18-åringer og lappen.

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Ingvar N629 » 10 sep 2010, 17:44

aero01 skrev: En annen ting er jo om man lar ungdommen rase fra seg på banen så er det jo ikke dermed sikkert at det blir mindre grisekjøring på veien. dette ser man bla på frøya der det har vært mange stygge ulykker i det siste er det tilrettelagt med bane som ungdommen har kunnet få kjørt fra seg men grisekjøringen på veien har ikke blitt mindre fordet. Man ser jo også det de helgene det er sommertreff på ACR, da er vel bortimot alltid noen som mister lappen på vei til el fra de treffene. selv om de vet at de får rast fra seg på banen eller har rast fra seg på banen og er på vei hjem.
Er det da hovedsakelig de som faktisk bruker tiden på banen til å KJØRE som kjører gris til og fra, eller er det de som bruker tida til å SE PÅ (og ønsker at de kjørte, men ikke har bil eller baller nok)? :wink: Gjett hvilken gruppe politiet har hovedfokus på.

Dessuten: Grisekjøring på bane uten mål og mening er det vel heller ingen mening i. Det må finnes et miljø med kompetanse og ikke minst rollemodeller slik at det kan bygges holdninger rundt det man holder på med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av kristianur N1169 » 20 sep 2010, 21:53

Det er ikke godt å si hva man vil oppnå med å f.eks heve aldersgrensa til 23 år, og det vil man uansett måtte vente i mange år med prøving før man finner ut av. Å skulle bygge ut et nettverk av bilbaner vil jo være en helt enorm investering som man heller ikke vil se noen tydelige resultater av før etter lang tid og det vil ta enda mye lenger tid før man får noe økonomisk utbytte av det. Men selvfølgelig har de aller fleste veldig mye og hente i en dag på bane i ny og ne. Om ikke bare for å få rast fra seg, så er det ikke noe annet sted man bedre lærer bilen sin å kjenne.

Bare synsing og gjetning fra min side så langt, men nå skal jeg komme med litt fakta.

Hvis vi faktisk begynner med KJØREOPPLÆRING her til lands, og faktisk stiller krav til kandidatene, istedet for å bare kaste lappen etter ALLE som ber om den, så VIL vi oppleve en ganske drastisk bedring av den norske kjørekulturen. Så kjapt og sikkert som det lar seg gjøre. Koster ingenting.

At dette ikke engang nevnes som en angrepsvinkel i noen debatter om dette syns jeg er helt vanvittig.

I tillegg mener jeg vi bør kvitte oss med teoriprøva. Denne har blitt en formalitet og har ingen verdi.
Da er det bedre å finne et annet alternativ som faktisk kan si noe om kandidatens holdninger.

18 åringer som ikke er modne nok til å kjøre bil TRENGER ikke å få lappen bare fordi de er over aldersgrensa.
Kristian

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Atzz » 20 sep 2010, 22:10

Jeg mener at det er VIKTIG å kjenne bilen man kjører!

Hvis man ikke kjenner den, ikke vet hvordan den reagerer i visse situasjoner.

La oss ta et eksempel. Du kjører på glatt vinterføre, men du vet ikke hvilke signaler bilen gir like før den mister grepet på hjulene, hvordan skal du ha en liten mulighet til å unngå dette?


Jeg mener selv at jeg ikke kjenner OG'en godt nok!

Hvordan skal jeg lære den å kjenne da?

Arnljoth N1530
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 663
Registrert: 23 okt 2008, 12:41
Medlemsnummer: N1530
Navn: Håkon Arnljot
Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
Sted: Kirkenes

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Arnljoth N1530 » 20 sep 2010, 22:24

Atzz N1868 skrev:Jeg mener at det er VIKTIG å kjenne bilen man kjører!

Hvis man ikke kjenner den, ikke vet hvordan den reagerer i visse situasjoner.

La oss ta et eksempel. Du kjører på glatt vinterføre, men du vet ikke hvilke signaler bilen gir like før den mister grepet på hjulene, hvordan skal du ha en liten mulighet til å unngå dette?


Jeg mener selv at jeg ikke kjenner OG'en godt nok!

Hvordan skal jeg lære den å kjenne da?
Du skal pr prinsipp ikke komme i situasjoner hvor det skal være nødvendig å "kjenne" bilen [-X
Du skal til enhver tid ferdes så aktsom og hensynfullt at det ikke er MULIG å komme i en kinkig situasjon, er teorien iallefall............. :roll:

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Atzz » 20 sep 2010, 22:41

Arnljoth N1530 skrev:
Du skal pr prinsipp ikke komme i situasjoner hvor det skal være nødvendig å "kjenne" bilen [-X
Du skal til enhver tid ferdes så aktsom og hensynfullt at det ikke er MULIG å komme i en kinkig situasjon, er teorien iallefall............. :roll:

Det er jo sant det ja!

Men det er jo absolutt ingen bakdel å kjenne bilen, vite hvor langt du kan tøye strikken før den ryker :twisted:

TranceteC
Innlegg: 2
Registrert: 14 okt 2010, 16:39
Sted: Mo i Rana

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av TranceteC » 14 okt 2010, 17:36

Frode N073 skrev:eg e enig at det e feil vinkling.
men bare for å ha det sagt så har ein på 23 år større foutsetning for å kjøra fornuftigt enn ein på 18. detta har med livserfaring og gjør.

Eg syns (som allerede nevnt) at bila sko vært delt inn i klassa likt som mc. som 18 åring og fersk sjåfør så har du et visst knippe gørrkjedelige bila å vella i mellom. restriksjona på f.eks vekt, størrelse, motorvolum, effekt, ingen turbo osv.
itte 2 år kan du handla deg ein litt sprekare bil.

foreldre har ingen plikt te å holda ungane med bil så ser ingen grunn te at de må nøya seg med ein bil som deiras 18 årige unge kan kjøra.
har intrykk av at de fleste unge har bil i fra de e 18 uansett.


grovt sett mine meininga om saken
Vil nå tør å påstå at folk er forskjellig, livserfaring eller ikke. Kan med handa på hjertet ærlig si at jeg var ingen idiot bak rattet når jeg fylte 18 år, og fikk lappen. Men fantes jo mange som var det. Og det samme gjelder lengre opp i åran, man har de rolige sjåføran, og man har de som har det travelt, eller ekstremt travelt. :P Til informasjon er jeg 26 idag, og har aldri hatt et behov for å kjøre som en idiot, men hender jo til tider man kjøre litt fortere enn man burde. :)
Saab 9-5 2.3T 2002

Svar