Side 1 av 2
v6 v8 v10 v12
Lagt inn: 31 mai 2010, 19:42
av Danielm
lurer på en ting! biler med v6 , v8 , v10 eller v12 motor. hva er det egentlig som bestemmer om det er en v6 eller v8 eller v10 eller v12 motor?

Re: v6 v8 v10 v12
Lagt inn: 31 mai 2010, 19:44
av haarstad
Antall sylindre min gode mann.
Re: v6 v8 v10 v12
Lagt inn: 31 mai 2010, 19:52
av doo-kie
V`en betyr at sylindrene står i V-Form.
Re: v6 v8 v10 v12
Lagt inn: 31 mai 2010, 20:16
av K_Duck N1093
JFGI?
Link til Wikipedias innslag om V8:or (evt på
norsk)- prinsippet er det samme for alle V-motorer.

Re: v6 v8 v10 v12
Lagt inn: 01 jun 2010, 07:56
av Skavold
Volkswagen har vel etterhvert kost seg med å sette to V6-motorer sammen til å skape en W12-motor også. Morsom teori - enda morsommere at de gjør det i praksis. Liker litt den der "gjør-det-fordi-jeg-kan"-holdningen.

Re: v6 v8 v10 v12
Lagt inn: 01 jun 2010, 10:47
av Paradigm N558
Skavold skrev:Volkswagen har vel etterhvert kost seg med å sette to V6-motorer sammen til å skape en W12-motor også. Morsom teori - enda morsommere at de gjør det i praksis. Liker litt den der "gjør-det-fordi-jeg-kan"-holdningen.

For ikke å snakke om VW sin W16-motor

Re: v6 v8 v10 v12
Lagt inn: 01 jun 2010, 13:29
av Pål N526
Re: v6 v8 v10 v12
Lagt inn: 01 jun 2010, 18:11
av Karl N1641
Kjøpte ein Passat for nokre år sidan (holdt forresten ut heile 3 mnd), 1.8T. "5V" (5 ventiler pr sylinder) stod det på motordekselet.
-"V-femmer", kunne selger informere om.
Eg prøvde å korrigere, men gav opp etter mange og lange iherdig forsøk.

Re: v6 v8 v10 v12
Lagt inn: 01 jun 2010, 20:31
av Aleks_
For ikke å snakke om VW sin
VR6 Motor.
En blanding av rekke- og V' -motor

Re: v6 v8 v10 v12
Lagt inn: 02 jun 2010, 18:58
av Danielm
allright

vw golf med vr6 motor. er det noen her som har prøvd/hatt en slik bil og jeg lurer på om det er mye feil med de motorene og går bilen godt med en vr6? aks og slikt.
Re: v6 v8 v10 v12
Lagt inn: 02 jun 2010, 19:54
av Frode N073
Danielm skrev:allright

vw golf med vr6 motor. er det noen her som har prøvd/hatt en slik bil og jeg lurer på om det er mye feil med de motorene og går bilen godt med en vr6? aks og slikt.
har ikkje prøvd den motoren men ein kamerat har ein passat syncro med den motoren. levertes i 2,8 og 2,9 liter der syncro hadde 2,9 literen med litt mer effekt. itte ka eg har forstått så ska det ver gode motora men de har som regel levd et hart liv.
han med passaten seie det ikkje e någe rakett men går ok. ska visst i følge han ver ferdige turbokit som booste effekten te 250hk og då ska det ver bra greiår.
Re: v6 v8 v10 v12
Lagt inn: 02 jun 2010, 20:31
av Danielm
okei. 2.8 litern orginal er jo på 174 hk! kunne tenkt meg en vr6 golf. meeeeeeen nææh, tror heller jeg legger penger i en saab 9-5 2.3 med manuell da

Re: v6 v8 v10 v12
Lagt inn: 04 jun 2010, 21:45
av tor.N1368
Hvis jeg ikke husker feil så var det 2.8 l det var mye tull med..
Re: v6 v8 v10 v12
Lagt inn: 06 jun 2010, 07:30
av Vangen N622
Karl N1641 skrev:Kjøpte ein Passat for nokre år sidan (holdt forresten ut heile 3 mnd), 1.8T. "5V" (5 ventiler pr sylinder) stod det på motordekselet.
-"V-femmer", kunne selger informere om.
Eg prøvde å korrigere, men gav opp etter mange og lange iherdig forsøk.

Han blandet kanskje kortene sine med denne?

Re: v6 v8 v10 v12
Lagt inn: 06 jun 2010, 10:24
av Karl N1641
Ja, han gjorde nok muligens det.
Eg er klar over at VAG leverer V-femmer, men det er ikkje tilfelle på 1.8T
