Hester vs. Dreiemoment
Lagt inn: 23 mar 2008, 17:17
Nå kommer helt sikkert noen av forumtraverne til å sløye meg, men jeg er nå temmelig irritert over hvordan hester og dreiemoment fungerer.
- Dvs. de fungerer ikke, i mitt hode.
Daniel her har bla.a lært meg at hestekrefter (heretter HP) er ett direkte resultat av dreiemoment (heretter Nm) men får ikke dette til å stemme.
Man kan angivelig ta dreiemomentet motoren yter, og regne seg fram til hestene.
Men:
F.eks:
Saab 9000 Aero med BRS steg1: 260 HP og 420 Nm.
Vel og bra.
Honda Prelude 2.2 Vtec: 220 HP og 310 Nm.
Akkurat, var ett stort sprang her i dreiemomentet.
Ford Excursion V8 TD Steg 2: 400 HP og 1163 Nm.
Åpenbart noe som skjer når man får diesel inn i bildet her.
MEN
Bugatti Veyron: 1001 HP og 1250 Nm. Søtt?
Hva med Saab Turbo XR da?
802 HP og 775 Nm? Hva skjedde her? Mindre dreiemoment enn hester?
Eller Saab 9-3 Viggen Pikes Peak, 800 HP og 730 Nm ? (om jeg husker rett)
Når jeg ser slike tall, så forstår jeg ikke lengre.
Har sett på HowStuffWorks, men ble egentlig ikke noe smartere.
er jo ett velkjent fenomen at en V8er f.eks har mere dreiemoment å hente ut enn en inline-motor, men overall så går ser det ut som på en graf at dreiemoment vs. hestekrefter ville gått i en sinuskurve, og det er bare ulogisk.
Så kan noen forklare?
- Dvs. de fungerer ikke, i mitt hode.
Daniel her har bla.a lært meg at hestekrefter (heretter HP) er ett direkte resultat av dreiemoment (heretter Nm) men får ikke dette til å stemme.
Man kan angivelig ta dreiemomentet motoren yter, og regne seg fram til hestene.
Men:
F.eks:
Saab 9000 Aero med BRS steg1: 260 HP og 420 Nm.
Vel og bra.
Honda Prelude 2.2 Vtec: 220 HP og 310 Nm.
Akkurat, var ett stort sprang her i dreiemomentet.
Ford Excursion V8 TD Steg 2: 400 HP og 1163 Nm.
Åpenbart noe som skjer når man får diesel inn i bildet her.
MEN
Bugatti Veyron: 1001 HP og 1250 Nm. Søtt?
Hva med Saab Turbo XR da?
802 HP og 775 Nm? Hva skjedde her? Mindre dreiemoment enn hester?
Eller Saab 9-3 Viggen Pikes Peak, 800 HP og 730 Nm ? (om jeg husker rett)
Når jeg ser slike tall, så forstår jeg ikke lengre.
Har sett på HowStuffWorks, men ble egentlig ikke noe smartere.
Men da stemmer ikke dette!Similarly, if you attach a shaft to an engine, the engine can apply torque to the shaft. A dynamometer measures this torque. You can easily convert torque to horsepower by multiplying torque by rpm/5,252.
er jo ett velkjent fenomen at en V8er f.eks har mere dreiemoment å hente ut enn en inline-motor, men overall så går ser det ut som på en graf at dreiemoment vs. hestekrefter ville gått i en sinuskurve, og det er bare ulogisk.
Så kan noen forklare?
