Side 1 av 1

Startsperre mm.

Lagt inn: 26 okt 2011, 10:04
av wanvik
Jeg er litt usikker på om denne havner på riktig sted, men prøver her i og med at mye av prosjektet ikke er Saab..

Jeg og en kompis begynte å leke litt med tanken på å sette en Saabmotor (2.0t fra 9-5) over i en annen bil. I hovedsak for å få en turbomotor som har lav nok effekt til å la seg godkjenne, i tillegg til at dette virker til å være svært rimelige motorer.

I utgangspunktet er det faktisk bare èn ting som virker til å være litt avgjørende, og det er om det er noe startsperre el. på disse motorene som det er mye jobb å koble/programmere bort.
Det er i utgangspunktet et budsjettprosjekt på vinterbilen hans, så vi føler det blir litt overkill å sette datasprut på den for å omgå dette...

Så, er det noen her som vet noe om dette? Og er det i tilfelle andre store bøyger med motorstyringa?

Re: Startsperre mm.

Lagt inn: 26 okt 2011, 11:20
av Ingvar N629
9-5 har Trionic 7 systemet, dette er det ikke noen allment tilgjengelige måter å omgå startsperre på. Du kan dra med deg en del databokser og styr og på det viset få den med fullt fungerende startsperre, men det er bare mas.

Hva med en motor fra 9000 med Trionic 5? Den kan du unngå startsperra på. Styresystemet er også MYE, MYE enklere å flytte med seg over i en fremmed bil. Eller er bilen den skal i så ny at det blir krøll med avgasskrav?

Re: Startsperre mm.

Lagt inn: 26 okt 2011, 15:53
av EdHunter N815
En annen ting er at hvis det er 9-5 motor frem til 98-05 det er snakk om å hente motoren fra så har jo disse det berømte oilsludge-problemet. Nyere 9-5 har riktignok ikke like store problemer med dette, men da snakker vi jo også motorer i en helt annen prisklasse. Ville ikke satset på å bruke tid og penger på en slik motor, da er som Ingvar sier 9000-motorer både enklere å få til å fungere og også mye mer holdbare.

Re: Startsperre mm.

Lagt inn: 26 okt 2011, 16:00
av Ingvar N629
98-03 :wink: Modifisert blokk kom i 04.

Re: Startsperre mm.

Lagt inn: 27 okt 2011, 08:17
av wanvik
Bilen er gammel nok til Trionic 5, så det var et godt forslag!
Takker for tipset :)

Bilen er forøvrig en Opel Omega, så det skal i tilfelle ikke bare over i en annen bil, men også konverteres til rwd..
Når det kommer til det "mekaniske" er det vel fint lite vi ser svart på - har bygd opp noen motorer igjennom tidene, og har det meste av sveiseutstyr, men siden det er snakk om en billig vinterbil er det vel ikke noe poeng i å legge alt for mye arbeid i det.

Var det slik at boltmønsteret mot girkasse var likt som Opel sitt her, eller måtte en lage adapterplate?

Re: Startsperre mm.

Lagt inn: 27 okt 2011, 08:44
av Ingvar N629
Mener det skal gå mer eller mindre rett på en opelkasse for langsmontering ja, hvis du googler litt så finner du nok litt av hvert. Lurer på om det ikke står opelkasse i Sierraen til Tony på STCS, den har iallfall B234R motor og bakhjulstrekk. B234-motorene med T5 har vært brukt i mange forskjellige bygg, så det skal være unødvendig å finne opp alt kruttet på nytt. Mulig du finner noe på lowbudgetrides.com?