Side 1 av 1

Scania-Vabis 55, Dieselmotor med gasspjeld?

Lagt inn: 09 feb 2012, 01:26
av Atzz
Hei! Lurer på om det er noen her som har kjennskap til motorene til gamle Scaniaer.

Jeg har to spørsmål:

1: Dette er den eneste dieselmotoren jeg har sett som har gasspjeld. Hvordan i alle dager funker dette?
Det går to rør fra spjeldet og ned til dieselpumpe, regner med dette har noe med saken å gjøre, men har lyst å vite noe om prinsippet bak dette.

2: Motoren brukes i dag til drivkraft for et sagbruk, noe den passer utmerket til!

Når belastningen øker gir motoren selv etter mer guffe for å holde turtallet konstant. Problemet er at den av og til ikke regulerer ned når belastningen minker, med det resultat at turtallet øker helt til man griper inn. Hva kan dette komme av?

Re: Scania-Vabis 55, Dieselmotor med gasspjeld?

Lagt inn: 06 mar 2012, 14:07
av Ingvar N629
Kjenner ikke den motoren, men gasspjeld på diesel brukes vanligvis til å senke trykket i manifolden for å få høy nok EGR-andel. På denne kan det muligens ha med regulering å gjøre, hvis det er noe som er ettermontert med tanke på hva den brukes til der den står nå.

Dersom den ikke regulerer ned pumpa ved redusert belastning har det sannsynligvis med regulatoren å gjøre.

Re: Scania-Vabis 55, Dieselmotor med gasspjeld?

Lagt inn: 10 mar 2012, 14:05
av Atzz
Dette er jo en dieselmotor fra 50-60-tallet...

Man regulerer pådraget med dette spjeldet.
jeg har en teori bak dette, og det er at de to rørene som går ned til dieselpumpa overfører trykkene før og etter spjeldet ned til en mekanisme på pumpa, som igjen prøver å holde trykktapet over spjeldet konstant.