Side 1 av 1
"Regler" vedr. tilgodelapp
Lagt inn: 28 des 2007, 21:50
av Joachim N370
Hvordan er det med tilgodelapper? Kan man ikke kreve pengene tilbake i stedet?
Kjøpte klokke til kjæresten til jul, men den satt ikke noe godt, så vi fant en annen i dag. Selvfølgelig i en annen butikk enn der jeg kjøpte klokken.
Fant til slutt en som satt godt og var fin i samme butikk som jeg kjøpte klokken først, så byttingen gikk greit.
De stilte ikke inn klokken i butikken, og på vei hjem stilte kjæresten min den selv. Etter litt spør jeg bare for moroskyld hvor mye klokka er, siden hun hadde på den nye.

Da oppdager vi at den ikke har flyttet seg i det hele tatt. Stikker innom et annet kjøpesenter vi passerer på vei hjem som har samme butikk, slik at de får byttet batteri i den.
Det ville ta litt tid sa hun som jobbet der. Vi ventet og etter litt sier hun andre som jobbet der at det tok litt ekstra tid, for det var flere skruer bak dekselet. Vi venter litt til, før hun kommer frem og sier at de ikke får byttet batteriet, da det siste verktøyet deres hadde røket mens de holdt på. I tillegg sier hun at noen må ha skrudd på den før, da skruehodene var dårlige...

Tydeligvis de som ødela de mens de skulle prøve å åpne den... Hvordan kunne hun vite at det satt flere skruer under dekselet når de ikke fikk det opp en gang?
De kunne sende den inn på reklamasjon...
Kan vi kreve å få pengene tilbake, sånn at vi kan kjøpe klokke i den andre butikken?
Takknemlig for tips

Lagt inn: 29 des 2007, 00:40
av Ingvar N629
Kjøpsloven sier at selger skal ha muligheten til å rette feil ved produktet, men det er et maks antall forsøk, og det skal skje innen rimelig tid. Detaljene rundt dette finner du ved å søke på
http://www.lovdata.no
Lykke til!
Lagt inn: 29 des 2007, 14:36
av turban
Lagt inn: 29 des 2007, 15:52
av KongerudN344
Skjønner det sånn at dette skjedde samme dag?
Og siden klokka ikke virket når den ble utlevert så er det vel i utgangspunktet ikke en reklamasjon, men snakk om en vare som var defekt ved utlevering. Blir jo akkurat som hvis man skal kjøpe seg et helt nytt bilbatteri, men når man kommer ut i bilen er det tomt for strøm. Da kan ikke butikken sette det til lading og be deg komme igjen i morra.
Men jeg ville råde deg til å ta med klokka tilbake i den butikken du kjøpte den, de er kanskje litt mer interessert i å rette opp i feilen.
For meg er saken klar; En hver butikk med respekt for seg selv hadde bare sagt beklager og byttet den klokka!
Lagt inn: 29 des 2007, 16:21
av EdHunter N815
Ingvar N629 skrev:Kjøpsloven sier at selger skal ha muligheten til å rette feil ved produktet, men det er et maks antall forsøk, og det skal skje innen rimelig tid. Detaljene rundt dette finner du ved å søke på
http://www.lovdata.no
Lykke til!
Ved vesentlige mangler har også kjøper rett til å heve kjøpet uten at selger har noen rett til å utbedre feilen. En klokke som ikke går må da kunne regnes som vesentlig etter min mening, og når de attpåtil har ødelagt den er det da ingen tvil. Jeg ville i alle fall gått tilbake og forlangt en ny klokke av samme type.
Lagt inn: 29 des 2007, 21:25
av Joachim N370
Var i butikken hvor klokken ble kjøpt i dag.
Litt eldre dame som jobbet i dag. Med en gang jeg påpeket at det var noe feil med klokken, stilte hun seg på bakbeina. Hun prøvde selv å få opp klokken, for å bytte batteri, men fikk det ikke til. Da foreslo hun at de kunne sende den inn. Da spurte jeg om de hadde en lik klokke inne slik at jeg fikk ta med meg den i stedet, siden vi snart skal ut og reise, og pga at jeg måtte kjøre 1 time hver vei for å komme til denne butikken.
De hadde lik klokke inne, og hun tar klokken som ikke virker i nærmere øyesyn og påstår at klokken er brukt! Da ble jeg forbanna, men klarte å holde meg rolig. Forklarte at klokka har sittet på armen til min kjære i maks 30 min i bilen, og at de ripene hun pekte på måtte ha kommet fra de to jentene som skulle prøve å bytte batteri i den andre butikken.
Jeg spurte om det var hun som var sjefen i butikken, noe hun ikke var, så jeg ba hun ringe sjefen sin, hehe.
Da fikk pipa en annen låt ja, for jeg skulle bare ta med meg den andre klokka som virket og var fri for riper, så skulle de sende inn den andre og ordne dette selv.
Ordnet seg til slutt etter litt krangling m.a.o.
Takk for tips, gutter! Alltid noen som stiller opp på dette flotte forumet!

Lagt inn: 29 des 2007, 22:14
av Ola Pituetten N703

Ikke at jeg har gitt noen tips ,men dette syntes jeg var dumt av de du møtte på din veg med en NY klokke.Som ikke kunne utvise det som heter SERVICE og legge seg flat og gi ut et 1stk ny klokke ,men måtte mistro deg som kunde og attpåtil måtte du trå til med en liten trussel for å få ordnet det som burde være normal oppførsel ved reklamasjon.
Kjempe bra at du er fornøyd,håper også at kjærsten er fornøyd.
Godt nytt år.

Lagt inn: 01 jan 2008, 23:03
av Johan N828
Klassikker... Denne klokka er jo en DOA som det heter på "fagspråket" på Lefdal

Det er ikke noe problem og få byttet den etter forbrukerkjøpslov da denne er veeeeldig ny.. Dvs innen noen få dager... Bra at du fik fixa det skikkelig. Hvis det var noe feil men produktet fra fabrikk skal ikke de heller ha noe problemer med og få byttet den av leverandør.
Lagt inn: 01 jan 2008, 23:45
av KongerudN344
Johan N828 skrev:Hvis det var noe feil men produktet fra fabrikk skal ikke de heller ha noe problemer med og få byttet den av leverandør.
Det er det nesten aldri uansett! Og det gjør meg kanskje enda mer irritert på sånne hendelser. Hvis jeg får inn en reklamasjon på f. eks en dynamo på jobben og sender den inn er det aldri noe problemer. Kommer en kreditt tilbake så godt som uansett hva som har skjedd. Så er bare tull av butikker å gjøre sånn som dette
Kundeservice er noe helt annet fra bedrift til bedrift. Begynner noen å krangle på en dynamo til 1500 kr og jeg bestiller dynamoer der for kanskje 600 000 kr i året så kan det få konsekvenser for DEM. Finnes andre som gjerne vil ha det salget. Og sånn er det i alle bransjer.