet deres? om ikke motoren bare skal rase såklart ;)
Som sagt:
Blir smidde stempler, råder.. alt blir balansert...
Tåler nok mere da enn originalt ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 03 aug 2007, 08:59

Ribbing! :D

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Helt f*** tragisk motor.. *sukk* 1.3 forgasser >.<

Men dette blir bra! Men ser ut som prosjektet får stillstans i en 3-4 uker faktisk! :idea:
Ingen som vet hvor store stempler det går inn i den motoren!
Ingen på Club Honda, Hondatec eller ei annan side vi spurte.

USA og Japan vet om 2.2VTEC og 2.3i - motoren.. men 2.0i ??
*de ikke forstå* :roll: :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 03 aug 2007, 14:08

Oppdatering fra selveste JimL da ;)

Mer realistiske mål:

vi satser på 900kg bil med 300whp
F20A4 motoren var beste valg sia jeg hadde en sånn i garasjen, den har stålforinger mot frm-foringer i H-serien (vtec-serien) som ikke tåler smidd innmat
VTEC-motoren hadde kostet oss 50.000kr om vi skulle ha kjøpt / importert og bytta sylinderforinger, sia dette har vist seg å være umulig å få gjort i norge. Flere i CH har prøvd og flere sylinderserviceverksteder har rasa motorene deres.
Bilen skal kjøres på lette 15-tommere med Toyo R888

Og f20'n koster meg 10.000. med innmat, bensin og alt

40.000 kan jeg kjøpe mye anna morsomt for isteden for 200 kubikk mer og vtec som vi egentlig ikke trenger engang er jo bare å velge turbo etter riktig arbeidsområde det

Det blir neppe lystgass i denne kjerra med det første ;)

Alt vil bli styrt med ett program som heter Hondata. Dette er veldig greit og oversiktelig, og lar oss tweake på alt fra turbotrykk til tenningspunkt. Veeeldig kjekt ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 03 aug 2007, 14:32

Den har i allefall potensiale til å gå bra. Men pen blir den aldri :roll:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Svar