Frode N073 skrev:blinklys e for pyser. ja til mer spenning i trafikken
seriøst: e enig i at det e lite blinklysbruk her i stavanger området. og eg e ein av de sjøl. spesielt i rundkjøringer. men opplæring om skikk og bruk i rundkjøringer e jo sprikande ellår totalt fraværende. når eg tok lappen lerte eg at eg sko blinka ut av rundkjøringen ellår ved filskifte i større smultringa. i tillegg så e rundkjøring einaste plassen du har vikeplikt fra venstre.
andre har lert de ska blinka både inn/ut og det meine eg e feil.
får ikkje håba du komme fra sola golfklubb retning mot sola å tar t venstre i rundkjøringå me avfallsanlegge på løwenstrasse... for sjangsen e t stede at eg komme fra tananger me follt lass me gass eller någe sånt sjid så ska t lura, bruge du ikkje blinklys i rundkjøringane, så ska du rett fram
fra spøg t revolver, di så hørre på P4 har sikkert hørt ein del reklamar fra Norsk SCANIA... disse reklamene er det ganske mye fornuftig.
blinklys gjør at jeg som kjører lastebil på opp mot 50T (dere vet aldri hvor tonge disse doningene er) vet hvor du skal hen i trafikken, skal du f.eks inn forran meg i en rundkjøring, så er det mulig for meg og bremse litt ned så du kommer inn uten at jeg må bremse heeelt opp og bruke, for det første "litt" mer enn 2sek for og komme opp i fart igjen, en haug med diesel, og siden det er så sinsykt poppis med miljøet, så kan dere jo tenke litt hva en lastebil spyyr ut av gasser hvis den må stoppe og kjøre stoppe og kjøre for hver tulling som ikke bruker blinklys.
kjøreskolen jeg gikk på har regna ut hva det totalt koster og stoppe en lastebil fra 80 ned til 0 og opp til 80kmt igjen.. 80-90 kroner, da er drivstoff, bremser, og alt slitasje tatt med i betraktning.
det koster å lite og blinke. og alle vet at blinklysolje ikke er SÅ dyrt.
en annen ting er: forsøk og hold dere unna høyre siden på et vogntog der det er flere felt i samme kjøreretning.
grunnen til dette er rimelig enkelt. vi har jævla dårlig sikt (har selv skudd en personbil nesten av veien under filskifte)
det samme gjelder i rundkjøringer osv, her kan jeg preike i det lange og det breie, men så mange forskjellige hengertyper det fins tror jeg ikke dere hadde hatt gidda og lese... selv har jeg en cityhenger som slår noe jævlig ut pga sving på akslingen.
dette er vel ikke noe problemstilling her egentlig, men kan ta det med alikevel:
MÅ man virkelig forbi en lastebil?
her kan jeg ta meg selv som eksempel.
jeg kjører stavanger-arendal-stavanger flere ganger i uka, men halvtunge lass (ca 30-35ton)
og kan veien stort sett utenat, og kan innrømme det først som sist, bryter en del fartsgrenser (f.eks har ikke en lastebil lov til og kjøre fortere enn 80 selv om den har en fartssperre på 90) jeg ligger stort sett konstant i 90 i 80soner, 80-90 i 70`n og 70 i 60 `n ulovlig men det er det jeg vil ligge i.
SÅ. når jeg turer meg forsiktig opp en bakke og detter ned i 70 og kansje 60 på toppen, og bilen som nettopp svingte ut på veien bak meg banner og steiker og hopper forbi oppå toppen av bakken, for der er det jo ei slette og ledig, stakkaren må presse toyota`en sin i OVER 100 for og komme forbi, så er det ned i 75km/t og jeg blir liggende bak på samme plass hvor jeg kjører fra han lett som bare det, oi, en sving her må jeg bremse enda litt ned, samme svingen som jeg tar i 90 på vått føre uten problem...
lang historie kort, vi kjører ofte fortere gjennomsnitt enn personbiler. (dama klarte ikke holde følge med meg når jeg kjørte semi og hun lå bak i gamlebilen når vi skulle til onkel i lillesand fjord sommer...)
en annen ting er at vi ser fort om bilen faktisk kjører fortere enn oss eller om dem tilfeldig tar oss igjen i en bakke
Lysbruk...
det er en grunn til at det er forbudt og kjøre med grøftelys og kjørelys i kombo, på dagtid driter jeg en lang egentlig, men i skumring og mørke, da spesiellt med våt asfalt og regn, så er det ofte et sant H****** og møte grøftelysbrukere. disse lysa er ofte feil justert, enten så går dem opp og rett i trynet på motkjørende/forranliggende, eller like galt nedover og reflekterer i våt asfalt.
gående/syklende: BRUK REFLEKS/LYS!!!
nå hører jeg kansje ut som en grinete gammel surpomp.
men sannheten er at det er sånn "alle" tungbilsjåfører ser på sakene