Side 1 av 2
Porsche med variabel geometri turbo?
Lagt inn: 26 okt 2007, 16:11
av Ingvar N629
Har noen klart å få en VNT-turbo til å holde i en bensinmotor??
Noen som har peiling på hvem som produserer den snurra? Er det noe Porsche har snekra sammen selv, eller er det noe som andre kan få kjøpt også? Vil ha!!
Lagt inn: 26 okt 2007, 16:34
av Skaten N671
Er vel variabel geometri på ein porsche modell ja. Meinar det er Borg Warner Turbo Systems som leverar denne turboen, om eg ikkje huskar heilt feil....
Aero x har jo også dette
Vegard
Lagt inn: 26 okt 2007, 17:00
av Ingvar N629
Javisst!
Our product portfolio consists of turbochargers with variable turbine geometries (VTG) for diesel and gasoline engines.
Lagt inn: 27 okt 2007, 11:58
av colombo
Vegard Skaten skrev:Aero x har jo også dette
På papiret, ja. Under panseret er det nok litt mer primitive greier...
Lagt inn: 27 okt 2007, 12:22
av EdHunter N815
colombo skrev:Vegard Skaten skrev:Aero x har jo også dette
På papiret, ja. Under panseret er det nok litt mer primitive greier...
Tør jeg spørre hvorfor Saab skulle gidde å lyve om hva som er under panseret...?
Re: Porsche med variabel geometri turbo?
Lagt inn: 27 okt 2007, 23:36
av Johan N828
Ingvar N629 skrev:Har noen klart å få en VNT-turbo til å holde i en bensinmotor??
Noen som har peiling på hvem som produserer den snurra? Er det noe Porsche har snekra sammen selv, eller er det noe som andre kan få kjøpt også? Vil ha!!
Hva er dette?:P
Lagt inn: 28 okt 2007, 00:16
av Skaten N671
Ein vanleg turbo har wastegate som regulerar trykket ved å senda eksosen utforbi turboen.
På ein turbo med variabel turbingeometri, ligg det nokre små flaps inne i turbinhuset som styrer eksosen meir eller mindre inn mot skovlhjulet, alt etter om ein skal auka trykk eller senka trykket (les: wastegate).
Ein turbo med variabel turbingeometri vil også ha eit større arbeidsområde.....
Vegard
Lagt inn: 28 okt 2007, 03:08
av colombo
EdHunter N815 skrev:colombo skrev:Vegard Skaten skrev:Aero x har jo også dette
På papiret, ja. Under panseret er det nok litt mer primitive greier...
Tør jeg spørre hvorfor Saab skulle gidde å lyve om hva som er under panseret...?
Aero X er og blir et konsept. Konseptbiler har alltid fantastiske løsninger - på papiret. Det er forsåvidt ikke løgn, mer en visjon.

Lagt inn: 28 okt 2007, 12:39
av Eirik N396
colombo skrev:Aero X er og blir et konsept. Konseptbiler har alltid fantastiske løsninger - på papiret. Det er forsåvidt ikke løgn, mer en visjon.

Men saab har alltid understreket at deres konseptbiler faktisk er 100% fungerende. Om de sier at de har noe, så tror jeg de har det. Se på EV-1 f.eks. Det er de andre bilprodusentene som er svindlere.
Lagt inn: 28 okt 2007, 21:52
av colombo
Ikke noe problem, om dere vil tro på alt med hud og hår så er det ok for meg. Aero X går i 40 km/t, forresten. Tro om de variable turbobladene når å virke før det...?

Lagt inn: 28 okt 2007, 23:39
av Johan N828
colombo skrev:Ikke noe problem, om dere vil tro på alt med hud og hår så er det ok for meg. Aero X går i 40 km/t, forresten. Tro om de variable turbobladene når å virke før det...?

Dette er da feil.
Lagt inn: 28 okt 2007, 23:49
av Morten N88
Aero X har vel ikke passert 40 km/t under prøvekjøring nei. Bakhjula tok visst borti ett sted....
Teoretisk toppfart og motoreffekt/dreiemoment er jo en annen sak...

Lagt inn: 29 okt 2007, 00:36
av EdHunter N815
Morten N88 skrev:Aero X har vel ikke passert 40 km/t under prøvekjøring nei. Bakhjula tok visst borti ett sted....
Teoretisk toppfart og motoreffekt/dreiemoment er jo en annen sak...

Det må seriøst være det mest irriterende å oppleve i hele verden.. Sette seg inn i den feteste bilen ever, med masse gamp, og ikke kunne passere 40... Jeg hadde flydd i flint og rasket vekk det som tok borti!

Lagt inn: 29 okt 2007, 12:47
av Ingvar N629
Hmmm... De turboene er foreløpig ikke tilgjengelig på det åpne marked, kun Porsche. Det kommer vel, men når vet vel ingen som vil si noe. Blir vel svindyrt uansett... men jeg kunne ha tenkt meg to sånne.
Lagt inn: 29 okt 2007, 16:52
av frkristiansen
ser at de nye scania 9 og 13 liters motorene som skal oppfylle de nye avgass kravene har geometriske turboer...
