Ferie..

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Ferie..

Legg inn av Jørgen N237 » 27 apr 2004, 21:19

Hei..

Skal den 27. mai kjøre fra Bergen til Ålesund, for så å påfølgende mandag dra østover mot sverige, sørover mot telemark (Ennå usikkert).. Hvilken vei bør jeg kjøre og hva bør jeg få med meg i disse regionene??

MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 28 apr 2004, 07:30

Har du NAF veg bok eller "det bestes store veg atlas", Viss ikke så bør du prøve å skaffe deg dem, her står mange ruter med ting som er verdt å få med seg. Stikkord er atlanterhavs vegen, og lignede ruter som går innover i landet igjen.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Gjest

Legg inn av Gjest » 28 apr 2004, 07:47

NAFs veibok er kjekk å ha ja. Ellers anbefaler jeg deg å nyyyyte hver eneste fergetur mellom Bergen og Ålesund. Ferge er luksus! 8)

Brukeravatar
jensemann
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av jensemann » 28 apr 2004, 08:22

Rent rute-teknisk sett kan du jo sjekke http://www.viamichelin.com eller http://www.visveg.no. Når det gjelder turistattraksjoner og sånt, så anbefaler jeg jo selvsagt Geiranger, selv om det kanskje blir en liten omvei. Langs veien ligger imidlertid Briksdalsbreen. Kjempebra å besøke den på denne tiden av året. Ulempen er imidlertid at man må gå i 20 min for å komme til breen..kan ikke kjøre Saaben helt opp nei... :cry:

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 28 apr 2004, 14:16

Hei...

Blir bare 2 ferger...


Jeg har besøkt briksdalsbreen tidligere, og det var verd det.. Tenker mest på kjørerute fra Ålesund egentlig, tips til fine steder, steder å bo++ Satser på campinghytter eventuelt telt...


MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 apr 2004, 22:10

Må få reklamere litt, ta gjerne den yttre veien, altså køyrer du mot Måløy når du kjem til Nordfjordeid, og ta av på Bryggja for å køyre RV61 mot Ålesund. Både ein vei som er fin/artig å køyre (ihvertfall enkelte strekk), ein del fin natur, minuset er at det tek litt lengre tid, vel ein time og eit kvarter frå Nordfjordeid til Koparnes, 15min ferje, ca. 45min frå Årvik til Hareid, halvtimes ferje, og ein halvtime til Ålesund centrum frå Sulesund.
Tek du den andre veien brukar du vel ein halvtime frå Nordfjordeid til Folkestad om eg ikkje huskar feil, ferje i 15 min (går veldig ofte, kika i forrige veke på ferjene på Voldsfjorden i tre longe dagar), ein god time frå Volda til Festøya og 20-25min ferje til Solevåg. Derifrå er det ca. 20min med bil til Ålebyn centrum.
Tek du yttre veien kan du då vere so "heldig" å verte blåst forbi av ein viss 900, sett at du ikkje har fått montert 2.3T-motoren din då... ;)

På vei frå Ålesund mot Sverige er det då nokso naturlig å få med seg Geiranger. Du kan køyre frå Ålesund og innover på E39 er det vel, og ta av ved skilting til Geiranger. På dette brukar du ei ferje, Linge-Eidsdal. Frå Geiranger køyrer du vidare mot Grotli, og kjem att oppå Strynefjellet. Du køyrer då nedover mot Otta og havnar i Gudbrandsdalen. Forslag til overnatting? Tja, om du kan køyre til Eidsdal utpå søndagen finns det flotte hytter der oppe på fjellet, ved Eidsvatnet. Flotte fiskemuligheiter om du likar det. Spørs då kor monge overnattingar du vil ha også det, korleis du legg det opp. For min del køyrer eg gjerne heile strekka frå Sunnmøre til Sverige på ein dag, men det er då eg...

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 29 apr 2004, 07:37

Hei..

1. Det blir en dagstur opp til Ålesund, da jeg skal i bryllup..
2. Kjører 9-3 med 260 hk...
3. Du har ikke sjangs.. (Håper jeg... :lol: )

PS: Motor ikke helt montert ennå, kommer så mye annet også på gammel bil som har rundet 200000...


MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 apr 2004, 17:43

Freshmaker skrev:Hei..

1. Det blir en dagstur opp til Ålesund, da jeg skal i bryllup..
2. Kjører 9-3 med 260 hk...
3. Du har ikke sjangs.. (Håper jeg... :lol: )

PS: Motor ikke helt montert ennå, kommer så mye annet også på gammel bil som har rundet 200000...
Hm, får tjuvlåne brorsan sin 2.3T og skru trykket litt til opp då, då kan det verte match. Husk at kjentmann ihvertfall er +50hk. ;) 900-en er orginal. so den heng nok desverre ikkje på.

Like greit å ta ting som kjem opp etterkvart ja, og det er det nok ein del av på ein gammal bil. Men jøsses so kjekt det vert når det er i orden og en kan nyte det...

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 09 jun 2004, 13:47

Hei..

Jeg har nå kommet hjem fra denne turen.. Kjørte indre via Stryn og ferge med Starnda, da jeg bare skulle til Vaksvik.. Fra Spjelkavik/Ålesund kjørte jeg E39 via Åndalsnes,.. Fra dombås på E6 sørover.. Kjørte til Hamar mandagen.. Deretter fra Hamar til Sverige (Svinesund...) Kjørte på fredag fra Strømstad og hjem til Bergen..


MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Svar