Side 1 av 1

Gnistgap

Lagt inn: 28 nov 2008, 13:54
av Paradigm N558
Så, jeg leste noe spennenede her på nettet om at "ingen" tennplugger har rett gnistgap, kanskje i ett helt vilt tilfeldig tilfelle, så vil det stemme helt korrekt.
Det skal vist nok finnes en "gnistgap-måler" for dette, og man skal kunne justere pluggene selv.

Vel....

Som sikkert 80% av forumet gjør, så kjører jeg på NGK BCPR7ES-11 plugger, og da kan det jo tenkes at disse kan optimaliseres?

Noen innspill?

Re: Gnistgap

Lagt inn: 28 nov 2008, 14:00
av doo-kie
Irridium plugger skal jo ha MYE mindre gnisttap enn vanlige pulgger. Elektroden er jo syl tynn!
En på jobb som driver på med road race med sykkel, sier det er merkbar forskjell på hvor rapp sykkelen blir på gassen når man bytter fra gammel plugg til irridium plugger.
Disse fåes til saab.

http://ngk.com/results_app.asp?AAIA=1423123

Re: Gnistgap

Lagt inn: 28 nov 2008, 14:01
av doo-kie
Iridium

Iridium is a precious metal that is 6 times harder and 8 times stronger than platinum, it has a 1,200(=F) higher melting point than platinum and conducts electricity better. This makes it possible to create the finest wire center electrode ever. Prior till now, platinum had been favored for long life or performance spark plugs due to its high melting point, also the technology did not exist to machine and bond iridium on a spark plug electrode(at least in a cost effective manner). Iridium industrial spark plugs have been around for years, but still sells for over a hundred dollars per plug. Just now is the technology available to effectively use iridium in a spark plug for automotive applications. The strength, hardness and high melting point of iridium allows NGK to manufacture their iridium ultra-fine wire center electrode to 0.7mm. One of the finest firing points in the industry! (Thus far there has been no problems reported regarding use of iridium plugs with nitrous oxide.)

Re: Gnistgap

Lagt inn: 28 nov 2008, 14:14
av Tor N12
11-tallet på den NGK-pluggen er jo nettopp elektrodeavstanden som skal være 1.1 mm på våre saab'er, du kan like gjerne kjøpe deg standard BCPR7ES men da er gnistgapet 0.8mm og du må justere det selv ;)

Re: Gnistgap

Lagt inn: 28 nov 2008, 14:18
av doo-kie
ja missforsto hele spørsmålet. trodde det var snakk om tap. Alle plugger kan optiamliseres bedre. slik at man får mye bedre gnist.
Sorry, min feil! Iridium pluggen har også 1,1mm avstand på elektroden.

Re: Gnistgap

Lagt inn: 28 nov 2008, 14:24
av Gandulf N1535
doo-kie skrev:ja missforsto hele spørsmålet. trodde det var snakk om tap. Alle plugger kan optiamliseres bedre. slik at man får mye bedre gnist.
Og her kommer Pulseplugs inn i bildet. De skal vistnok gi mye bedre gnist, og dermed økt ytelse og redusert forbruk. Hadde vært jækla interessant å prøvd de ut, men litt stiv pris til at det bare er å bestille :P

Og jeg fikk heller aldri klarhet i om jeg kan bruke slike på min bil.. ?

Re: Gnistgap

Lagt inn: 28 nov 2008, 14:58
av doo-kie
Han på jobb kjører en suzuki 1000r. ren banesykkel med tett på 200hk på bakhjulet. Han sier selv han regner med kanskje 2-3 hk på topp effekten, men de er ikke int sier han, det som gjør pluggene så bra er at de gir en helt annen respons i sykkelen og mye rappere på turtall. Og de varer mye lengere.
Men dette er jo på en moderne tunet sykkel, om det er slik på bil vet jeg ikke, men han bruker vistnok iridium på alt han har. sier det er mye å spare på å kjøpe de på e-bay!

Re: Gnistgap

Lagt inn: 28 nov 2008, 20:37
av Haaka
Gandulf N1535 skrev:Pulseplugs.. ..Og jeg fikk heller aldri klarhet i om jeg kan bruke slike på min bil.. ?
Du må gjerne prøve, det er jo et interessant eksperiment. Men er nok dårlig sort på nærmest alle turbomotorer fra Saab..

Tenningsystemet på MC skiller seg ofte stort ifra de i bil. Men gode plugger er helt klart mer effektive enn dårlige, og det har lite med gnistgap å gjøre..

Re: Gnistgap

Lagt inn: 28 nov 2008, 20:52
av Gandulf N1535
Haaka skrev:Du må gjerne prøve, det er jo et interessant eksperiment. Men er nok dårlig sort på nærmest alle turbomotorer fra Saab..
Hva er det som gjør disse motorene så annerledes enn andre turbomotorer? :reading:

Re: Gnistgap

Lagt inn: 29 nov 2008, 02:17
av Paradigm N558
Gandulf N1535 skrev:
Haaka skrev:Du må gjerne prøve, det er jo et interessant eksperiment. Men er nok dårlig sort på nærmest alle turbomotorer fra Saab..
Hva er det som gjør disse motorene så annerledes enn andre turbomotorer? :reading:
Er nok motorstyringen som har blitt programert med "slik skal det være" og slik er det bare :)

Re: Gnistgap

Lagt inn: 30 nov 2008, 00:49
av EdHunter N815
Jeg kan gjerne forsøke pølsepluggene hvis noen spanderer de på meg, har en gammel 9000 CD som sikkert med glede stiller som forsøkskanin. :D
*kremt* hvis jeg somler meg til å få den ferdig da *kremt*