Side 1 av 1

Trenger noen tips, skal ha ny/brukt Saab!

Lagt inn: 01 nov 2004, 14:01
av Henrik N380
Jeg trenger litt hjelp! Må ha meg en ny Saab. Har tenkt en del på Saab 9-5 og har sett på to 2000 modeller. Den ene er en 2,0t med manuell girkasse og den andre er en 2,3t med automat. :-x
Bilen med 2,3t har mer utstyr enn den andre, men den har jo en 4-trinns automat :-x .
Hvis jeg kjøper en 9-5 blir det ikke noen/mye penger til overs til trim :cry: (vet nissen :xmassanta: hvor Speedparts er??? :? )

Lagt inn: 01 nov 2004, 14:06
av Thor N67
Det er ikke noe problem å trimme saab med automatkasse.
Men kjøp den lille motoren om det gir deg litt bedre overskudd til litt trim. Start med dempere, fjærer og bremser før du gjør noe med motor. Du vil få mye mer glede av bilen da.

Lagt inn: 01 nov 2004, 14:41
av Saab900STCR
Jag hade köpt 2,0t med manuell kasse!^Är lite mer körglädje med manuell samt att 2,0t har stor potensial.

Anders

Lagt inn: 01 nov 2004, 14:49
av Øystein Strøm N141
Du burde prøve en 2003 modell om du skal ha automat (5 stegs). Den er nydelig, spesielt i sport nivå. Blir litt dyr kanskje? Vi har steg 1 på vår 9-5 2,0t auto 2003 modell. Det går som en drøm. Vi selger vår nå, da vi skal ha ny. Kan få den får 290.000kr (det vår Saab forhandler gir oss i innbytte).

Saab 9-5 2,0t estate vector med automat (5stegs), farge stålgrå. MapTun steg 1, skinn seter, AS2, sportschassis, spoiler, Saab sport eksosanlegg, avtakbart hengerfeste, xenon lys, 17" lettmetallfelger 10-Spoke (ALU39). Gått ca 85000km.
Har vært i grøfta en gang, men er retta opp av forsikringsselskapet og er helt i orden nå.

Lagt inn: 01 nov 2004, 15:06
av Trond N47
Hva skal en med bunndrag (les 2,3) hvis motoren girer ned hver gang du gir på?

Lagt inn: 01 nov 2004, 17:17
av Øystein Strøm N141
Trond N47 skrev:Hva skal en med bunndrag (les 2,3) hvis motoren girer ned hver gang du gir på?
Automat fra 2003 og nyere kan du sette i manuell, så da girer den ikke ned + det er veldig viktig hvordan du bruker gasspedalen når du gjører automat. Trykker du den rett i bunn girer den ned 2 gir med en gang (2,5 i sportsnivå mener jeg å ha lest). Trykker du den litt saktere, girer den kun et gir ned eller girer ikke i det hele tatt. Dette gjelder kun 2003 og nyer automat kasser med 5 gir. Har for meg at 4 stegs kassa er betydelig tregere enn 5 stegs kassa i giringa. Leste dette på STCS forumet. Det er kun mine erfaringer, mulig det ikke er 100 % slik.
Men er klar bedre med manuell til bane og slikt. Automat er for komfort, men er ikke som det en gang var (usportslike).

Lagt inn: 01 nov 2004, 17:31
av Frode N220
Saab 9-5 er ingen sportsvogn! :shock: Dette er en stor og tung milsluker. Skapt for "familiebruk", med alt fra småkjøring til langturer. Selv om 9-5 er bl de beste i denne klassen, blir den ikke en sportsbil. Jeg sier ikke at du IKKE skal bytte fjærer/dempere og bremser, men kanskje vurdere hva DU bruker bilen til. I tillegg hvilke egenskaper DU verdsetter mest. Ofte er det umulig å få i pose og sekk mht tøft utseende (store felger/lavt chassis)- og komfort. Sportslige egenskaper - og komfort...
Solgte nettopp en 2,0t aut med Steg 1. Mye av grunnen til trimmingsforsøket, var for meg å prøve å få mer s k bunndrag. Ved vanlig landevegshastigheter (80-100) var det et "problem" at automaten gikk fra lock-up og ned i 4. selv på moderate stigninger.

BSR, PPC, steg 1 ga ingen merkbare bedringer på dette punktet, men jeg fikk en bil som eksploderte ved kick-down. En forbikjøringsrakett, bare den fikk jobbe fra 4000 og oppover.

2,3 literen er 20 % større og vil nok tilby en del mer bunndrag, og jeg regner med at automaten er programmert i f t dette :shock:, og derfor "drar'n" litt lengre ned i turtall på girene.

Dette er min mening. Den er subjektiv, slik meninger ofte er... Jeg er kanskje litt gubbete. Bl a kjørte jeg på 215/55R16 og vurderte å bytte til 225/45R17. Men hver gang jeg kjørte biler med denne dimmen (9-5 Aero / 9-3 SS Vector) kom jeg straks på andre tanker. Flott å se på, sikkert bedre kjøreegenskaper; men ikke så mye bedre at det kompenserte for den økte støyen og nedsatte komforten. :?
Derfor:
Jeg ville definitivt valgt automat igjen. Komfortabelt og effektivt. Når jeg skal kjøpe meg Porsche 996 vil jeg kanskje vurdere manuell, men ikke på en hverdagsbil. :)
Jeg hadde valgt 2,3 literen :D !

P S Hva er prisantydning på bilene?

Lagt inn: 01 nov 2004, 17:43
av Øystein Strøm N141
Frode N220 skrev: Solgte nettopp en 2,0t aut med Steg 1. Mye av grunnen til trimmingsforsøket, var for meg å prøve å få mer s k bunndrag. Ved vanlig landevegshastigheter (80-100) var det et "problem" at automaten gikk fra lock-up og ned i 4. selv på moderate stigninger.
Hvilken automatkasse hadde du?
Har aldri opplevd at vår har slit med noen oppoverbakker slik du beskriver, tvert om er det bare å trykk på kassen (ikke fort) og det akselerer sakte.

Lagt inn: 01 nov 2004, 17:48
av Øystein Strøm N141
aaaa, så at du hadde 5 stegs nå, men dog skjønner jeg ikke noe av at den girer ned på vanlig motorvei i en vanlige oppoverbakker. Kan jo være at det er forskjell på steg 1 fra Maptun og Speedparts også.

Lagt inn: 01 nov 2004, 18:03
av Frode N220
Nei, da. Jeg hadde firetrinns. Girer ned er vel strengt tatt feil beskrevet av meg. Den går ned fra lock-up (direkte-drift) og i 4. med converter. Nesten ikke merkbart. Men du kan se det på turtelleren. Har prøvd et par like biler, og de har også vært slik. Det må være LITT bakke, da. Min bil var forøvrig en 99, hvis det skulle være noen forskjeller der...

Lagt inn: 01 nov 2004, 18:06
av Henrik N380
Øystein Strøm N141 : Tror nok 290k er i meste laget!

Frode N220: Det er en 10.000kr forskjell, men pruting er vel lov :D

Er litt skeptisk til Automat, fatteren har det i sin MB og den funker utrolig bra! Men på svingete veier og forbikjøringer reagerer en bedre med manuell. Det jo gøy å gire 8) Men komfortabelt med Aut...
Ble skikkelig i tvil :?
Legger ved en link til de jeg har sett på:

http://www.finn.no/finn/car/object?id=4 ... =3&rub=202

http://www.finn.no/finn/car/object?sid= ... =4&rub=202

Lagt inn: 01 nov 2004, 18:24
av Frode N220
Nå hadde jeg selv en bil som var veldig lik den sølvfargede - så den er selvfølgelig penest! :D
Ikke skinn i den?

Uansett, all tvil er feid til side for meg etter å ha sett bilene. 2,3 literen er et bedre kjøp, hvis begge er like fine og velholdte. Regner med at begge er fulgt opp m h t servicer og SPESIELT oljeskift... :?
Lista med fordeler er jo bra:
10 000 km mindre kjørt
Skinn (til og med i dørene, det hadde ikke min...)
17" med sportsunderstell (er vel et pluss; objektivt sett - originalt er bra)
Automat
Hekkspoiler

Hvis du er langsiktig og tenker på den dagen du skal selge, vil nok dette være en mer attraktiv bil! :)
Spesielt som personbil!

Lagt inn: 01 nov 2004, 19:25
av Hjelle, N6
Mått råd er klinke klart:
Finn deg ein 2.0t men manuell og rett utstyrsnivå, kjøp den og trim den om budsjettet er lavt.
Om du finn ein 2.3t til rett pris med manuell og rett utstyrsnivå, kjøp den og trim den om du har råd til det.
Sjølv SKAL eg ha 2.3t/T med manuell den dagen eg skal ha 9-5.
Men prøvekøyr bilane og sjå kva du synes sjølv. Visst er det flott med automat, men kom du skal køyre litt meir inspirert er det manuell som er tingen. Etter eg no har køyrt veldig mykje i det siste med 9k-en til brorsan (får håpe han ikkje les her) har eg lagt meg til vanen med automat, og det er heilt klart ein fin ting om en køyrer mykje i by. Men er det for det meste landevei (som eg har her) er valget enkelt, manuell.