Kjipe greier..
Lagt inn: 02 des 2004, 11:20
Bruk av tåkelys:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101526
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101526
Dette var det faktisk sjefen i stavanger trafikk avdeling (eller noe sånt) som gikk ut i avisa og sa! han gjorde det klart at nærlys og tåkelys ikke skulle brukes hvis det ikke var tykk tåke men parklys og tåkelys var definert som kjørelys! dette bekreftet også politiet da en på jobb ble stoppa me nærlys og tåkelys! men så kan det jo hende at rogaland har blitt en sånn texas stat med egne regler for alt da;=)general900 skrev:jeg er ikke helt sikker på om rogalands avis er noe å stole på, men det velger jeg å gjøre! her leste jeg nemlig for et par måneder siden at tåkelys+parklys er helt i orden på dagtid(=dagslys). Om kvelden/natta skal man ikke kjøre med tåkelys, da tåkelys+parklys gir for dårlig lys, og tåkelys+nærlys blir for mye(sikkert samme begrunnelse som nevnt i artikkelen over her). jeg pleier da egentlig allti kjøre med prklys+tåkelys, så lenge siktforholdene tillater det, mn
Frode N220 skrev: Jeg hadde en gang en bil med et fantasisk elektrisk anlegg: Fiat Panda 1000 CL. Den fikk nye lykter, samt at jeg monterte ekstrarelé ved lyktene og la tykke ledninger fra batteriet. Resultat:
SINNSYKT godt lys. Hella 1000 lyktene som var tenkt for å gi bilene bedre lys - ligger fortsatt i eskene sine.
Men, den kan jo være aktuelt å Spenningsproblematikken er sjelden særlig aktuell på svenske biler!koste på seg noen nye reflektorer!!
Nå som jeg har blitt utro og gått over til bror Opel, har jeg nok en gang problemer med lav spenning. Amerikaneren (Sintra) leverer kun 11,8V på hovedlyktene (typisk am med dårlig lys). Og der er det så gult og dårlig lys at man nesten har gevinst av å sitte med ei Petzl diodehodelykt på når man kjører!
![]()
Beklager, min feil.. Tenkte ikke den veien..Trond N47 skrev:Tåkelysene skal ikke blende møtende trafikk i tåke, de skal gi bedre lys rett foran bilen. Det er tillatt større lysspredning (over selve lysbildet) fra tåkelys enn fra nærlys, opptil 25% mot 10% for nærlys.
Spenning over nærlysene er ikke det samme som ladespenningen, Freshmaker. Tynne ledninger og lang ledningsføring er ofte årsaken til lav spenning der, sammen med dårlig jording. Lønner seg¨å trekke opp ny jordledning med minst 2,5 mm og under halvmeteren. Dette vil hjelpe på Sintraen. Nytt laderele som lader 14,5V i stedet for 14 hjelper også. Med 15V ødelegger du batteriet.