Side 1 av 2
Sykkelen dør når jeg tar av choken
Lagt inn: 21 sep 2010, 08:34
av Saabfan
Har en minichopper som jeg driver og bytter motor på. Den nye motoren starter og går, men når jeg skrur av choken, altså åpner speldet i luftinntaket, så slukker den umiddelbart. Blir ikke klok på dette! Har justert ventilene, men kan jo prøve å gjøre det igjen... Det er jo ikke mange ting det kan være, dette er en 50kubikk kinamotor. Hjelp og tips verdsettes.
Tomgangen er fin når choken er på...
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Lagt inn: 21 sep 2010, 09:24
av K_Duck N1093
Motoren er varm når du går av choken ja?

Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Lagt inn: 21 sep 2010, 09:33
av Atzz
Forgasseren rett innstilt?
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Lagt inn: 21 sep 2010, 11:02
av Saabfan
Varm og varm, ruset jo motoren i 10 min, men kjørte den ikke da jeg ikke har girskifter for øyeblikket, men kjene at blokka ble rimelig varm.
Når det gjelder forgasserinnstillinger vet jeg bare om tomgangsskruen, den står ganske langt ute. Men hvis problemet oppstår når jeg åpner for mer luft, vil det vel ikke hjelpe å skru inn skruen ennå mer? Da får den jo bare enda mer luft?
Kan det være ventilene? Justerte som sagt for noen dager siden, var nøye på det. Den lyden ganske bra - med choken på altså

Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Lagt inn: 21 sep 2010, 11:37
av Atzz
Prøv tomgangsskruen
Hvis det er en litt avansert forgasser, så øker den tomgangsturtallet også.
Hvordan blir det om du holder gassen inne og så slår av choken?
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Lagt inn: 21 sep 2010, 13:29
av Saabfan
Forgasseren er nok av det aller enkleste slaget. Det den gjør er bare å løfte gasspjeldet litt, tilsvarende at den drar litt i gassen.
Du sier "tomgangstyrtallet også" men det er vel alt den gjør?
Skal prøve å skru av choken mens jeg gasser, men mener at jeg prøvde det og at den fortsatt slukket...
Skal prøve skruen!
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Lagt inn: 21 sep 2010, 17:17
av Pål N526
Kan justere nåla også i forgasseren. Har du noe navn og nummer på den så kan man kanskje hjelpe deg litt nærmere

Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Lagt inn: 22 sep 2010, 13:37
av Saabfan
Slik ser den ut!
Har ikke fått prøvd skruen ennå...
På det øverste bilde er det to skruer, den til høyre er tomgangen, den løfter gasssylinderen. Den til venstre aner jeg ikke hva er. På nederste bilde er den bare en skrue. Den tømmer forgasseren.
Her ser man chokespjeldet. Når jeg såvidt åpner det, dør vidunderet.

Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Lagt inn: 22 sep 2010, 13:44
av Atzz
På det øverste bilde:
Den skruen til venstre, prøv å juster litt på denne, mener den skal være til å justere blandingsforhold.
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Lagt inn: 22 sep 2010, 20:56
av Saabfan
Var ute og hærja litt istad. Når jeg gasser på med choken på høres det at den ikke får nok luft, og når man da skrur av choken mens man gasser går turtallet først opp, men etter 3-7 sek så dør den.
Den maler som bare det med choken inne. Men da får den jo ikke nok luft når man gasser på.
Prøvde å skru på tomgangsskruen med blandeskruen konstant (helt inne, helt ute og i midten). Da går turtallet opp opp og ned som det skal (med choke).
Prøvde å skru på blandeskruen med tomgangen konstant, og det skjer svært lite når jeg skrur på denne. Det er bare en liten forandring i turtall når den er helt inne.
Irriterendeeeeeeeeeeeee!Det er jo ikke mer å skru på!
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Lagt inn: 22 sep 2010, 21:50
av Atzz
Og du er helt sikker på at det er tett mellom forgasser og sylinder?
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Lagt inn: 22 sep 2010, 22:48
av Saabfan
Hmm, det går jeg da ut ifra... Du mener at det kanskje lekker mellom blokka (sylinderen) og forgasserhalsen, eller mellom forgasserhalsen og forgasseren? Ser jo slik ut men har ikke tenkt over det. Men vil det kunne gi et slikt symptom da?
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Lagt inn: 23 sep 2010, 05:27
av Edward N812
På øverste bildet: Ja den til høyre er tomgangsskrue, den til venstre er nok bare en tomgangsdyse! Den har med andre ord ikke justering. Det ser du fort om du skrur den ut og den har hull gjennom seg. Konstant åpning med andre ord.
Ville heller sjekka om den skrua nederst på flottørkammeret er blandingsskrua. Ofte styrer blaningsskrua mengde bensin og da har du konstant luftåpning eter spjeld. Poenget mitt er at da har denne skrua en tendens til å være ved flottørkammeret.
Du har forresten en eller flere dyser inni flottørkammeret, i alle fall hoveddysa. Skru ut denne/disse og blås reine så er du sikker på at de funker. Sjekk samtidig at flottøren er tett (demonter den og se etter bobler når du legger den i vann)
Siden han dævver når du tar av choken, er det jo tydelig at den dør av for lite luft. Det motsatte ville dessuten mest sannsynlig gitt deg høyere turtall. Hold den i gang så lenge du kan uten choke, skru ut pluggen og konstater at den er våt. Løsning: magrere blanding. Mer konkret: om den dør på tomgang: mindre tomgangsdyse eller rikere blanding. Har du blandingsdyse som styrer mengde bensin vil det si at du må skru denne inn for å "stramme inn" bensinmengden.
Når du til slutt har ordna det som skal til for at luft/bensin er i orden, må du sannsynligvis fikle med tomgangsskrua igjen, så nok "ferdig blanding" kommer seg inn i motoren

Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Lagt inn: 23 sep 2010, 08:53
av Saabfan
På øverste bildet: Ja den til høyre er tomgangsskrue, den til venstre er nok bare en tomgangsdyse! Den har med andre ord ikke justering. Det ser du fort om du skrur den ut og den har hull gjennom seg. Konstant åpning med andre ord.
Ville heller sjekka om den skrua nederst på flottørkammeret er blandingsskrua. Ofte styrer blaningsskrua mengde bensin og da har du konstant luftåpning eter spjeld. Poenget mitt er at da har denne skrua en tendens til å være ved flottørkammeret.
Hadde noen forgasserdeler liggende og så litt nærmere på den skruen. Den har ikke hull gjennom seg, det er som en nål som man skrur inn og ut, ikke utlikt forgassernåla. Kan virke som om at når den er helt inne er det tett eller mindre gjennomstrøming av et eller annet (luft?).
Den nederste skrua på kammeret tømmer forgasseren for bensin ut gjennom den slangen du ser der.
Du har forresten en eller flere dyser inni flottørkammeret, i alle fall hoveddysa. Skru ut denne/disse og blås reine så er du sikker på at de funker. Sjekk samtidig at flottøren er tett (demonter den og se etter bobler når du legger den i vann)
Hvordan ser dysa ut egentlig? Det ser jeg vel kanskje med en gang

Flottøren er den hvite plastgreia inni der ja? Hva skjer om det ikke er tett?
Siden han dævver når du tar av choken, er det jo tydelig at den dør av for lite luft. Det motsatte ville dessuten mest sannsynlig gitt deg høyere turtall. Hold den i gang så lenge du kan uten choke, skru ut pluggen og konstater at den er våt. Løsning: magrere blanding. Mer konkret: om den dør på tomgang: mindre tomgangsdyse eller rikere blanding. Har du blandingsdyse som styrer mengde bensin vil det si at du må skru denne inn for å "stramme inn" bensinmengden.
Men når jeg tar av choken får den jo MER (luftspeldet åpnes) luft og da dør den... Og hvis ikke den skruen til venstre er blandingsskruen, så veit jeg F*** ikke hvor denne skruen er! Men som sagt skjedde det jo lite eller ingenting da jeg skrudde på den. Burde man få umiddelbar respons når man justerer blanding eller kommer dette litt gradvis?
Takker for alle tips!
Re: Sykkelen dør når jeg tar av choken
Lagt inn: 23 sep 2010, 09:52
av Kristian N70
Når du skrur den ene skruen inn, så struper du bensingjennomstrømning.
Inn=magrere blanding, ut= fetere blanding.
Choken fugrer jo slik at den struper luftilførsel, og danner et sterkere undertrykk inne i forgasseren slik at mer blir "sugd opp" fra flottørkmmeret.
Dysa pleier å være i messing, og har et knøttlite høl i midten. Den ser du hvis du skrur av flottørkammeret (koppen på undersiden med tømmekrue) og tar ut flottøren med tilhørende smådeler. (på min gamle ZR hadde jeg 0.95 dyse dvs 0,95mm diameter åpning på 7,5hk satsen, så det er små saker)
Jeg ville tatt fra hverandre flottører osv og rengjort med forgasserrens. Sjekk gjennomstrømning i dysa, samt på inn-siden av fogasser er det noen små hull som du kan blåse rens i.
Jeg hadde problemer med at dysa var tett, hvis jeg husker riktig (16 år siden nå) så tok jeg av forgasser, fyllte flottørkammer med vann og blåste igjennom for å sjekke om det kom ut væske sammen med luft på andre siden.