Automatisk låsing og opplåsing av dører
Moderator: Moderatorer
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Automatisk låsing og opplåsing av dører
Nå har ikke jeg vært borti så veldig mye nye biler de senere årene, men jeg ble dratt inn i en diskusjon*:
Det var ett kvinnfolk som hevdet at på bilen dems, samt på "nesten alle" nye biler, så låser dørene seg automatisk når man begynner å kjøre, og låser seg opp igjen når de stopper (sikkert ved motor 'off'). I tillegg så låser dørene seg opp ved kollisjon..
Vet at noen biler har muligheten for at dørene låses når man begynner å kjøre, men her måtte opplåsing skje manuelt (Mtp. ran/tyveri ved lyskryss etc., ikke ukjent fenomen østover.). Ganske likt det vi SAAB'ere er vant med ifm. bagasjeluka..
Men det at de skal låse opp ved kollisjon syntes jeg høres litt "så som så" ut.. Hva om noe elektrisk blir såpass herpa at sentrallåsen ikke rekker å slå inn.. Da må isåfall redningsmannskapene i værste fall bryte opp enda flere dører enn hva som kanskje strengt tatt hadde vært nødvendig?
Hva om bilen raser utfor ei brygge el.l. og ut i vannet, og bilen ikke registerer dette som en crash?
* Diskusjonen var mellom noen kvinnfolk og fruen konfronterte meg med dette.. Tror den generelle bilkunnskapen der var heller dårlig, men ble litt nysgjerrig og måtte sjekke dette videre..
Er denne funksjonaliteten svada, eller er det faktisk så at dette finnes på biler pr. i dag?
Det var ett kvinnfolk som hevdet at på bilen dems, samt på "nesten alle" nye biler, så låser dørene seg automatisk når man begynner å kjøre, og låser seg opp igjen når de stopper (sikkert ved motor 'off'). I tillegg så låser dørene seg opp ved kollisjon..
Vet at noen biler har muligheten for at dørene låses når man begynner å kjøre, men her måtte opplåsing skje manuelt (Mtp. ran/tyveri ved lyskryss etc., ikke ukjent fenomen østover.). Ganske likt det vi SAAB'ere er vant med ifm. bagasjeluka..
Men det at de skal låse opp ved kollisjon syntes jeg høres litt "så som så" ut.. Hva om noe elektrisk blir såpass herpa at sentrallåsen ikke rekker å slå inn.. Da må isåfall redningsmannskapene i værste fall bryte opp enda flere dører enn hva som kanskje strengt tatt hadde vært nødvendig?
Hva om bilen raser utfor ei brygge el.l. og ut i vannet, og bilen ikke registerer dette som en crash?
* Diskusjonen var mellom noen kvinnfolk og fruen konfronterte meg med dette.. Tror den generelle bilkunnskapen der var heller dårlig, men ble litt nysgjerrig og måtte sjekke dette videre..
Er denne funksjonaliteten svada, eller er det faktisk så at dette finnes på biler pr. i dag?
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Automatisk låsing og opplåsing av dører
Har sett på utstyrslisten til Mercedes at de har noe de kaller
Låssystem med automatisk låsing (programmerbar) og nødåpningsfunksjon
"Alt" fra totakt til turbo
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Hvordan det er med opplåsing ved en eventuel kolisjon vet jeg ikke men på 9-5 så kan man i allefall programere inn automatisk låsefunksjon om man leker seg litt med Tech'en
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Faderns Skoda har et slikt system. Kjør over 15 km/t eller noe sånt, og dørene låser seg. De låser seg imidlertid ikke opp igjen før noen prøver å åpne dørene innenfra.
En annen morsom sak, er at hvis bilen skulle havne i sjøen, skal bilen ikke bare låse opp dørene, men også åpne vinduene slik at man skal kunne ta seg enklere ut
En annen morsom sak, er at hvis bilen skulle havne i sjøen, skal bilen ikke bare låse opp dørene, men også åpne vinduene slik at man skal kunne ta seg enklere ut
- Paul N1176
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
OT.. haha, så hvis det regner masse så står man der åpne vinduer?Arnljoth N1530 skrev:...... men også åpne vinduene slik at man skal kunne ta seg enklere ut
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Hehe.. Ser for meg at det skal være bra mye regn daPaul N1176 skrev:OT.. haha, så hvis det regner masse så står man der åpne vinduer?Arnljoth N1530 skrev:...... men også åpne vinduene slik at man skal kunne ta seg enklere ut
Men hvis du parkerer bilen med vinduer/takluke åpen, så skal regnsensoren sørge for at slikt blir lukket automatisk
Nå skal det riktignok sies at det ikke har vært testet Ser for meg en noe frustrert far hvis det ikke skulle fungere
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
Ok, takk for svar! Da har jeg fått svar på det jeg lurte på, men dere andre må gjerne fortsette å diskutere "hvis-atte-om-atte sånn og sånn", kommer alltid morsomme og kreative forslag/problemkilder
-01 Saab 9-5 2.0t
- stianj
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
Bare for å få det ut, vår 1991 modell Dodge Grand Caravan, hadde det der!!
Så det der er da ikke noe kult.
Så det der er da ikke noe kult.
2009 9-3 Aero XWD
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Har vært borti dette systemet på ganske mange amerikanske biler(paranoide som de er), men ikke på så mange europeiske. Vet at defa sentral lås har denne funksjonen, men usikker på om den låser opp ved kollisjon.
Litt OT: Hva med funksjon for automatisk heving av vinduer når man låser bilen? er det en funksjon som eksisterer på noen Saab'er eller kan programmeres?
Litt OT: Hva med funksjon for automatisk heving av vinduer når man låser bilen? er det en funksjon som eksisterer på noen Saab'er eller kan programmeres?
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Aleks_
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Eller åpning av ruter med fjernkontroll?Andrew N1328 skrev:Litt OT: Hva med funksjon for automatisk heving av vinduer når man låser bilen? er det en funksjon som eksisterer på noen Saab'er eller kan programmeres?
Vet noen biler har dette. Der holder man vel åpne-knappen inne ekstra lenge, mener jeg.
Audi har også automatisk låsing over en viss hastighet. Mener det var 18 km/h eller noe.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
Hei.
Som mange sier over her, så har mange amerikanske biler denne funksjonen pga. ran i trafikk kryss. Jeg ser nytteverdien i det tilfellet.
På Saab 95 så kan man programere at bilen skal låses automatisk ved avmars og låses opp ved "key out".
På folkene sine import jeep, så fungerer det slik at når man tar i håndtaket og åpner bilen, så presser den opp låsen først.
Under kollisjon er jeg usikker på saab, men regner med at det ikke er noen egen sikkerhetsfunksjon ved skade på elektronikken.
Mvh. Pål Magne
Som mange sier over her, så har mange amerikanske biler denne funksjonen pga. ran i trafikk kryss. Jeg ser nytteverdien i det tilfellet.
På Saab 95 så kan man programere at bilen skal låses automatisk ved avmars og låses opp ved "key out".
På folkene sine import jeep, så fungerer det slik at når man tar i håndtaket og åpner bilen, så presser den opp låsen først.
Under kollisjon er jeg usikker på saab, men regner med at det ikke er noen egen sikkerhetsfunksjon ved skade på elektronikken.
Mvh. Pål Magne
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg har automatisk låsing aktivert på min 9-5, synes det er veldig ålreit når jeg kjører i sentrum. Bilen låser dørene når jeg kjører fortere enn 15 km/t, og kan låses opp på 3 måter; ved bruk av låsknappen i midtkonsollen, ved å ta nøkkelen ut av tenningen, eller ganske enkelt dra opp låseknappen på hver enkelt dør. Døren kan ikke åpnes fra innsiden uten å låse opp først.
Hvorvidt dørene låses opp ved en kræsj vet jeg ikke, men jeg vet i alle fall at det er vanlig at blant annet bensintilførsel kuttes når man kræsjer (og airbag utløses). En slik funksjon hadde jeg faktisk allerede på en 94-mod Ford Scorpio jeg kjørte en stund, om man hadde kræsjet så var det en rød knapp i bagasjerommet man måtte resette for å få start på bilen. Dersom nyere biler har denne funksjonen (lurer på om jeg har hørt at det er påbudt på nyere biler generelt?) så regner jeg med at bilens styresystem tar seg av saken i stedet for en fysisk bryter. Da er jo ikke veien lang til å samtidig legge inn opplåsing av dører i samme sikkerhetssekvens, så at dette er vanlig ser jeg ikke som usannsynlig.
Hva gjelder dette med om sentrallåsen rekker å reagere i et kræsj eller ikke så forstår jeg ikke helt hvorfor det skal være et problem. Alle kan jo låse dørene på bilen om man ønsker det, enten det er lagt inn som en funksjon eller det gjøres manuelt. Det forandrer jo ikke det faktum at dørene er låst, men gir i alle fall en viss sansynlighet for at de blir låst opp så redningsmannskaper kan komme seg inn.
Når bilen kjører utfor en brygge og havner i vannet har det stort sett null betydning hvorvidt døren er låst, med mindre du rekker å åpne døren før du treffer vannflaten. Om du så bare befinner deg en meter under vannskorpen vi du nemlig oppleve at det er fysisk umulig å åpne døren, låst eller ikke. Trykket er ganske enkelt så stort at du ikke får rikket døren før trykket er utlignet inni bilen. På 10 meters dyp er det 1 kg/cm2 trykk mer enn atmosfærisk trykk, som du vil ha inni bilen når den begynner å synke. Kjapt utregnet vil det være 10-15 tonn trykk mot døren på 1m dyp, så lykke til med å åpne den. Din eneste redning er altså å åpne/knuse et vindu, eller håpe bilen lekker så raskt at trykket utjevnes før du drukner.
Hvorvidt dørene låses opp ved en kræsj vet jeg ikke, men jeg vet i alle fall at det er vanlig at blant annet bensintilførsel kuttes når man kræsjer (og airbag utløses). En slik funksjon hadde jeg faktisk allerede på en 94-mod Ford Scorpio jeg kjørte en stund, om man hadde kræsjet så var det en rød knapp i bagasjerommet man måtte resette for å få start på bilen. Dersom nyere biler har denne funksjonen (lurer på om jeg har hørt at det er påbudt på nyere biler generelt?) så regner jeg med at bilens styresystem tar seg av saken i stedet for en fysisk bryter. Da er jo ikke veien lang til å samtidig legge inn opplåsing av dører i samme sikkerhetssekvens, så at dette er vanlig ser jeg ikke som usannsynlig.
Hva gjelder dette med om sentrallåsen rekker å reagere i et kræsj eller ikke så forstår jeg ikke helt hvorfor det skal være et problem. Alle kan jo låse dørene på bilen om man ønsker det, enten det er lagt inn som en funksjon eller det gjøres manuelt. Det forandrer jo ikke det faktum at dørene er låst, men gir i alle fall en viss sansynlighet for at de blir låst opp så redningsmannskaper kan komme seg inn.
Når bilen kjører utfor en brygge og havner i vannet har det stort sett null betydning hvorvidt døren er låst, med mindre du rekker å åpne døren før du treffer vannflaten. Om du så bare befinner deg en meter under vannskorpen vi du nemlig oppleve at det er fysisk umulig å åpne døren, låst eller ikke. Trykket er ganske enkelt så stort at du ikke får rikket døren før trykket er utlignet inni bilen. På 10 meters dyp er det 1 kg/cm2 trykk mer enn atmosfærisk trykk, som du vil ha inni bilen når den begynner å synke. Kjapt utregnet vil det være 10-15 tonn trykk mot døren på 1m dyp, så lykke til med å åpne den. Din eneste redning er altså å åpne/knuse et vindu, eller håpe bilen lekker så raskt at trykket utjevnes før du drukner.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1