Hei! Lurer på om det er noen her som har kjennskap til motorene til gamle Scaniaer.
Jeg har to spørsmål:
1: Dette er den eneste dieselmotoren jeg har sett som har gasspjeld. Hvordan i alle dager funker dette?
Det går to rør fra spjeldet og ned til dieselpumpe, regner med dette har noe med saken å gjøre, men har lyst å vite noe om prinsippet bak dette.
2: Motoren brukes i dag til drivkraft for et sagbruk, noe den passer utmerket til!
Når belastningen øker gir motoren selv etter mer guffe for å holde turtallet konstant. Problemet er at den av og til ikke regulerer ned når belastningen minker, med det resultat at turtallet øker helt til man griper inn. Hva kan dette komme av?
Scania-Vabis 55, Dieselmotor med gasspjeld?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Scania-Vabis 55, Dieselmotor med gasspjeld?
Kjenner ikke den motoren, men gasspjeld på diesel brukes vanligvis til å senke trykket i manifolden for å få høy nok EGR-andel. På denne kan det muligens ha med regulering å gjøre, hvis det er noe som er ettermontert med tanke på hva den brukes til der den står nå.
Dersom den ikke regulerer ned pumpa ved redusert belastning har det sannsynligvis med regulatoren å gjøre.
Dersom den ikke regulerer ned pumpa ved redusert belastning har det sannsynligvis med regulatoren å gjøre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1364
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Scania-Vabis 55, Dieselmotor med gasspjeld?
Dette er jo en dieselmotor fra 50-60-tallet...
Man regulerer pådraget med dette spjeldet.
jeg har en teori bak dette, og det er at de to rørene som går ned til dieselpumpa overfører trykkene før og etter spjeldet ned til en mekanisme på pumpa, som igjen prøver å holde trykktapet over spjeldet konstant.
Man regulerer pådraget med dette spjeldet.
jeg har en teori bak dette, og det er at de to rørene som går ned til dieselpumpa overfører trykkene før og etter spjeldet ned til en mekanisme på pumpa, som igjen prøver å holde trykktapet over spjeldet konstant.