viritual motormodifisering (spill)

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
jan magnus n634
Overload!!!
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

viritual motormodifisering (spill)

Legg inn av jan magnus n634 » 13 jun 2010, 10:01

noen her som har vært borti noe sånt ?
har lyst til å teste og lære meg programering og trim, men håpet på å slippe å ta det rett på en ekte motor :lol: da blir det garantert dyrt #-o kanskje det finnes noe type simulator man kan få kjøpt/lastet ned som man prøve seg litt på ? :D
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: viritual motormodifisering (spill)

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jun 2010, 11:34

Finnes jo simuleringsprogram, men det blir å starte i feil ende mener jeg. Gå heller på bokhandelen og kjøp deg litt lesestoff, for uten grunnleggende teori blir det litt håpløst. En lærebok i termodynamikk er ikke dumt, det aller meste som skjer i en motor har med termodynamikk å gjøre. I tillegg finnes det masse spesifikt om motorer av forskjellig tyngde, jeg kan jo nevne noe av det som står i bokhylla hos meg:

Lief Lundby har skrevet mye bra både om store marine motorer og om småmotorer i kjøretøy. "Motorteknikk bilteknikk" er en bok der han er medforfatter, den brukes bl a på teknisk fagskole og er lettlest. På norsk.

Bosch har generelle bøker om motorstyring både for otto og diesel, tar også for seg litt enkel motorteori; for otto; "gasolene engine management". På engelsk.

En interessant bok for de som er interessert i trimming er boka til Lennarth Zander; " Förbrenningsmotorens gasväxling och uppladding". Boka tar for seg datasimuleringer av gassvekslingen til forskjellige motorer og viser hva som skjer når man endrer på forskjellige ting. En god del turbostoff. Som du sikkert skjønner er den på svensk.

Noe tyngre litteratur er "Internal combustion engine fundamentals" av John B Heywood, denne brukes på universitetsnivå og der står det mye bra, men også en del du ikke vil finne spesielt interessant, men det betyr ikke at dette ikke er viktig å få med seg om man vil forstå hva som skjer i en motor!! :wink: Boka er grundig, men kanskje litt overkill.... på engelsk.

I tillegg finnes det MYE forskjellig litteratur om trimming på 1001 forskjellige måter, men her er kvaliteten såpass varierende at du bør ha litt ballast for å kunne forkaste det som er dårlig. Mye av denne litteraturen kan være tuftet på temmelig sviktiende teoretisk grunnlag, men praktisk tilnærming og mye bilder er jo kjekt for en som ønsker å mekke og forandre på ting selv. Det gjelder bare å passe på å ta til seg de gode tipsene og ikke de dårlige.

Er det spesielle emner du etterhvert vil dykke dypere ned i, finnes det publikasjoner om det aller meste. SAE (society of automotive engineers) utgir en god del, det er bare å søke og bestille.

Du kan starte med boka jeg nevnte der Lundby er medforfatter. Denne er enkel å forstå men den mangler jo også mye. Vil du gå videre etterpå så er det bare å begynne på termodynamikken og de andre bøkene her (og masse annet). Heywood er vel det man venter med til slutt :wink:

Bestiller du bøker fra utenlandske nett-bokhandlere så er det greit å vite at det ikke er moms på bøker, så de går rett igjennom tollen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar