Lage webside?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Lage webside?

Legg inn av Haaka » 20 aug 2008, 23:35

Sliter litt med å få opp en webside.. Og vet det sitter noen smartinger her på dette feltet og :wink:

Har domene, og fant en enkel sak med ferdige templates, da jeg ikke er 'råå' på html og css(?).. :roll: Men fikk fylt inn bilder og skrift, helt provisorisk, men får ikke lastet det opp.. Prøver gjennom FTP, og laste zip rett til klienten(?) men får beskjed om at div. koding er ugyldig!?

Går det an å finne programmer som faktisk fungerer sammen med hverandre? Uten at det skal koste en formue? Og hvordan kan jeg evt. rette på html-filen jeg har, for kanskje å klare å laste den opp (hva/hvor er feilen)?

Noen tips videre? :?

*e på kaste-skjermen-tell-faans-ut-vindue-stadiet*

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Lage webside?

Legg inn av Andrew N1328 » 21 aug 2008, 05:52

Jeg brukte alltid start.no for å hoste mine sider, nå har jeg egen server blant annet...

Hvis du har en .html fil liggende, så er det bare å få denne uploadet vha FTP til et annet sted, som f. eks. start.no som er gratis...
Men du sier du har domene, er dette domene med webplass eller?
Du må forklare litt bedre hva du gjør, for hang ikke helt med(så er jo ikke kl 7 engang da :p)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Haaka » 21 aug 2008, 17:30

Andrew N1328 skrev:er dette domene med webplass eller?
Jo det vil jeg vel påstå... Men helt ærlig, hva jeg holder på med, aner jeg ikke sjøl engang :roll:
Men har jo en type webklient, som jeg vet det ikke sku være noe problem å laste opp html filer til, via FTP, evt. zip og laste ut gjennom klient.. Men har på følelsen at alle de 5-6forskjellige gratis/jalla-type sitebuilderne jeg har prøvd har ikke kunne generere en fullstendig html-fil, hvor det så blir kræsj uansett lasting..(?)

Ska lete litt på start.no før jeg gir meg, men tror jeg setter hele det opplegget der på (nok) en liten vent, om motivasjonen måtte flomme over en vakker dag.. :wink:

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andrew N1328 » 21 aug 2008, 19:29

Selv har jeg alltid laget html/php filer selv, så uploadet de til server via ftp, nå har jo jeg webserveren her, og trenger ikke overføre...

Hadde jeg vært deg, ville jeg prøvd dreamweaver, der kan du lage sider på en enkel måte, og etterhvert gå over til "avansert", der lagrer du også filene som .html, så må du overføre de via ftp til server...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 22 aug 2008, 14:36

Du kan ikke legge zip filer rett på webserver? Forklar ALT om igjen! Hvor du har skaffet deg domene, webplass osv, og si hvilke pakker du har valgt.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Haaka » 22 aug 2008, 16:39

Henrik N449 skrev:Du kan ikke legge zip filer rett på webserver? Forklar ALT om igjen! Hvor du har skaffet deg domene, webplass osv, og si hvilke pakker du har valgt.
Hmm.. Altså, domene.no, kjøpt en slags grunnpakke da, om det er det du mener, webplass med mail i et viss antall, kontrollpanel gjennom domene.no for alt av administrasjon og div..

Og jeg aner egentlig fortsatt ikke hva jeg holder på med.. :oops:

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 22 aug 2008, 21:46

Haaka skrev:
Henrik N449 skrev:Du kan ikke legge zip filer rett på webserver? Forklar ALT om igjen! Hvor du har skaffet deg domene, webplass osv, og si hvilke pakker du har valgt.
Hmm.. Altså, domene.no, kjøpt en slags grunnpakke da, om det er det du mener, webplass med mail i et viss antall, kontrollpanel gjennom domene.no for alt av administrasjon og div..

Og jeg aner egentlig fortsatt ikke hva jeg holder på med.. :oops:
Hehe. Okei; hva har du fått tildelt av informasjon?
Det du må ha er et brukernavn og passord for å få tilgang til serveren via ftp. Dette forsto jeg at du hadde i boks. Hvordan har du generert sidene dine? Har du dem lagret som html filer på pcen din?

Når du loger inn via ftp (bruker du en ftp klient, eller gjør du dette i domene.no kontrollpanelet?), ser du en mappe ved navnet public_html? Inni den ligger "roten" for hjemmesiden din, der skal du laste opp en index.html som er forsiden din, pluss alle andre evt sider.

Send meg en PM om det ble for mye, det er egentlig såre enkelt, men jeg trenger liiittegranne mere informasjon om hvordan du har gått fram hittil, for å vite hva som gjenstår!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 24 aug 2008, 04:56

Noen webhoster (Start.no og feks .tk domener) krever at du må ha en html fil, altså selve "forsiden". Index.html skal den hete.

Forøvrig kan jeg anbefale macromedia dreamweaver som et fint program for nybegynnere, er veldig enkelt og følger med masse guider. Det koster en del om du skal kjøpe det, men uten og oppfordre til piratkopiering, som er ulovelig, umoralsk, uanstendig, forkastelig, dårlig for miljøet og skadelig for ozonlaget...

.. så har piratbukta ganske uslåelige priser på alt av programvare du måtte ønske deg.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 24 aug 2008, 11:44

Pasient N657 skrev: .. så har piratbukta ganske uslåelige priser på alt av programvare du måtte ønske deg.
Haha, det var definitivt dagens.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Haaka » 24 aug 2008, 20:51

Hmm piratbukta, sier du ja... å søke på noe annet enn 'girl on girl' ja.. hmm, interessant tanke.. :-k :idea:
Prisen var grei.. :wink:

Men typisk nok har jeg verken noen public_ eller index.html. Mistenker jeg har hatt en av de, men mulig blitt slettet.. #-o Skal se hva jeg finner, og evt komme tilbake om det skulle løse seg, evt.om det går heeelt til f..

Takker for all hjelp sålang, mange takk! :D =D>

*Ill be back*

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andrew N1328 » 25 aug 2008, 15:20

Haaka skrev:Hmm piratbukta, sier du ja... å søke på noe annet enn 'girl on girl' ja.. hmm, interessant tanke.. :-k :idea:
Prisen var grei.. :wink:

Men typisk nok har jeg verken noen public_ eller index.html. Mistenker jeg har hatt en av de, men mulig blitt slettet.. #-o Skal se hva jeg finner, og evt komme tilbake om det skulle løse seg, evt.om det går heeelt til f..

Takker for all hjelp sålang, mange takk! :D =D>

*Ill be back*

Du kunne jo alltids starte på nytt... Det er ikke alle som har "public_html" mappen, hadde ikke den på subsys.no på webhotellet mitt der, men viktigste er at du har en "hovedside" som hete "index.html"

Om du sliter veldig med dette så gjerne send meg PM, så kan vi heller ta det på msn eller lignende ;)

Svar