Side 1 av 2

Valg av pendlebil

Lagt inn: 30 aug 2009, 20:18
av Glevi-900S
Hei!

Det kan se ut som jeg trer inn i en pendlerhverdag der kollektivt ikke er et alternativ. Må derfor trå til å handle meg bil, og spørsmålet er; Hva bør jeg velge?

Har laget en liste med kriterier, men andre tips og råd er også velkomne.

Pris: max 70 000,-
Årsmodell: 1997-->
KM: Ikke så viktig, men svært gjerne under 180k km.
Godt varmeapparat, og gjerne AC/klima
Forbruk: under 0,6l/mil, drivstoff uvesentlig
Ca en times kjøretur hver vei, så ønskelig med god støydemping og sittekomfort.

Bilen må være driftssikker og holdbar.

Fyr løs! Hva bør jeg se på?

//Glenn 8)

Re: Valg av pendlebil

Lagt inn: 30 aug 2009, 20:33
av Haaka
For sittekomfort er det jo stort sett Saab og Volvo som gjelder da.. :wink: Finnes jo nok av amerikanske biler med dype sakkosekker av stoler, men komforten ødelegges jo stort av chassiset i amcar'ene..

Skal du sikre deg et forbruk på 0.6, i en bil til 70.000, bør du kanskje se på diesel først, gjerne i en mellomstor/liten tysker..

Mtp. vedlikehold og brukskostnader er det ingen som slår japsene, dog MEGET få japser gir deg gode seter, og har typisk en gammel motorteknikk som sjeldent gir det laveste forbruket..

Hva verdsetter du desidert høyest i en långmilare? Komfort, lavt forbruk eller lave brukskostnader?
Så er det nok lettere å finne et kompromiss etter det..

Re: Valg av pendlebil

Lagt inn: 30 aug 2009, 20:52
av Glevi-900S
Jeg setter nok forbruk og brukskostnader som viktigst, dvs øknomien i høysetet...i denne omgang.

Hvordan er forbruket på en 9-3 2,2 TiD ?

Jeg tenker at en yaris d4-d eller diverse andre postmann-biler tilfredstiller på mange steder, men det kjennes jo som å kjøre i en brødboks...

eneste som jeg ikke syns ser ut som en, er ford connect...noen som kjenner til disse?

Eller så heller jeg mere mot en "bil", og ikke arbeidsbiler...Citroen C5 Hdi er jo godkjent på forbuk og komfort, men er jo lite pen, og kanskje litt i største laget...

Re: Valg av pendlebil

Lagt inn: 30 aug 2009, 21:15
av Ingvar N629
Gasskonvertert bensinbil? Det går billig og da kan du jo ha en stor bil.

Re: Valg av pendlebil

Lagt inn: 30 aug 2009, 21:34
av Glevi-900S
Sant!

Hva koster en slik ombygging? Og er det fyllestasjoner for gass overalt? Hvor langt kommer man evt på en tank?

Re: Valg av pendlebil

Lagt inn: 30 aug 2009, 22:07
av Jørgen N1032
Jeg har hatt en Ford Connect til arbeidsbil. Det er den beste pizzaraceren jeg har kjørt, husker ikke forbruket (jeg betalte ikke dieselen :P ). Fin på vinterføre var den og. Med webasto og el oppvarmet frontrute var det en lek og stå opp på morran i minus flere og tjue grader, slapp å grue seg til isskraping.

Re: Valg av pendlebil

Lagt inn: 31 aug 2009, 10:04
av Glevi-900S
Sjekka litt rundt, og forbruket på connecten ligger på rundt 0,63...men en gasskonvertert sak virker jo svært interessant det også...ikke mange til salgs da...

Noen med kjennskap til 9-3 2,2 TiD ?

Re: Valg av pendlebil

Lagt inn: 31 aug 2009, 10:36
av Singsaker
Høyde og vekt på den som skal bruke bilen kan være greit slik at "lillegutt" på 195 cm og 140 kg ikke blir presset inn i en yaris som en ny-stappet pølse.
Hvor lang er pendleravstanden slik at man kan legge inn "torturgrafen" på dårlig sittekomfort inn i en økonomisk "bang for the buck graf"

Re: Valg av pendlebil

Lagt inn: 31 aug 2009, 11:15
av Glevi-900S
hehe, jeg er 172 lav, 75-80 kilo og skal kjøre ca 9 mil hver vei... :)

Re: Valg av pendlebil

Lagt inn: 31 aug 2009, 11:18
av Macgeier
Glevi-900S skrev:Sjekka litt rundt, og forbruket på connecten ligger på rundt 0,63...men en gasskonvertert sak virker jo svært interessant det også...ikke mange til salgs da...
Gasskonvertering koster 7.000 NOK i Polen (og det tar kun èn dag på verkstedet), og bilgassinstalltør i Norge tar 3.000NOK for å godkjenne dette (inkludert papirmølla) slik at du får det i vognkortet, med andre ord totalt 10.000NOK ferdig godkjent med stempel i boka. For 7.000 i Polen fikk jeg top of the line, det dyreste og beste systemet de kunne anbefale - BRC sequent + includert ventilsmøresystem.

Velger du konvertering i Norge så koster dette rundt 30.000 NOK, ikke ille siden du slipper å kjøre til Polen, overnatting ferge, tapt arbeidsinntekt etc.. Tar du derimot Polen som ferietur så har du 20.000 i "lommepenger".

Jeg har halvert drivstoffutgiftene etter Gass konvertering =D>

Fyllestasjoner finner du her:
http://www.gjelstenli.no/lpg/

EDIT: Du har PM med forsalg til pendlerbil :wink:

Re: Valg av pendlebil

Lagt inn: 31 aug 2009, 13:34
av Singsaker
Glevi-900S skrev:hehe, jeg er 172 lav, 75-80 kilo og skal kjøre ca 9 mil hver vei... :)
Da får du et nytt tips..... :mrgreen:

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/re ... vel2=S%F8k

Har forsikret noen pendlerbiler på Gullverket, Eidsvoll, Råholt mm, 18mil 5 dager i uken X 44 uker blir 39600km pr år. så får noe fradrag på skatten da...... :mrgreen:

Re: Valg av pendlebil

Lagt inn: 01 sep 2009, 15:10
av Glevi-900S
hehe, aktuell jobb er i Kongsberg, og blir da å pendle fra Oslo. Mot køen begge veier, så sånn sett er det gunstig.

Per nå heller jeg mest mot en gass-konvertert bil, evt en nyere diesel-tysker (worst-case, en japse). Er aktuelle kandidater på finn.no, så vi får se. Jobbintervjuet er i morgen, så får jeg gjøre noen grep utifra det :)

Trist å forlate Saab som merke da...med en økt inntekt er det håp om få år hvertfall! Så jeg får smuglese på forumet sålenge... :oops:

Re: Valg av pendlebil

Lagt inn: 01 sep 2009, 17:10
av Trond_
vw passat. Var på langtur i en 01 mod 1.8 Turbo. Meget gode stoler,god støydemping og alvorlig deilig å kjøre :D sjøl om de "bare" var 150 hk i den så var bilen ganske sprek! :)

Re: Valg av pendlebil

Lagt inn: 06 sep 2009, 00:14
av JoBruheim N1726
Jeg tenker på noe med TDI, da 1.9 TDI i den prisklassen :)

Du får kanskje noen Golf 4 til under 70k nå? Ellers har du Seat Toledo/Leon med den motoren :)
Den presser du ned på 0,50 på langkjøring, og draget er godt i 110 hestern :)

Re: Valg av pendlebil

Lagt inn: 06 sep 2009, 09:31
av Spöket
Jag såg att Pegg var en stund på tråden..(C5, samma motor som i Pegg). Jeg pendler Sandvika-Kbg var dag med en 605 2,1td. När jag bara bruker bilen til job så har jag kommit ner på 0.44/milen!! Och detta är med relativt gammel teknik, ikke högtrycks pump eller något sådant, bara "old-fasion-shit". :)