Legg inn
av EdHunter N815 » 26 mar 2008, 00:18
Dette gjorde inntrykk ja, det er ikke ofte jeg får en slik dyp respekt for en person bare ved å lese noe han/hun har skrevet. I dette tilfellet er jeg absolutt enig i at det burde vært mulighet for en form for "hjelp til selvhjelp", når man er så sikker i sin sak burde man få lov til å råde over eget liv.
Desverre er det jo ikke alltid slik at de som ytrer ønske om aktiv dødshjelp er like psykisk stabil som denne mannen, og det er aldri noe fasitsvar for når man eventuelt skal tilby en slik pille. Problemene som kan oppstå er mange, alt fra at vedkommende er ustabil og ikke tilregnelig, til at pårørende mener den som har tatt avgjørelsen om å tilby pillen er ansvarlig for pasientens død. Jeg kan i alle fall si at jeg aldri ville sittet med et slikt ansvar, selv om vedkommende tok pillen av egen fri vilje ville jeg likevel sittet igjen med et lite stikk av tvil. Den byrden er det ingen i helsevesenet som skal måtte bære. Slik jeg ser det finnes det ingen bombesikker løsning på problemet med aktiv dødshjelp.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1