Kjør på vann!!

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Kjør på vann!!

Legg inn av ArntR N315 » 26 jan 2008, 23:09

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

Noen med spenn som vil teste??

Og jeg som innmellom bruker kondensfjerner på tanken.....
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 26 jan 2008, 23:43

Vel... Dette har nå saab brukt på sine første turbomodeller 8)

Er nok desverre ikke snakk om å kjøre på rent vann :wink:
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 27 jan 2008, 01:33

Vanninnsprutning får man da også kjøpt på SP, så det er ingen revolusjon akkurat :)

http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_m ... insp.shtml

Uansett er det jo en kjent sak at høyere luftfuktighet gir en mer komplett forbrenning.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 27 jan 2008, 01:51

For en villedende trådtittel :?

Tenkte umiddelbart på jesus av en eller annen grunn? :)

Kjøre på vann er jo ellers et høyaktuellt tema i disse miljøtider, derimot som kjøling, gjennom vanninsprøytning, som tidligere nevnt, var jo ikke så nytt..

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 27 jan 2008, 01:55

Hadde jo virkelig vært noe dersom man kunne fylle tanken med vann fra hageslangen :D

Hadde man brukt alle de pengene som har blitt brukt på å utvikle oljeteknologi igjennom mange år på å utvikle en motor som går på rent vann tror jeg nok vi hadde vært langt også...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 27 jan 2008, 02:23

KongerudN344 skrev:Hadde jo virkelig vært noe dersom man kunne fylle tanken med vann fra hageslangen :D

Hadde man brukt alle de pengene som har blitt brukt på å utvikle oljeteknologi igjennom mange år på å utvikle en motor som går på rent vann tror jeg nok vi hadde vært langt også...
Søk bmw hydrogen 7 :wink:

Ellers er det vel ikke mye energi å hente i vann, i seg selv, men dette er jo heller ikke noen kjempenyhet...

Bilen som faktisk kan kjøre på, PÅ, vann, litt som jesus... hadde jo derimot vært en innovasjon verdt å melde :)

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Legg inn av wolwerix » 27 jan 2008, 13:49

haaka skrev:Bilen som faktisk kan kjøre på, PÅ, vann, litt som jesus... hadde jo derimot vært en innovasjon verdt å melde :)
Neida, er bare å ha breie nok dekk og god nok fart 8)
http://youtube.com/watch?v=sOTDOrkFcGc&feature=related
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 28 jan 2008, 04:28

Jo.. har sett den..

Men prøv det samme ut tromsøsundet. Max 15 knop :D

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 28 jan 2008, 10:25

haaka skrev:For en villedende trådtittel :?

Tenkte umiddelbart på jesus av en eller annen grunn? :)
hehe, ikke moses altså? ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 28 jan 2008, 20:24

Okay... åndseliten har lagt ut 7 svarposter...

Nå kan de som har litt peiling synse videre......

Er dette like banalt som piller på tanken??? :wink:
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jan 2008, 21:01

Vanninnsprut brukes for kjøling, om man f eks ikke har en IC som er effektiv nok, eller om man rett og slett vil lade mer. Vann krever mye energi for å varmes opp og fordampe, det har en høy varmekapasitet som man sier, og kjøler derfor bra. I tillegg blir sylindrene gullende rene, og det hindrer også tenningsbank. Men det har jo også noen ulemper. Det skal stilles inn korrekt (vær forberedt på et visst sylindertrykk!!), det skal være vann på tanken (spylervæsketank eller lignende) og har man ikke det så må man kjøre pent til man får fylt. Lambdasonder skal ikke være så glad i det, men det er bare noe jeg har hørt, så jeg skal ikke si det 100% sikkert.

Kjøp heller en bedre IC er nå min mening.

Vanninnsprut fantes forresten som ekstrautstyr på 99 turbo et år eller to, men det ble slutt på det. Systemet var vel tilgjengelig i mangel på intercooler??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 28 jan 2008, 21:09

Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jan 2008, 21:18

De gutta kjører vel på knallgass, altså elektrolyse av vann? Det krever da mer energi enn de får ut av gassen, i motsatt fall bør den karen bli milliardær temmelig raskt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 28 jan 2008, 22:16

Ingvar N629 skrev:
De gutta kjører vel på knallgass, altså elektrolyse av vann? Det krever da mer energi enn de får ut av gassen, i motsatt fall bør den karen bli milliardær temmelig raskt.
Det påstås at han har fått til elektrolyse som itte treng så mye strøm. Det spekuleres i om han tilføre strøm med en frekvens nær vannets egen og dermed bruker veldig lite strøm på spaltinga...
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jan 2008, 22:25

Audun N346 skrev: Det påstås at han har fått til elektrolyse som itte treng så mye strøm. Det spekuleres i om han tilføre strøm med en frekvens nær vannets egen og dermed bruker veldig lite strøm på spaltinga...
:!: :!:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar