Her kan du sikle, diskutere og stirre deg tårevåt over skamheftige biler og kraftverkene som driver disse!
Er gjerne ute etter litt motorteknisk inspirasjon og diskusjon rundt de forskjellige løsningene som presenteres etterhvert, mye spenstige påfunn som har dukket opp i bilens historie...
OBS!
Tråden er reservert for "spesielle" biler, dvs. ikke "naboen sin chippa Sirævva Cossie" eller "min 2.0i med konfilter".
Får legge listen med denne:
Lancia ECV fra Gruppe B Rally - fullkarbon rørrammebygg med midtmontert 1,8 liters twinturbomatet galskap og 4wd!
Sjekk bildene og skjemaene av motoren lenger nede!
(Bilder copyright Lawrence Clift Photography)
1 - Flow regulating valve for Left Hand Side intake air compressor
2 – Flow regulating valve for LHS exhaust gas turbine
3 – Wastegate valve LHS Turbo
4 – LHS Turbo
5 – RHS Turbo
6 - Wastegate valve RHS Turbo
Audi Sport Quattro, en av mine aller største favoritter så langt i livet
Kan ikke huske hvor mange ganger den videoen der har stått på med maks volum, men det begynner og bli noen...
Gruppe B hadde en utrolig mengde sinnsyke biler, kan sette på en video med rein Gruppe B lyd og bare nyte, nyte nyte!
Lyden av en blodtrimmet rekkefemmer e noe helt spesielt, det må ærlig innrømmes...
Etter at Guppe B ble bannlyst etter flere deltaker dødsfall og litt flere fans som fant veien rundt, over og under bilene ute i løypa så ble S4 borte fra rally.... Men Lancia kom med nok en "vi kan dette MYE bedre en dere" bil.
Ca 1min ut begynner filmen, dog ikke fra rally strekke, men fra et bergrenn (og hvorfor har vi ikke slikt i Norge??? Trollstigen feks) http://www.youtube.com/watch?v=_jb4l-vC ... re=related
Saabotøren N1544 skrev:Gruppe B hadde en utrolig mengde sinnsyke biler, kan sette på en video med rein Gruppe B lyd og bare nyte, nyte nyte!
Lyden av en blodtrimmet rekkefemmer e noe helt spesielt, det må ærlig innrømmes...
Absolutt, Audi-femmeren er noe helt spesiellt, så lenge den har pustehjelp.
Saabotøren N1544 skrev:
1 - Flow regulating valve for Left Hand Side intake air compressor
meget spesielt med 2 eksos manifoila for alle sylindrane.
tydeligvis så funka det men kan någen gi ein forklaring på koffor gå for ein sånn løysning i stedet for 1 manifoil?
må jo seff legga ut om Per Eklund sine bila og då.
ToreN1246 skrev:
Ca 1min ut begynner filmen, dog ikke fra rally strekke, men fra et bergrenn (og hvorfor har vi ikke slikt i Norge??? Trollstigen feks)
Joa, men det er da så korte strekker...!
Et bergrenn er jo nooooe lenger, blir litt som å sammenligne klinkekuler med bowling....
Norske utgaven av Pikes Peak i Trollstigen feks
(sorry Oline Teigen)
Frode N073 skrev:meget spesielt med 2 eksos manifoila for alle sylindrane.
tydeligvis så funka det men kan någen gi ein forklaring på koffor gå for ein sånn løysning i stedet for 1 manifoil?
Grunnen er at de kjørte et sekvensielt twinturbo-oppsett, der eksosen ved hjelp av spjeld (på ene eksossiden) ble ledet over til èn turbo ved lavere turtall for å oppnå kjappere spoolup. Når eksosgassvolumet økte ble spjeldene åpnet slik at eksosen ble fordelt på begge turboene og maks effekt ble oppnådd. Finurlig system!
The cyl-head had crossed exhaust and inlet valves, with an exhaust manifolds on each side of the cylinder-head, each feeding a single turbocharger. The use of two relatively smaller turbochargers reduced their inertia, hence spin-up and turbo-lag were reduced. The engine also had sequential activation of the turbos; at low engine speeds one turbocharger exhaust was shut-off, forcing all the exhaust gases through the other turbo and thus providing good low speed pick-up performance. As the engine speed rose, the second turbocharger was gradually introduced, until at high engine speeds both turbochargers ran in parallel offering the best top-end power. Pneumatic "throttle" valves were used to control these exhaust flows.
(Note from Ing. Lombardi; a modern engine would use electro-hydraulic or electronic valves with ECU management, giving even quicker response times).