Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Re: Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Legg inn av utengen » 24 jun 2009, 13:46

Hei

du kanskje finner noe her. http://www.nrk.no/contentfile/file/1.47 ... _laser.pdf



Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Legg inn av doo-kie » 24 jun 2009, 13:51

Jeg tror de kan gjemme seg så mye de vil. Desverre :(
Har en kompis av meg som er politi og han sier det er ikke noe regler mot det.
Fikk 3600 i bot for 3 uker siden da sto de gjemt bak et bro kar på E6 gjennom saltdal. Jeg har ikke hatt sjangs å se de uten å vite at de sto der. kun laseren og hodet som stikker frem. :evil: :evil:
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Legg inn av Eirik N396 » 24 jun 2009, 14:03

Jeg har inntrykk av at de veldig ofte velger ut steder hvor det er mulig å gjemme seg godt, så om det er ulovlig er det ihvertfall mange som synder mot regelen.

Det ville vel vært ganske rart om det fantes et slikt krav, men jeg skal ikke være påståelig.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Legg inn av Frode N073 » 24 jun 2009, 14:17

han som betjene sjølve laseren kan nok gjømma seg så møye han vil. men han som vinke deg inn må nok ha refleksvest, skilt osv.

når eg blei tatt så satt han me laseren på ein campingstol heilt åpent i veikanten/krysset. men siden det va skumring og han va svart så såg eg'an ikkje tidsnok.
han som vinka meg inn hadde refleksvest og sånn leke-(politi)skilt.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 609
Registrert: 12 okt 2006, 21:08
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Re: Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 24 jun 2009, 17:35

:roll: Uansett ,hvordan man vrir og vrenger på dette så vil jeg påstå at de fleste målinger bare er tull og har svært lite, med at man oppfører seg uvørent i trafikken ,ved å kjøre 10 km over en fartsgrense.Selvsagt så skjønner jeg hvis man kjører for fort der barn/folk ferdes ,skoler -tettsteder osv.Men å sitte på landsbygda i sakuen eller en sen nattetime hvor det ikke er noen ute ,da synes jeg blir snålt.Det er sure penger å betale en bot for en liten overtredelse,det burde vært prioritert anerledes med mer synligt politi så hadde folk skjærpa seg. :wierdface:
SAAB ER BEST

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Legg inn av Paul N1176 » 24 jun 2009, 17:41

Ola Pituetten N703 skrev::roll: Uansett ,hvordan man vrir og vrenger på dette så vil jeg påstå at de fleste målinger bare er tull og har svært lite, med at man oppfører seg uvørent i trafikken ,ved å kjøre 10 km over en fartsgrense.Selvsagt så skjønner jeg hvis man kjører for fort der barn/folk ferdes ,skoler -tettsteder osv.Men å sitte på landsbygda i sakuen eller en sen nattetime hvor det ikke er noen ute ,da synes jeg blir snålt.Det er sure penger å betale en bot for en liten overtredelse,det burde vært prioritert anerledes med mer synligt politi så hadde folk skjærpa seg. :wierdface:
:worship: :worship: :worship:
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Legg inn av Paradigm N558 » 24 jun 2009, 23:18

Til § 12
Arbeid på eller nær offentlig vei

Det vises til Håndbok - 051 utgitt av Statens Vegvesen, om Arbeidsvarsling (3.utg.)- Forskrifter med utfyllende retningslinjer for gjennomføring av varsling av arbeider på offentlig veg.

Kan ta det i grove trekk.

DEN SOM JOBBER NÆR OFFENTLIG VEI SKAL VÆRE GODT MERKET!
I henhold til arbeidsmiljøloven.
Sånn i grove trekk, politi er politi, men de er fortsatt underlagt arbeidsmiljøloven.

Når det er sagt, så kommer man aldri noen vei med det uansett, enn at ved kanskje en rettssak, så får politiet bot for å ikke fulgt den, men pengene betaler de fra og til seg selv, så det har lite for seg.

Let selv, er lei av dette samtaleemnet egentlig :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Arnljoth N1530
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 663
Registrert: 23 okt 2008, 12:41
Medlemsnummer: N1530
Navn: Håkon Arnljot
Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
Sted: Kirkenes

Re: Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Legg inn av Arnljoth N1530 » 25 jun 2009, 03:02

Her i bygda er dem veldig glad i å gjemme seg i skogen...
Utdrag fra veiledningen for laser:
"Ved måling må operatøren finne en posisjon hvor det er god
oversikt og kontroll med måle-/strålesonen. Det er viktig at
det er fri sikt og ingen hindringer, f.eks kvister, blad, kabler og
stolper, mellom apparatet og måleobjektet."

MEN:
«Resultatet av en utført måling er kun gyldig dersom operatøren
har forvisset seg om at målingen er korrekt utført og videre at
måleverdiene er relatert til det kjøretøyet som er angitt målt.»

Det vil vel si at det er politimannen som bestemmer om målingen er gyldig uansett ??

og vi vet vel alle at politiet tar aldri feil... [-X

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 609
Registrert: 12 okt 2006, 21:08
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Re: Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 26 jun 2009, 18:10

[-X [-X [-X [-X [-X [-X og vi vet vel alle at politiet tar aldri feil... [-X [-X [-X [-X [-X :mrgreen:
SAAB ER BEST

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Legg inn av 99Turbo » 27 jun 2009, 18:05

99Turbo skrev:
Ola Pituetten N703 skrev::roll: Uansett ,hvordan man vrir og vrenger på dette så vil jeg påstå at de fleste målinger bare er tull og har svært lite, med at man oppfører seg uvørent i trafikken ,ved å kjøre 10 km over en fartsgrense.Selvsagt så skjønner jeg hvis man kjører for fort der barn/folk ferdes ,skoler -tettsteder osv.Men å sitte på landsbygda i sakuen eller en sen nattetime hvor det ikke er noen ute ,da synes jeg blir snålt.Det er sure penger å betale en bot for en liten overtredelse,det burde vært prioritert anerledes med mer synligt politi så hadde folk skjærpa seg. :wierdface:
Er enig i det, men! Alltid et men også. Har noe med lover å gjøre og da. Like lite lov å rappe en noe til 15 kr på Rema som å rappe noe til 15000 kr. Å kjøre for fort er en kalkulert risiko, uansett om det er 10 eller 100 over. Og med egen erfaring er de vanligvis ikke ute etter å ta de som er 10 over nødvendivis, men står de først så må jo alle taes. Sjansen for å dumpe oppi kontroll er egentlig minimal da, neimen ikke mange kontroller en ser når alt kommer til alt.
Heldigvis for det, hvis ikke hadde fartsbøter måtte ha egen budsjettpost hos meg for jeg er nærmest kronisk 10-15 over :wink: Ligger en fotoboks bot å gliser mot meg her :cry: Den betales uten stort mas, det var tross alt jeg som styrte høyrebeinet og jeg visste hvor boksen sto #-o men en blir litt forstyrret av tlf da tydeligvis [-X Og spesiellt når holder i den, da blir jo alt så MYE værre :rofl:

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Legg inn av Vegars » 27 jun 2009, 23:18

99Turbo skrev: Er enig i det, men! Alltid et men også. Har noe med lover å gjøre og da. Like lite lov å rappe en noe til 15 kr på Rema som å rappe noe til 15000 kr. Å kjøre for fort er en kalkulert risiko, uansett om det er 10 eller 100 over. Og med egen erfaring er de vanligvis ikke ute etter å ta de som er 10 over nødvendivis, men står de først så må jo alle taes. Sjansen for å dumpe oppi kontroll er egentlig minimal da, neimen ikke mange kontroller en ser når alt kommer til alt.
Heldigvis for det, hvis ikke hadde fartsbøter måtte ha egen budsjettpost hos meg for jeg er nærmest kronisk 10-15 over :wink: Ligger en fotoboks bot å gliser mot meg her :cry: Den betales uten stort mas, det var tross alt jeg som styrte høyrebeinet og jeg visste hvor boksen sto #-o men een blir litt forstyrret av tlf da tydeligvis [-X Og spesiellt når holder i den, da blir jo alt så MYE værre :rofl:
Kloke ord 8)
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Legg inn av rolfi » 27 jun 2009, 23:55

kjører mye "langtransport" stavanger - sørlandet og egentlig er det veldig lite kontroller...
ikke at det gjør meg så mye, da jeg stort sett ligger i maks hastighet på lastebil (90) over alt. 8)
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
sakarias
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 20 feb 2005, 01:00
Bil: 9-3
Sted: nord

Re: Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Legg inn av sakarias » 28 jun 2009, 16:00

Har politiet tatt den nye laseren til bruk (Traffipatrol)? I lenken til utengen er instruks til den gammel (LTI).

gammel
Bilde


ny
Bilde
-00 Saab 9-3
#N411
Nulla tenaci invia est via

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Legg inn av Henrik N449 » 28 jun 2009, 20:29

Hvorfor skulle egentlig politimannen vært synlig? Hvis alle hadde sett politimannen stå der med gul vest og laser ville jo alle bremset, og da er det liten hensikt med fartskontroll.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Krav til synlighet (politimann) ved laserkontroll

Legg inn av Paradigm N558 » 28 jun 2009, 20:33

Henrik N449 skrev:Hvorfor skulle egentlig politimannen vært synlig? Hvis alle hadde sett politimannen stå der med gul vest og laser ville jo alle bremset, og da er det liten hensikt med fartskontroll.
Absolutt ikke!
Synlig politi i trafikken er viktig, det mest viktigste er å være pro-aktiv, stoppe de FØR de gjør gjerningen!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar