Miljlavgift på drivstoff i Trondheim

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 11 feb 2008, 21:00

Ole-P-N154 skrev:Man får jo den politikken som følger, av de politikerene man har stemt på.
Du har helt rett, ole-p.
Bare synd det skal ramme så mange som stemte riktig.

Jeg for min del frykter for dette i Bergen også om trondheim skulle få
innført denne avgiften.

Og her nede blir vi jaggu F*** svindlet nok fra før, om vi ikke skal ha kommunistavgift på bensinen også!
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 679
Registrert: 31 okt 2006, 16:06
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine
Sted: Sandnes

Legg inn av Kristine » 11 feb 2008, 21:14

haaka skrev:Btw: Tromsø får fra neste år innført en piggdekkavgift, til sammenligning, som man heller kan stille seg tvilende til i en bakketung by med en halvårlig vinter pr. sesong. Men dette vil videre sidestille Trm. med Trø.

Men du skal ha for at bussen er svindyr :wink:
Den dagen det blir innført piggdekkavgift på Gjøvik/Toten skal jeg slutte å kjøre bil!
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Legg inn av ToreN1246 » 11 feb 2008, 22:02

OHHHHHHHH :shock: forsiktig med hva du sier nå!!!!!!!
med så ustabile politikere vi har rundt mjøsa så vet en aldri hva som kommer av avgifter i morra :x
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 679
Registrert: 31 okt 2006, 16:06
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine
Sted: Sandnes

Legg inn av Kristine » 11 feb 2008, 23:04

Matroxen som skal kjøre bil da vettu ;)

Er vel ikke spesielt politisk engasjert, men jaggu skal jeg sette ned foten om jeg må betale piggdekkavgift. Overlever man på Toten uten?
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 11 feb 2008, 23:33

Kristine skrev:Matroxen som skal kjøre bil da vettu ;)

Er vel ikke spesielt politisk engasjert, men jaggu skal jeg sette ned foten om jeg må betale piggdekkavgift. Overlever man på Toten uten?
E ha overlevd et par år på Gjøvik (samma som Toten det!?) uten pigger :wink:
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 11 feb 2008, 23:48

Er det piggdekk som er tingen der ja! Var på Skreia og dro videre til Dokka for ei ukes tid siden på jobb. Og dere kjører jo som gærninger!!! Lå sånn 10 km/t under fartsgrensa på ordentlig snøføre med snødriv, men blei tatt igjen og kjørt forbi hele tida :roll:

Hvis man regner litt på hva det vil koste med 60 øre ekstra i året så er jo ikke det all verden.

Si at man bruker ca en tank i uka, altså 60l. 0,60 kr ekstra per liter gir en ekstra kostnad per tank på kroner 36. Hvis man ganger opp det med 52 så får man 1872 kr ekstra i året. Går man enda lenger ned så er det 156 kr per månedslønning. Altså ikke akkurat all verden for de fleste familier, så hvis dette kan bidra til å bedre kollektivtransporten VESENTLIG så må jo dette være et godt tiltak? Dere er jo allerede fritatt for bomavgift.

Det som faktisk irriterer meg mest er at det eneste de gjør er å sette opp avgifter uten at man får noe som helst igjen for det! Bare se på kollektivtrafikken i Oslo, går ikke ei eneste uke uten at signalanlegget på skøyen er ute av drift! Togene er stappfulle, månedskortene stiger i pris for å bedre tilbudet. INGENTING skjer :roll: Det er irriterende det

Og husk; Alt blir en vane, når jeg tok lappen for 4 år siden var det helt vanlig å fylle for 8 kr/literen. Nå syntes jeg det er rasende billig hvis den er under 11 :P
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Legg inn av ToreN1246 » 12 feb 2008, 01:11

sant det Kongerud :D

joa, blir nok bråk på bygda Kristine , om det blir avgift.
får ta en "fransk" blokade over mjøsbrua hehehehe

men jeg er litt glad jeg slipper å krangle med lokalpolitikkere i Trondheim om dagen da :shock: 8)
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 feb 2008, 02:16

KongerudN344 skrev:ordentlig snøføre med snødriv
...er vel ikke piggdekkføre? :wink:

Veisaltinga ødelegger ikke bare biler, men også sjåfører. Fullt kaos i de store byene hvis det snør for mye til å salte bort snøen. :roll:

Her i byen har vi piggdekkavgift, men det ser jeg ikke på som noe problem, har ikke hatt piggdekk på 8 år. Føler ikke jeg har behov for det heller, selv om jeg kjører mye på lurvete føre. Har kjettinger i bagasjerommet, men det er særs sjelden jeg trenger dem, og når jeg gjør det så hadde det ikke fungert med piggdekk heller.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 feb 2008, 15:41

KongerudN344 skrev:Og husk; Alt blir en vane, når jeg tok lappen for 4 år siden var det helt vanlig å fylle for 8 kr/literen. Nå syntes jeg det er rasende billig hvis den er under 11 :P
Dei 8 åra eg har hatt lappen kan eg knapt huske å ha fylt drivstoff for under 10 kroner literen...

Men for å holde seg til tråden; dette opplegget i Trondheim virkar ikkje heilt gjennomtenkt. En skal altså ha ekstra lokal avgift på dristoffet, PLUSS bompengar. Hadde det vore enten eller hadde det heile vore meir forståelig spør du meg.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 12 feb 2008, 17:56

står i drammens tidende i dag at politikerne i drammen ser kritisk på trondheims "radikale" miljøforslag :D
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 679
Registrert: 31 okt 2006, 16:06
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine
Sted: Sandnes

Legg inn av Kristine » 12 feb 2008, 19:32

Audun N346 skrev:
Kristine skrev:Matroxen som skal kjøre bil da vettu ;)

Er vel ikke spesielt politisk engasjert, men jaggu skal jeg sette ned foten om jeg må betale piggdekkavgift. Overlever man på Toten uten?
E ha overlevd et par år på Gjøvik (samma som Toten det!?) uten pigger :wink:
Nei, Gjøvik og Toten er ikke det samme.
Gjøvik er en by og en kommune, Østre og Vestre toten er to bygdekommuner ved siden av. Der er mindre salt, glattere og smalere veier. Også bratt!
Også snør det som regel mer på Toten enn på Gjøvik ;p
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 12 feb 2008, 19:55

Kristine skrev:
Audun N346 skrev:
Kristine skrev:Matroxen som skal kjøre bil da vettu ;)

Er vel ikke spesielt politisk engasjert, men jaggu skal jeg sette ned foten om jeg må betale piggdekkavgift. Overlever man på Toten uten?
E ha overlevd et par år på Gjøvik (samma som Toten det!?) uten pigger :wink:
Nei, Gjøvik og Toten er ikke det samme.
Gjøvik er en by og en kommune, Østre og Vestre toten er to bygdekommuner ved siden av. Der er mindre salt, glattere og smalere veier. Også bratt!
Også snør det som regel mer på Toten enn på Gjøvik ;p
Det fine med Gjøvik er jo at de kan se over til riktige siden da, så kan de glede seg over det, i forhold til andre veien mener jeg ;)

Ellers må jeg si at jeg har kjørt i 11 år nå, og kun hatt pigg på 90en siden bremsesystemet der var råttent, med 900en har det aldri vært behov for pigg hverken på Hamar, i Oslo eller her i Barteby. Noen mener jo at pigg er livet, og for meg må de gjerne mene det når jeg trives på piggfritt :D

A
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 679
Registrert: 31 okt 2006, 16:06
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine
Sted: Sandnes

Legg inn av Kristine » 12 feb 2008, 20:39

Om du har hørt nok på Vazelina så synger Viggo "på feil sie ta mjøsa, i buss". Passe deprimerende, og han var vel i Brummumdal eller noe slik? :)
Ta denne diskusjonen med Viggo.
Jeg for min del synes pigg er en trygghet, spesielt siden jeg er 18 år og uerfaren :P
Om man bor i by og bare kjører i by, så greit nok. Da er pigg tull.
Betaler vi ikke no avgifter i Norge fra før? Mamma betalte nettopp avgift på sjokoladen jeg fikk.
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 13 feb 2008, 00:49

Kristine skrev:Om du har hørt nok på Vazelina så synger Viggo "på feil sie ta mjøsa, i buss". Passe deprimerende, og han var vel i Brummumdal eller noe slik? :)
Ta denne diskusjonen med Viggo.
Jeg for min del synes pigg er en trygghet, spesielt siden jeg er 18 år og uerfaren :P
Om man bor i by og bare kjører i by, så greit nok. Da er pigg tull.
Betaler vi ikke no avgifter i Norge fra før? Mamma betalte nettopp avgift på sjokoladen jeg fikk.
Vi får ta diskusjonen når jeg skal en snartur "hjemom" på Hamar og kjøre inn ny turbomotor da vet du, trenger jo 100 kjappe mil på å kjøre inn den motoren. Uansett så finnes det jo ikke (så mange) folk med "skinnvæst" på østlandet, så da er det igrunn greit nok ;)

Som jeg sa så skal jeg ikke nekte for at folk får en større trygghetsfølelse med pigg, men av utsagn som en noe merkelig nabo i borettslaget her oppe i trondheim sa ifjor vinter "no har æ kjørt nedover Breidablikkveien to ganger med piggfrie dækk, itj klart å stoppe, og kræsja inn i ræva på hain i lyskrysset to ganga, så æ lægg om te peggdækk no!" vitner mer om føreren av bilen enn piggdekk ;)

A
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 13 feb 2008, 01:28

Man skal sko seg etter føre.

I 9 av 10 (forskjellige føreforhold) tilfeller opplever jeg personlig, at piggdekk gir best grep, der piggfridekket er stabilt dåligere. Det betyr at det er lettere å stole på piggfridekket i dets til en hver tid manglende grep, mot å overraskes en skjelden gang da grepet ikke var perfekt i piggdekket :wink: ...Hær jeg bor, som forøvrig er en by( :shock: ), finner man ikke flatmark før fler mil innenlands. Som setter en enorm belastning på hovedveiene rundt øya, om man skulle frata folk piggdekkene og dermed en hver mulighet for å kunne kjøre småveier, direkte hvor man skulle. Hær er det bakke på bakke, og vinteren 2009 kan bli interessant.

Og man kan lure på hva som kom først, salting? eller piggfridekk?
En hel vinter i Trondheim opplever jeg som av den glattere vinteren jeg ha kjørt! og dette pga. salting! Og disse går litt hånd i hånd. Innføres en piggdekkavgift, blir man i større grad nødt til å salte, noe vi vanligvis ikke kan gjøre hær. Som sagt en morsom vinter i vente.

Men tilbake til tråd, fremmes det fra statens vegvesen i dag et lokalt tiltak for politikerne i tromsø: Rushtidsavgift! Ble dog blankt avvist av SP-politiker, men dette vil nok taes opp i nær framtid. Samtidig kan jeg melde om redusert avgift på E85 i tromsø! Og det påpekes for sammenhengen, at miljøgevinsten ved produksjon av Etanol, tar fra 17 til 800år å spare inn. Dette viser ny forskning!

Men det gjør jo susen alikevell :wink:

Dæven kor langt han blei!?

Svar