Side 1 av 2

Kjipe greier..

Lagt inn: 02 des 2004, 11:20
av Jørgen N237

Lagt inn: 02 des 2004, 11:56
av Rune N35
Syns det er ok, kjører med tåkelys og parklys på dagen, nærlys om kvelden. Er et hælvete å møte idioter som kjører med tåkelys og nærlys samtidig på kveldstid. Syns nå jeg.

Lagt inn: 02 des 2004, 12:12
av Trond N47
Blender bare hvis tåkelysene er feil innstilt. Og det er de jo oftest...

En ting som ingen nevner i tåkelysdebatten, er det brede lyset som kommer bakenforliggende biler til gode. Hvis alle i en tett kø hadde kjørt med tåkelys sammen nærlyset, ville vegkanten vært like godt opplyst som ved kjøring med langlys. Dette blir bare teori for meg, har aldri ligget i kø :evil:

Lagt inn: 02 des 2004, 15:15
av Jørgen N237
Rune: Helt greit med park+tåkelys, men tenkte på boten jeg da, og i skumring... Da bruker jeg tåkelys, ihvertfall når jeg får montert noen....

Lagt inn: 02 des 2004, 15:36
av Surbotaab N369
vet ikke om de har endra det nå men ihvertfall så sto det i "bibelen" til biltilsynet at gatelys var definert som dagslys.... så får du bot så ikke godta den før du har sjekka opp i det!!!!!!!!

Lagt inn: 02 des 2004, 15:47
av Henrik N380
Har ikke hatt noen problemer med å møte biler med tåkelys. Derimot et par tullinger i BMWer med Xenon lys som ikke har skrudd av fjernlyset :-x :-x Da var det fint med de 1000m som satt på vinterbilen(R.I.P), gi litt motlys! :)

Lagt inn: 02 des 2004, 15:48
av Eirik N396
jeg er ikke helt sikker på om rogalands avis er noe å stole på, men det velger jeg å gjøre! her leste jeg nemlig for et par måneder siden at tåkelys+parklys er helt i orden på dagtid(=dagslys). Om kvelden/natta skal man ikke kjøre med tåkelys, da tåkelys+parklys gir for dårlig lys, og tåkelys+nærlys blir for mye(sikkert samme begrunnelse som nevnt i artikkelen over her). jeg pleier egentlig allti kjøre med parklys+tåkelys, så lenge siktforholdene tillater det :)

Lagt inn: 02 des 2004, 16:59
av Jørgen N237
stemmer dette siste innlegget..

Lagt inn: 02 des 2004, 17:25
av Frode N220
[quote=Trond N47]"Blender bare hvis tåkelysene er feil innstilt. Og det er de jo oftest..."
[/quote]

"Rånelys"/tåkelys blender når de er riktig innstilt. De skal blende, akkurat som tåkebaklys. Dette slik at bilen skal være lett å få øye på når det er dårlig sikt - slik navnet tilsier.
Dette tilnavnet grøfte-/kurvelys er litt svada synes jeg - de gir ikke lys langt nok framme til at det hjelper særlig mye i landevegshastigheter. Ved dårlig sikt, så som tåke og tett snødrev/snøvær er de gode å ha i kombinasjon med parklys. Lyktenes lave plassering gjør at de ikke lyser opp et felt "oppover" i lufta, de lyser liksom "under" snøen/tåka.
Dette er jo ikke dagligdagse forhold overalt på nordkalotten, så derfor er nok dette noe de har langt mere bruk for langs Rhinen og andre områder i sentraleuropa, hvor tåka kan være et problem.

På 80-tallet var lysene på biler som var levert originalt med tåkelys foran, koblet slik at tåkelysene kun fungerte i kombinasjon med parklys. Dette var da et krav. Kravet er nå borte - sikkert noe EU/EØS-tilpasningsgreier. :x Det burde kanskje fortsatt vært slik? :?

Disse lysene er derfor, etter min mening, for det meste "pynte-/rånelys" for bruk sammen med park på dagtid - som kjørelys. For de som gidder å røre lysbryteren(e) for å oppnå dette da. (Det er jo litt stilig å dem koblet slik at de automatisk går på sammen med 21W originale kjørelys på classic900 - selv om denne bilen ikke "kler" tåkelys foran. Må innrømme at jeg selv har vurdert dette. (Det vil dog ikke bli gjort.).)

Forrige bilen jeg hadde med slike lykter (9-5 Est), ble tåkelyktene foran brukt om lag 40 min på 20 måneder! Tilstrekkelig. 8)
På nåværende bil er de brukt én gang; etter å ha byttet den ene lykta - for å teste funksjon og innstilling.

Ekspertene sier dessuten at det ikke er bra å lyse opp området så nært framfor bilen så mye. Det gjør at øyet tilpasser seg denne lysmengden og du ser dårligere ut mot 50 meter - hvor nærlysene bør lyse...

Noe av det samme gjelder ekstra fjernlys. Folk som har biler med dårlig lys, monterer ofte ekstra fjernlys. Det de egentlig virkelig har bruk for er bedre nærlys. Det er to grunner til dette:
1 Når man dimmer ned fra det gode fjernlyset med ekstralys- vil det bli veldig "mørkt" når man står igjen med det dårlige nærlyset.
2 Når man så møter en bil - med gode lys, feks Xenon, blir det veldig vanskelig å se noe som helst. Spesielt forbi den møtende bilen.. :doh:

Nye pærer av en eller annen +50% type, gode blanke reflektorer SAMT 13-14 V på pærene er første sjekkpunkter. Hvis man ikke har nok spenning blir det store tap i effekt på pærene. 1 V for lite påstås faktisk å gi 50% mindre lys. Og da hjelper det ikke med + 50 eller 80/100W pærer - da disse IHVERTFALL må ha rett spenning for å yte bedre...

Jeg hadde en gang en bil med et fantasisk elektrisk anlegg :wink: : Fiat Panda 1000 CL. Den fikk nye lykter, samt at jeg monterte ekstrarelé ved lyktene og la tykke ledninger fra batteriet. Resultat: :idea: SINNSYKT godt lys. Hella 1000 lyktene som var tenkt for å gi bilene bedre lys - ligger fortsatt i eskene sine.
Spenningsproblematikken er sjelden særlig aktuell på svenske biler! 8) Men, den kan jo være aktuelt å koste på seg noen nye reflektorer!!

Nå som jeg har blitt utro og gått over til bror Opel :cry: , har jeg nok en gang problemer med lav spenning. Amerikaneren (Sintra) leverer kun 11,8V på hovedlyktene (typisk am med dårlig lys). Og der er det så gult og dårlig lys at man nesten har gevinst av å sitte med ei Petzl diodehodelykt på når man kjører! :lol:

Som vanlig et kortfattet innlegg, som muligens sporet over på et litt annet tema fra min side!!! :oops:

Lagt inn: 03 des 2004, 09:16
av Ottar N398
general900 skrev:jeg er ikke helt sikker på om rogalands avis er noe å stole på, men det velger jeg å gjøre! her leste jeg nemlig for et par måneder siden at tåkelys+parklys er helt i orden på dagtid(=dagslys). Om kvelden/natta skal man ikke kjøre med tåkelys, da tåkelys+parklys gir for dårlig lys, og tåkelys+nærlys blir for mye(sikkert samme begrunnelse som nevnt i artikkelen over her). jeg pleier da egentlig allti kjøre med prklys+tåkelys, så lenge siktforholdene tillater det, mn :)
Dette var det faktisk sjefen i stavanger trafikk avdeling (eller noe sånt) som gikk ut i avisa og sa! han gjorde det klart at nærlys og tåkelys ikke skulle brukes hvis det ikke var tykk tåke men parklys og tåkelys var definert som kjørelys! dette bekreftet også politiet da en på jobb ble stoppa me nærlys og tåkelys! men så kan det jo hende at rogaland har blitt en sånn texas stat med egne regler for alt da;=)

Lagt inn: 03 des 2004, 09:38
av Jørgen N237
Frode N220 skrev: Jeg hadde en gang en bil med et fantasisk elektrisk anlegg :wink: : Fiat Panda 1000 CL. Den fikk nye lykter, samt at jeg monterte ekstrarelé ved lyktene og la tykke ledninger fra batteriet. Resultat: :idea: SINNSYKT godt lys. Hella 1000 lyktene som var tenkt for å gi bilene bedre lys - ligger fortsatt i eskene sine.
8) Men, den kan jo være aktuelt å Spenningsproblematikken er sjelden særlig aktuell på svenske biler!koste på seg noen nye reflektorer!!

Nå som jeg har blitt utro og gått over til bror Opel :cry: , har jeg nok en gang problemer med lav spenning. Amerikaneren (Sintra) leverer kun 11,8V på hovedlyktene (typisk am med dårlig lys). Og der er det så gult og dårlig lys at man nesten har gevinst av å sitte med ei Petzl diodehodelykt på når man kjører! :lol:

Har ikke samme oppfattning av spenningsproblematikken på orginale anlegg på saab.. Synes det jevnt over lader dårlig, ikke opp i 14 slik det burde vært.. Men skal jo ikke mye til for å bli bedre enn opel.. Under 12 så lader den jo ikke engang... På min 900 nå lader med 13,3-13,5, ikke bra nok.. På min tidligere 9000 alt mellom 12 og 13,5..... Synes ikke dette er imponerende..

Lagt inn: 03 des 2004, 11:26
av Trond N47
Tåkelysene skal ikke blende møtende trafikk i tåke, de skal gi bedre lys rett foran bilen. Det er tillatt større lysspredning (over selve lysbildet) fra tåkelys enn fra nærlys, opptil 25% mot 10% for nærlys.

Spenning over nærlysene er ikke det samme som ladespenningen, Freshmaker. Tynne ledninger og lang ledningsføring er ofte årsaken til lav spenning der, sammen med dårlig jording. Lønner seg¨å trekke opp ny jordledning med minst 2,5 mm og under halvmeteren. Dette vil hjelpe på Sintraen. Nytt laderele som lader 14,5V i stedet for 14 hjelper også. Med 15V ødelegger du batteriet.

Målte min 9000 CC når ladespenningen var 14,00V over batteriet. Da hadde +ledningen inn på nærlysene 13,99V og -ledningen 13,91V. Skal forsterke jordingen.

Lagt inn: 03 des 2004, 13:17
av Jørgen N237
Trond N47 skrev:Tåkelysene skal ikke blende møtende trafikk i tåke, de skal gi bedre lys rett foran bilen. Det er tillatt større lysspredning (over selve lysbildet) fra tåkelys enn fra nærlys, opptil 25% mot 10% for nærlys.

Spenning over nærlysene er ikke det samme som ladespenningen, Freshmaker. Tynne ledninger og lang ledningsføring er ofte årsaken til lav spenning der, sammen med dårlig jording. Lønner seg¨å trekke opp ny jordledning med minst 2,5 mm og under halvmeteren. Dette vil hjelpe på Sintraen. Nytt laderele som lader 14,5V i stedet for 14 hjelper også. Med 15V ødelegger du batteriet.
Beklager, min feil.. Tenkte ikke den veien.. :oops:

Tåkelys skal ikke blende, grunnen til de er at du ikke skal blende deg selv i tåken med nærlys, da bør de jo heller ikke blende andre.. Og utrolig mye finere da...

Lagt inn: 03 des 2004, 14:00
av Øyvind
Får vel henge meg litt på denne lysdebatten.
Tåkelys synes jeg er utmerket til bykjøring 30-50kmt. Da tåkelysene lyser opp lit bredere enn nærlys, og lyser dermed opp fotgjengere og andre myke trafikanter som ikke bruker refleks. Jeg bruker så klart nærlys sammen med tåkelys. At tåkelys ikke lyser langt nok i 50kmt driter jeg i, for det er bedre enn bare nærlys.

På landevei er det best å ikke blende ned i det hele tatt, fjærnlys hele veien!!. Blir egentlig ikke så blendet av lysene på nært hold som man skulle tro, da lysene lyser forbi bilen du møter. Men folk jeg møter blir altid så sure når jeg ikke blender ned (merkelig). Selv om dette er vitenskapelig bevist at det funker bedre enn å blende ned. Ellers når det er mørkt og regn uten snø setter jeg på tåkelysene slik at de slår seg på når jeg blender ned til nærlys. Jeg synes det er utmerket, særlig når jeg møter trailere på svingete veg.

Lagt inn: 03 des 2004, 14:41
av Trond N47
Voldsomt stor forskjell på tåkelysene som finnes på markedet. De beste jeg har prøvd hadde jeg på en og900, Bosch små rektangulære, de lyste ekstremt bredt og konsentrert. Så hadde jeg originale Hella tåkelys på min 9000 CC, de lyste bare sånn passe og ble byttet til 1000 metre Hella 550. Har prøvd Hella 550 tåkelys også uten å bli imponert, litt bedre enn originallyktene på CC/CD.

Nå kjører jeg også CSE, og tåkelysene der er jo bare en vits. Lyser 5 meter og sprer relativt mye blendelys. 9-5 er litt bedre, men dårligere enn gamle 9000. Prøvde også Volvo S80, V70 og S60, på ingen av de bilene kunne jeg se antydning til forskjell med/uten tåkelys sammen nærlyset. Slo av nærlyset og fikk samme skinn foran bilen som når en kjører med kjørelysene på og900 eller 240. Ikke til hjelp i det hele tatt.