Import fra USA

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Import fra USA

Legg inn av Orjan N235 » 02 okt 2007, 07:36

Hei,
er det andre som har erfaringer med import fra USA?
Nå som dollar er lav og krona sterk ligger vel godkjøpene på rekke og rad (innbiller jeg meg).

Jeg har vært i kontakt med Motorships (http://www.motorships.no) ang frakt fra østkysten levert i Drammen.
De tar for bil
opptil 17m3 USD: 1235,-
17-25m3, USD: 1500,-
+ NOK 1000,- i havneavg.
+ evt. forsikring

Lurer bl.a. på følgende:
  • Andre gode alternativer til Motorships?
  • Andre med erfaringer med import over dammen?
  • Gode websiter for salg av bruktbiler (gjerne via forhandler på østkysten eller LA).
  • Er noen avd. av Biltilsynet bedre å bruke enn andre, eller er dette hip som hap?
  • Har jeg forstått det riktig at det er jeg som er ansvarlig for å dokumentere bilens CO2 utslipp, og at denne dokumentasjonen må komme i fra fabrikk?
Kom gjerne med innspill eller tips ang. import
Mvh,
Ørjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 02 okt 2007, 10:56

Om det er en helt kurant bil du skal importere skal det ikke være nødvendig å velge seg ut en spesiell trafikkstasjon å ta godkjenningen må.
Men du må for all del snakke med dem før bilen kommer!
Co2 utslipp kan måles på alle godkjente verksteder, altså de som kan ta PKK.
Hvis du mente målingene som kom orginalt fra fabrikk så er de nok ubrukelige ;)
(edit: med mindre du mente nybil?)

Åssen bil tenker du på? :D Veteran?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 02 okt 2007, 11:30

Jeg vet om et par gode websider i alle fall;

http://www.autotrader.com
http://www.traderonline.com (for øyeblikket nede for vedlikehold)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 02 okt 2007, 14:30

Ubrukelige målinger fra fabrikk? Hva mener du Henrik, og kan du komme med konkrete eksempler på at det ikke er godt nok??? Nå har riktignok ikke jeg tatt inn etter CO2 ommleggingen, men de regner da ikke ut utslippet i gram på en PKK?

Det du skal ha for import er et COC dokument, Certificate of Conformity. Der står ALLE data om bilen, også utslippsdata, og det er utstedt med Ch.nr så det gjelder kun for gitte bil. Jeg har tatt inn 3 biler brukt fra Sverige, der var dokumentet med i bilene, der det ikke fantes fikk jeg skaffet de som solgte bilen ny en kopi fra Trollhättan til meg.
USA import har jeg også snust litt på i det siste, men jeg vet ikke for sikkert om de har COC der borte også, men det skulle forundre meg om de ikke har det. De elsker jo dokumentsjoner opp og i mente over there for å unngå rettssaker...
Hør med selger om du finner deg en bil, så er resten egentlig plankekjøring når det kommer til toll og registrering, men regn GOD tid hos "Tviltilsynet" altså Vegstasjonen. Bestill også reg time i god tid, det er lang ventetid, ihvertfall var det sist jeg tok inn, og regner med at ihvertfall det ikke har endret seg.

Men vet noen om hvilken utslippsverdi som skal benyttes ved utregning av engangsavgiften? (langkjøring, blandet eller bykjøring?)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 okt 2007, 15:15

CO2-utslipp er direkte knyttet til forbruk. På PKK måles CO, som er resultat av ufullstendig forbrenning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 03 okt 2007, 13:44

Mulig jeg blander de to, Ingvar.
Børre; dette var noe jeg leste på et skilt på biltilsynet i Drammen/lier,
det gjaldt faktisk ved bruktimport av biler og det var nøye beskrevet hvorfor fabrikkmålingene ikke gjaldt etter bilen hadde gått så/så mange år.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 03 okt 2007, 15:50

Ja det forundrer meg ikke at det kommer noe slikt også. Staten gjør ALT for å suge ut mer penger av oss.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 07 okt 2007, 02:11

Tenkte desverre ikke på Saab i første omgang, men på Lexus RX 400h (hybrid). Nå som dieselavgiften sansynligvis går opp også, vil kanskje slike biler holde seg godt i verdi, slik enkelte dieselbiler har gjort.
Men klart en og900Cab kunne jo ha vært fristende. Transportkostnaden er ikke skremmende.

I følge mine beregninger er det snakk om å spare GODT OVER 100 000 i forhold til hva dem er annonsert for her hjemme.
(Gunstige ustsllippstall: 192gco2/km, 211hk og batteri og elektromotor er fritatt for vektavg.) Nå har jeg funnet ut en del andre ting som ikke er så bra. Det er visst en del forskjeller på US- og EUR- utgavene. Bl.a. er ikke US modellen typegodkjent i Norge.

Vil det si at en egentlig ikke kan få den registrert (selv om det ruller slike på norske veier allerede)?
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 07 okt 2007, 11:55

Du får vel registrert den, du må bare gå gjennom bryet med å få den godkjent først. Slik jeg har forstått det må absolutt alle kjøretøy som skal registreres og kjøres i Norge være godkjent, og typegodkjenninger er noe fabrikantene får på sine modeller slik at de skal slippe å måtte individuelt godkjenne hver eneste bil som skal kjøres i Norge.
1996 Saab 900 S 2.0i

Svar