Side 1 av 2

Avgiftsnorge

Lagt inn: 03 jun 2009, 11:21
av Andreas N1194
Her er nok et utspill i avgiftsnorge som særlig de rødgrønne fjottene i Trondheim vil gripe så fort de får sjansen...

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=554364

Re: Avgiftsnorge

Lagt inn: 03 jun 2009, 11:36
av Eirik
Med tanke på hvor mange ganger du betaler skatt av samme inntekt, så er det bare å gi alt til staten med en gang. Det er ikke lenge igjen før det blir en realitet. Man ser ikke noe til pengene man betaler i bomavgift uansett, til tross for at de liksom skal betale for nye veier/vedlikehold.
Jippi, staten har svidd av masse penger på vei i år! Men det hjelper lite når man det uansett er for lite til å hente inn etterslepet de har rundt om i landet.

Et år var det hallelujastemning når kommunen økte veibudsjettet med noen prosent fra året før, men det hjalp lite når de året før hadde brukt mye mindre enn de hadde planlagt det året, og året før hadde de brukt enda mindre. Så etterslepet vokser fortsatt, til tross for at de har økt budsjettet.
Troms får 42 million i såkalte frie inntekter for å ta igjen etterslepet på vedlikehold og investeringer.

– Etterslepet på veiene vi har nå er på 950millioner kroner. Med 42 millioner vil det ta oss 20 år å komme à jour. Nå får vi i tillegg etterslepet på veiene vi overtar. Det er beregnet til 930 millioner, sier Opsal.

– Hun er ikke like negativ til overtakelsen av veier og finansieringen av dem som kolleger andre steder i landet. Kommunal Rapport har intervjuet flere av dem.

– – Pengene vi får er en god start, men ingenting å rope halleluja for, sier hun.
Staten sparer seg blakk! Fakta F***.

Når det er sagt, er jeg fornøyd med bensinavgiften i Tromsø, som er på 80øre/liter, og i stedet for bomstasjoner.

Re: Avgiftsnorge

Lagt inn: 03 jun 2009, 11:40
av Andreas N1194
Eirik skrev:
Staten sparer seg blakk! Fakta F***.

Når det er sagt, er jeg fornøyd med bensinavgiften i Tromsø, som er på 80øre/liter, og i stedet for bomstasjoner.
Jeg leste Trondheim og ikke Tromsø, men til neste år så er vi også der, med både rushtidsavgift, bompenger og ekstra drivstoffsavgift på bensinen her...hurra! Rita søler bort pengene, men hva gjør vel det når man har melkekua som så mange har likevel?

Re: Avgiftsnorge

Lagt inn: 03 jun 2009, 11:44
av Eirik
Ja det var bare en kommentar til at jeg synes drivstoffavgift fungerer i Tromsø, som et alternativ til bompenger vel og merke.
Hvis folk lærer seg å kjøre, slipper man i stor grad rushtrafikk også. :wink:

Tror sannelig jeg må bestille autopassbrikke nå, og fylle på med litt forhåndsbetalte passeringer før satsene stiger 1.juli :?

Re: Avgiftsnorge

Lagt inn: 03 jun 2009, 15:12
av Andrew N1328
Eirik skrev:
Hvis folk lærer seg å kjøre, slipper man i stor grad rushtrafikk også. :wink:
Skjønner hva du mener, men du kan prøve å unngå rushtrafikk i Trondheim, det er jo nesten umulig uansett hvor bra folk kjører... bare fordi disse hjernedøde apene i dress vi kaller politikere syntes det var kjempesmart å skrenke inn de 2 feltene inn til byen til et felt, og gjøre det andre om til kollektivfelt, for så å øke bussprisen...



Saken er jo den at Norge HAR penger, derfor er det irriterende at staten absolutt skal skrenke inn mer og mer til kommunene...
Og såklart har jo Oslo ganske bra veier, men så er det jo den styggeste byen i Europa, så noe må være bra der og.

Re: Avgiftsnorge

Lagt inn: 03 jun 2009, 15:19
av Eirik
Andrew N1328 skrev: Og såklart har jo Oslo ganske bra veier, men så er det jo den styggeste byen i Europa, så noe må være bra der og.
Word!

Re: Avgiftsnorge

Lagt inn: 03 jun 2009, 20:43
av ToreN1246
solgte våpen i norge for OVER 1000 milliarder i -08
kan jo dele det på ca 4,8 millioner mennesker som er ant pers i norge for -08
lurer jammen på hvor mye vi solgte olje for...... så det er klart, vi kan da umulig ha penger til vei og slikt tull....

Re: Avgiftsnorge

Lagt inn: 04 jun 2009, 23:11
av Haaka
Ingen som vil gå for å roe gemyttene her inne for storkapitalisme og ponduspolitikk? :roll:

I USA sier de 'move to f***ing france' til de som vil spe noen usle resurser til de offentlige systemer. I Norge står jo politikken stikk motsatt, og min oppfordring står til å flytte til f.eks USA for de mindretallige(!) som heller vil kjøre livet på dunken for egen maskin uten statlig hjelp, der ligger systemet godt tilrettelagt for nettopp det. Gode veier har de og. Problemet blir i alle tilfeller å innse at politikere kan politikk, og som oftest bedre enn meg og deg. Kommer et forslag opp til høring er det et demokratisk gode at folk får høre om det, og får lov til å reagere på det, men av en eller annen grunn blir det i enkelte leire rabalder uansett hva som skjer. Skal innse jeg står i denne leiren på mindretallsfot, men takker for at den nasjonale oppslutningen er på min side, så kan dere bare plages.. :mrgreen:

Tiltak er tiltak og bør nesten premieres ved mindre det gjør 'vondt værre', enkelte avgifter virker lite gjennomtenkt men er de virkelig det, og hva var i såfall alternativet..(?)

Re: Avgiftsnorge

Lagt inn: 05 jun 2009, 05:46
av Andrew N1328
Saken er jo den at staten skal ta inn ekstra penger uansett og overalt, er det liksom ikke nok med skatt?
Så er de jo snikete som f*** når de bruker miljøet som "våpen", slik at de kan kreve inn mer penger... Det finnes jo ikke bevis engang... Så er jo faktisk Norge et av de få "rene" land når det gjelder utslipp også.
De sløser med penger også, er kanskje ikke rart det blir tomt fort... Lite gjennomtenkte prosjekt startes for så å bli lagt ned..

Bilister har betalt nok avgifter den dagen de kjøper seg bil! Hadde vært morsomt om hele årsavgiften gikk til veiprosjekt også

Re: Avgiftsnorge

Lagt inn: 05 jun 2009, 20:22
av Ingvar N629
Vi betaler egentlig ikke så mye skatt i Norge, men jeg må si jeg er mektig irritert over hvordan en del av prioriteringene gjøres. Vei er jo et kjempeeksempel, hva er logikken i at politikere uten fagkunnskap overhodet skal stemme over hver km vei og hver fartsdump?? Det er "helt greit" for en samferdselsminister å bruke milliardvis bare for å få gjennomført et storprosjekt der han kommer fra, uten at det egentlig er behov for dette prosjektet, hva er poenget med å bruke milliarder på vidløftige bruprosjekter til øyer der det bor svært få, eller rekordlange tuneller med liten trafikk?? Det går ferge... greit nok at det betyr mye for det øysamfunnet som får bru men det får være grenser når det ikke er penger til å vedlikeholde f eks Rv 3 som er direkte farlig med den trafikkbelastningen som er. Det er Norges hovedfartsåre mellom midtnorge og hovedstaden, og se hvordan den ser ut... #-o

I Sverige f eks bestemmer Vägvärket (eller hvordan det nå skrives) hva som skal vedlikeholdes og bygges, fagfolk tar avgjørelsene og politikerne orienteres kun om dette, i tillegg til at de selvsagt bestemmer hvor mye vägvärket har å rutte med.

Dette med fagfolk vs politikere synes også veldig godt i mijøpolitikken, de driter seg ut så det synger, og vi betaler!

Det handler ikke om storkapitalisme, det handler om vett. Og jeg er FOR et levende distriktsnorge, for de som lurer.

Re: Avgiftsnorge

Lagt inn: 06 jun 2009, 01:17
av Timon
Det er jo gjort undersøkelser i Norge som avslører at politikere foretrekker å bruker penger på vei kun der hvor det er velgere å hente. Derfor kan ikke politikere avgjøre dette, det må avgjøres av fagfolk. Slik som i nabolandene. Som har veier.

Og etter min mening er vei og miljø de viktigste punktene i politikken, det hjelper ikke å bruke mer på skoler når et øyeblikks uoppmerksomhet eller uforsiktighet sender en 18-åring (som nettop er ferdig med 12-13 år på skole) i fronten på en trailer. Midtdelere og 4-felt hjelper.

Og miljø mener jeg er viktig siden det er litt kjipt å dø ut liksom.. Hjelper ikke med vei da.

Re: Avgiftsnorge

Lagt inn: 06 jun 2009, 20:21
av Haaka
Hvorvidt man dør eller ikke, avhengig av veistandard, blir vel kanskje et ytterpunkt. Da det også er et såpass høyt antall dødsulykker som forekommer på bakgrunn av rus, alkohol, søvnmangel, ekstreme hastigheter osv vurderer jeg det som lite hjelp å trykke penger ut i veiene om det ikke skulle være for å bygge midtrabatt og sandfeller over hele norske veinettet.. Alt annet blir i så måte dårlig sikring mot idioter med dødsønske..

At det da skulle være viktigere å kjøre på fin og slett asfalt enn å lære opp barn og ungdom til å skjønne hva som faktisk gir verdi her i livet så kunne kanskje flere deltatt i debatten på et forum for en særorganisasjon for bedring av veistandard og nettopp debattert MOT, fordi det kanskje ikke er det viktigste her i verden. Er veien dårlig? kjøp nye støtdempere.. Blir det dyrt å kjøpe nye støtdempere hele tiden, flytt til distriktsrussland og kjenn på veistandarden der.

Hvordan ligger Norge an i statistikken for antall trafikkdrepte sammenlignet med andre land?
Hvordan ligger Norge an i statistikken for kunnskap og læreevne i barne/ungdomskoletrinnene sammenlignet med andre land?
Om du da skal styre resursene.. Vil du legge inn over 900 milliarder i asfalt som frp, eller går du for å dekke opp feltet med størst etterslep i dette landet, nemlig skole og utdanning? Men skjønner du vil helst kjøre komfortabelt... :roll:

Re: Avgiftsnorge

Lagt inn: 06 jun 2009, 21:12
av Eirik
Så da er det greit at barn har det kjipt i Norge, bare fordi de har det værre andre steder?

Faktum er vel at Norge er relativt avhengig av et veinett som fungerer, noe det ikke vil gjøre lenge, dersom det ikke bevilges mer penger til det. Vei, utdanning og helseforetak kan prioriteres. Så vil resten komme av seg selv, hvis folk får utdanning og er friske, og kan kjøre til jobben.

Re: Avgiftsnorge

Lagt inn: 06 jun 2009, 21:30
av Haaka
Eirik skrev:Så da er det greit at barn har det kjipt i Norge, bare fordi de har det værre andre steder?

Faktum er vel at Norge er relativt avhengig av et veinett som fungerer, noe det ikke vil gjøre lenge, dersom det ikke bevilges mer penger til det. Vei, utdanning og helseforetak kan prioriteres. Så vil resten komme av seg selv, hvis folk får utdanning og er friske, og kan kjøre til jobben.
Heh.. Men hvor har barn det så kjipt i Norge? :wink:

Helt enig i resten, bare i omvendt rekkefølge: helseforetak, utdanning så vei.. :mrgreen: Og vel er veien kjip å kjøre på, men satt i perspektiv av realiteten av hvor det fins etterslep bør det da egentlig ikke bevilges mer resurser til vei, enn f.eks skole.. Jo i beløp er etterslepet på vei stort, men statistikken sammenlignet med andre land sier jo faktisk at vi er drit på vår utdanning, og et reelt større etterslep nettopp der, og beviset på dårlig veistandard i form av hvor mange som dør på norske veier kontra globalt blir feil, for det er heldigvis få ('få').. Veien er altså ikke nødvendigvis bra, men som at folk dør på den i hytt å pine blir jo en grov overdrivelse..

Re: Avgiftsnorge

Lagt inn: 06 jun 2009, 22:34
av Eirik
Ja det var ikke i kronologisk rekkefølge, hvis noen trodde det.

Men nå er det ikke rent lite det "koster" at folk skades i trafikken. Så om man hadde brukt noe av de pengene på å forebygge, så hadde man kanskje hatt mindre utgifter i forbindelse med behandling. Ikke glem det.