Sida eg forguda ditta forumet her gidde eg ikkje å leite etter ett mc forum
Har lenge tenkt på motosykkel-lappen, men eg har jo null å nix peiling på sykla osv.
Ka kosta mc-lappen f.ex?? å kor mykje peng må man ut med for å få en nåkelunde bra lett sykkel??
Re: Motosykkel
Lagt inn: 16 mar 2009, 21:35
av Haaka
Endre88 N1527 skrev:Sida eg forguda ditta forumet her gidde eg ikkje å leite etter ett mc forum
Har lenge tenkt på motosykkel-lappen, men eg har jo null å nix peiling på sykla osv.
Ka kosta mc-lappen f.ex?? å kor mykje peng må man ut med for å få en nåkelunde bra lett sykkel??
Lappen ligger vel en plass mellom 10-12.000,- om det ikke har endret seg veldig på 3-4år..
Ang. sykkel er det jo bare å kjike litt på autodb eller finn.. Skal du ha ny eller brukt?
Kategorien lettsykkel åpner ikke veldig for det store kvalitetsskillet og lettsykkel til f.eks.50.000 er stort sett de samme 50.000 uansett hvem du gir pengene til.
Ny eller brukt?
Type sykkel til hvilket bruk?
Se litt på finn.no
Re: Motosykkel
Lagt inn: 16 mar 2009, 21:44
av Endre88 N1527
Har sett på finn men som sagt, hakje snøring
Kan tenke meg en brukt en til en litt billi peng som fyste sykke
Trur nokk at den kun kjeme til å bli brukt på daga med fint veir for å kjøre på tur med
Ikkje nåke meir enn de
Re: Motosykkel
Lagt inn: 16 mar 2009, 22:08
av EdHunter N815
Haaka skrev:Lappen ligger vel en plass mellom 10-12.000,- om det ikke har endret seg veldig på 3-4år..
Det har det nok, reglene for mc-opplæring ble kraftig strammet inn for et par år siden. Jeg vet ikke hva lappen koster nå, men jeg vet at for prisen du forespeiler får jeg så vidt oppgradert fra lett til tung...
Re: Motosykkel
Lagt inn: 16 mar 2009, 22:14
av Gandulf N1535
Skal du ha futt kjøper du 2-t Honda NSR begynner å bli litt gammel, men dette er en absolutt kvalitets-sykkel. Aprilia RS har også grei kvalitet, men lite slår Honda
Ellers kan nok en custom-sykkel være flott for en nybegynner; Yamaha Virago/Dragstar, Suzuki Intruder, Honda Shadow/Rebel.
Så lenge en holder seg til de kjente merkene får du kvalitet, lett deletilgang, og sannsynligvis ikke problemer med å selge den når den tid kommer.
Det skal dog sies at det finnes nyere merker med opprinnelse fra østen som har svært gode sykler, man må bare forsikre seg om at en slipper å dra jorda rundt for å få tak i deler En kompis av meg hadde en Daelim custom, og dette var en kjempesykkel uten problemer såvidt jeg husker
Selv hadde jeg en Sachs Roadster 125 med V-twin motor, effektanlegg og oppborra sylindre = 180ccm totalt... Den både så og hørtes stor ut Savner'n
Lydklipp..
Edit (Daniel): fiksa youtube-link
Re: Motosykkel
Lagt inn: 16 mar 2009, 22:35
av zero900t
EdHunter N815 skrev:
Haaka skrev:Lappen ligger vel en plass mellom 10-12.000,- om det ikke har endret seg veldig på 3-4år..
Det har det nok, reglene for mc-opplæring ble kraftig strammet inn for et par år siden. Jeg vet ikke hva lappen koster nå, men jeg vet at for prisen du forespeiler får jeg så vidt oppgradert fra lett til tung...
jeg sjekka opp lappen på stor sykkel i fjor, da fikk jeg et prisoverslag på 15 - 16 000
synd det er så dyrt, for der lå ikke oppkjøringa eller teorien på BT inn i prisen
Re: Motosykkel
Lagt inn: 16 mar 2009, 22:51
av Haaka
EdHunter N815 skrev:Det har det nok, reglene for mc-opplæring ble kraftig strammet inn for et par år siden. Jeg vet ikke hva lappen koster nå, men jeg vet at for prisen du forespeiler får jeg så vidt oppgradert fra lett til tung...
Jo det stemmer nok ganske bra.. Men tror ikke det skal ligge så voldsomt langt over. Jeg legger til et par tusenlapper og da tror jeg du har dekket det obligatoriske ganske greit, og det blir jo der det kjennes dyrt i en evt. oppgradering da en før nærmest kunne kjøre direkte opp, bare med et lite tilleggskurs av noe slag, og i dag blir det et mer utvidet obligatorisk opplegg i kurs og praksis.. Får sjekke med kjøreskolen da, men jeg ville vel regnet med ca 14.000 +/-
Føyer til at lettsykkel kan være enten stor eller liten i kroppen, og vil si man etter menneskelig anatomi er enten kort under 1.60m og passer de fleste sykler, dog kan høye offroadere være tungvint ved start/stopp pga salhøyde. Middels høy person opp til 1.85 passer nærmest alt på to hjul uten store plager, og en høy person, over 1.85 bør nok på en sykkel som er litt 'større' i kroppen..
For kontroll og sikkerhet i lav fart og kosefart bør du finne noe som lar deg sitte rak i ryggen, og bena i 90* vinkel ned på forhvilere. Føtter framover er kanskje appellerende for mange, men innbyr ikke mye følighet og trygghet, verken for de som har kjørt mye eller for de som har kjørt ingenting..
Det er så mye og velge i, og som ny på sykkel bør du ta deg så god tid som mulig til å finne en sykkel som passer bra til deg, og som er billig nok til å skifte snarest når du får effektfebern
Så heller det, enn å skulle anbefale den ene beste sykkelen i verden.. (Den rommer iallefall ikke 125 'kubbikk' under lokket )
Re: Motosykkel
Lagt inn: 17 mar 2009, 07:18
av Endre88 N1527
Prisen på lappen e vell ikkje nåke man kan prute på So den e grei.
Du har vel en begrensing på 15hk/125ccm på lett-lappen. Dette er per definisjon en mellomtung sykkel grunnet hk.
Rett meg hvis jeg tar feil.
Ha en fin dag!
Thomas.
Re: Motosykkel
Lagt inn: 17 mar 2009, 08:09
av Alex'en
Lappen koster forskjellig fra sted til sted landet over, men ligger mellom 15-20, og avhengig av hvor mange kjøretimer du må ha... Sykkel 30k+ fint brukt...
tzr 125 (brukt pga den ikke lages lengre) er en av de lett syklene som går best uplombert...
Nsr og aprilia rs går veldig godt de og, men slapp aks iforhold til sm syklene...
Huskvernaene, gasgas og ktm er de som går best 0-100....
Grensene er 0-50ccm - Mopedlappen
maks 125ccm og 15hk - lettlappen
34hk - mellomtung
over 34hk - tung lappen...
Men at du kjører en lettsykkel orginal er vel liten sannsynlighet for...
Re: Motosykkel
Lagt inn: 17 mar 2009, 11:24
av Henrik N449
Men er det så stor forskjell i pris på lett- og mellomtunglappen at det er lønnsomt? Med mindre du er under 18 da
Re: Motosykkel
Lagt inn: 17 mar 2009, 12:09
av Eirik
Hopp rett til mellomklasse/tung, hvis det er slik at du noen gang kunne tenke deg å kjøre større enn 125. Så sparer du litt penger. Men det er fortsatt ikke billig.
Hvis du er over 21 år får du lov til å kjøre tung mc direkte.
Hvis du er under 21 år får du mellomklasse, som oppgraderes til tung når du har hatt lappen i 2 år, eller fyller 21 år (det som kommer først)
Jeg måtte vel ut med litt i underkant av 10 lakser for å oppgradere fra A1 til A, og så betalte jeg i underkant av 8 lakser for A1.
Hvis du ikke har kjørt noe særlig før, så kan du vel regne med å få enda et par lakser høyere pris. Så det er ikke billig, men det er verdt det. Mye morsommere enn å kjøre bil. (MC>Lastebil>Bil)
Forøvrig gjelder vel enda en begrensning på mellomklasse, effekten må ikke overstige 0,16 kW/kg.
Tror nesten det er en effekt/vekt begrensning på lettmc også, men her er jeg ikke helt sikker.
Re: Motosykkel
Lagt inn: 17 mar 2009, 14:15
av wollis
Begynn på lav effekt og gå deretter oppover når evner og hode tillater det. Ung alder/lite erfaring + mye krefter =stor sjanse for tidlig død.
Bare ren og skjær flaks som har gjort at jeg ikke har blitt drept/skadet meg på tung sykkel som ganske uerfaren. Jeg tok lettlappen og oppgraderte senere til tung etter noen år med lite kjøring(militæret osv.). Jeg er vel fornuftig og alt det der, men enorme krefter og vanvittig lyd er nesten hypnotisk,-ihvertfall for en yngre trafikant.
Litt on-topic:
Jeg kjøpte en morsom, trimma og herja Yamaha DT 80 til 3000kroner. Dette var faktisk det som fikk meg til å ta lettlappen...Jeg så ut "mopeden", min far kjøpte den da jeg var på jobb-->oi, det var visst en lettmotorsykkel. Den så nesten helt identisk ut som en vanlig DT, men den hadde dødningehoder på tanken...Jeg skulle ha likt å visst hvordan den tidligere eieren så ut. Endte med at jeg spanderte 12000kroner på den. Litt av moralen er vel at en burde kjøpe noe som mest sannsynlig ikke gir en utgifter til reparasjoner med det første,-dvs. litt dyrere enn absolutt billigst.
Thomas.
Ps. Det er når jeg ser hvilke råd jeg har gitt at jeg virkelig innser at jeg er blitt staurgammel. Ds.
Re: Motosykkel
Lagt inn: 17 mar 2009, 14:42
av Eirik
Sant det siste du sier wollis. Men man trenger ikke å bli gammel engang før man gir råd.
"Man skal lære av sine feil, men det er så mye billigere å lære av andres."
Re: Motosykkel
Lagt inn: 17 mar 2009, 19:04
av Endre88 N1527
Eg trur ikkje de blir eventuelt nåke anna enn lett sykkel, men ska eg ta lappen trur eg at eg tar tung med en gong
Takker å bukker for svar No e de bare å spør lommeboka om lov