Hva B?r man ikke kj?pe hos biltema?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Hva Bør man ikke kjøpe hos biltema?

Legg inn av Ottar N398 » 07 des 2004, 22:26

Vel tenkte dette kunne bli en liten bitche plass hvor vi enkelt nok sier hva som ikke bør kjøpes hos biltema! fyll på med alt som mangler og hvorfor!


Ting som ikke bør kjøpes hos biltema:

Ytre drivknute: biltemas ytre drivknute(900 88-93) er jo egentlig fungerende men når det kommer til mansjetten som skal holde denne greia ren så er det en annen sak! mansjetten er for kort slik at den så vidt når over hele knuten (min hvertfall) og festene til mansjetten er det ikke vits å sette på engang for de detter av etter første ti meter! invister heller i store svarte strips som skal tåle "alt" og som ikke ruster bort! dessuten er dette billigere på speedparts! biltema tar 689 kr og speedparts tar 625 kr så hvorfor kjøpe biltema når "orginal" er billigere?

Tennplugger: Les de ti bud! (De ti saab bud

Tennings kabler: har du skikkelige plugger er det bare tull å kjøpe dårlige kabler! dessuten så sitter biltemas kabler litt for godt så du ender kjapt opp med at noe inne i kabelen faller fra hverandre!

Verktøysett: flått sett men hvis du klarer å være så uheldig å knekke noe før garantien går ut ender du opp me å bli utskjelt for å ha brukt 3 meter langt rør på alt for små.... (kobla ut her og svarte ja ja ja)(dette sjer hvertfall på biltema på kvadrat!)(så en dag du er i skikkelig dritt humør og har lyst til å skjelle ut noen knekk en ting i verktøy settet ditt og kom å klag til han som ligner på en "fisk"(dette er ikke for å være frekk mot denne personen det er bare den eneste måten jeg finnet god nok til å beskrive han.) på biltema i Sandnes hjelper garantert på humøret! se egentlig kan du kjøpe settet hvis du liker å krangle! er du en slik som ikke liker å krangel betal 1000 kr mer hos en seriøs forhandler:bleh:



Noe som mangle? fill me inn!
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 07 des 2004, 22:36

hei.
ofte så er det sånn att du får det du betaler for her i verden.....
men en ting jeg har reagert litt på.... pluggene fra biltema.... Equim..... disse er da "mye" bedre en for eks "franske" NGK,"amerikanske" Champion og det meste fra Bosch.... (ikke minst så er de også VELDIG mye billigere...) ihvertfall når det gjelder materialet som er brukt (porselenet) dette er noe jeg kan gå god for.... for når de holder på en bilcross boble som får bensin nok til halvparten av bilene her på forumet.....

om de tåler\er stabile nok til det høye trykket som blir i de turbo-mata Saabene våre er noe helt annet....[/b]

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 08 des 2004, 01:00

før så var jeg skeptisk til varene dems, men nå har jeg innsett at de er ganke enkelt helt OK
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 08 des 2004, 01:09

Mye av det er ganske innlysende. f.eks. bremsedeler og støtdempere og slikt.. Men verktøyet er helt knall, hvorfor gidde å betale 3 ganger mer for verktøy fordi proffe mekanikere bruker det? er tross alt ikke såå ofte man ødelegger noe, og man kan jo kjøpe nytt 2-3 ganger før det ikke lønner seg, og da har de fleste enten fått løs tingen som evt. sitter fast, eller gitt opp;) En annen fordel med biltemaverktøy er at man kan herpe det selv, eller modifisere det. Jeg gjorde det selv i sommer,kjøpte et sett til å skru ut støtdempere med. Den dingsen jeg skulle bruke var for lang, så jeg kappet den ganske enkelt i 2. det kunne jeg gjøre fordi verktøyet kosta under en femtilapp:) VEEEELDIG kjekt:) strips og småting, elektriske duppeditter osm kabelsko og sikringer osv, er jo helt genialt å kjøpe på biltema, samme med høyttalerkabler, fester, sikringsholdere og andre ting man bruker når man f.eks. lager anlegg i bil. kontakter til hus osv er vel også billigere på biltema, + en drøss andre ting. Aner ikke hvor mye pappa har spart på å kjøpe ting på biltema, eller meg selv heller, for den saks skyld:) Men biltema er en genial butikk:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

svenskehandleren

Legg inn av svenskehandleren » 08 des 2004, 07:59

Tja...
Kjøttvarer, ost , brennevin, vin, øl, for da er det Svinesund som gjelder :wink: :D

budbringeren

Legg inn av budbringeren » 08 des 2004, 08:21

Jeg kjøper alt jeg kan på Biltema, bremseklosser, hjullager, olje osv. osv.

Mitt inntrykk er at de som ALDRI har mekket selv, er de værste til å kritisere Uorginale deler 8)
Stusset litt da en svoger, som aldri har hatt hverken lappen eller bil og aldri har kjørt bil selv (bare sittet på selvfølgelig, blitt kjørt og hentet, selvfølgelig :roll: ), han av alle presterte å si at Biltema deler var noe dritt :roll: :roll: Den voksne mannen på 35 år, som må hentes og bringes, for "det er jo så lettvint for oss som har bil" og "tog eller buss tar jo så lang tid" og ordet bensinpenger er et fremmedord:-x :-x HAN uttaler seg om bildeler, som om han er ekspert liksom, liksom :lol: Nei, gi mannen en skiftenøkkel slik at han kan komme ned på jorden :wink:

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 08 des 2004, 09:27

Veldig mye kan kjøpes på biltema.... Hva med å starte en tråd om hva som er veldig bra på biltema, som hjullager (samme som på saab, bare 1500 billigere...(9000)) og spesielt felgvask... Utrolig bra... Ellers har jeg bare en negativ ting å si om verktøyet, sprengte en pipe da jeg skulleskifte hjulk, måtte på med kraftpipe... Jaja, shit happens... :lol: Ellers så er ikke baguettene så gode, litt tørre, og colaen ikke skikkelig kald...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 08 des 2004, 10:34

Jeg er meget fornøyd med Biltema, har mekket i mange år med verktøyet deres. Har aldrig ødelagt en skru pga dårlig verktøy, men byttet en del av det pga brudd. Dette har altid gått uten diskusjon eller krangel!

Men det råeste jeg noen gang jeg har vert borti var da jeg brøt av en griserompe ( boltuttrekker) i en pinneskru på toppen min. DA var gode råd dyre ! men jeg hadde en slik gullbor fra biltema i verktøykassa. Med den boret jeg ut biten av herdet spesialstål uten problemer, og det kostet meg kr6,5. Det er kvalitet de :D

Har egentlig aldrig kjøpt katta i sekken hos Tema, men det har jeg både hos Clas Ohlson ,Autoprodukts Nord og Torshåv ( lokalt firma).
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 08 des 2004, 12:04

Biltema er en farlig butikk!!........Kommer aldri ut derfra tomhendt :lol:
Har ikke turt å kjøpe så mye verktøy fra Biltema fordi jeg hadde en uheldig erfaring med noen skrutrekkere, det var førsteklasses dritt! Var som smør :-x :-x
Når det gjelder reservedeler kjøper jeg helst fra Saab eller Speesparts Saabene mine fortjener det beste!! :D
Felgrens, wonderbaum, setetrekk da går jeg på Biltema! :P :lol:

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 08 des 2004, 12:33

Dårlig:

Bremseklosser (belegget løsnet fra metallet før montering).
Bremseverktøy til og900 (smør)
Bensinpumper mekaniske (leverer ikke nok bensin)
Kuleledd og styreledd (holder 1/2 år, dvs. 25' km)


Bra:

Bremseskiver
Eksosanlegg
Hjullager
Luftfilter
Oljefilter
Verktøy med 10 års garanti

Biltema er en frelser for studenter med bil...

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 08 des 2004, 12:48

Eksos er ikke så bra da..
Styrer med DAB og AUX

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 04 jul 2004, 01:00
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 08 des 2004, 20:00

vis jeg kjøper deler på huggern som er det noe feil på så drar jeg på biltema å kjøper no forskjellig stæsj å reparer dem... GENIAL butikk...
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 des 2004, 20:26

Tja, deler kjøper eg IKKJE på Biltema, kjøper heller ifrå Speedparts eller aller helst SAAB Orginal.
Ein ting som eg derimot har handla på Biltema er Verktøy, og då av den typen med 10 års garanti. Held bra, settet vi har i heimen har tålt ganske mykje juling. Ellers brukar ein del av slekta slikt verktøy, og dei jobbar til daglig på storbilverksted, so detta er verktøy som held bra.

Ellers var det vel du freshmaker som snakka om felgrens, broderen kjøpe nokre gule flasker der med stoffet, og det imponerte ihvertfall ikkje meg. Sats heller på ein omgong polish eller to, tek den metoda på 900:an og det funkar fint. Treng ikkje noko kjemikaliar der. Ellers synes eg vanlig kallavfeitting funka like bra som del felgrensen.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 08 des 2004, 20:33

hei
verktøyet til biltema er godt nok for den vanlige brukeren... noe må en jo styre unna der også da... feks skiftnøkler...(men hvem bruker nå d uansett??) kjøper kun biltema verktøy jeg, og er fornøyd med det... hvorfor kjøpe noe til doble prisen når det blir borte til slutt alikavell?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 08 des 2004, 21:06

Hjelle, N6 skrev: Ellers var det vel du freshmaker som snakka om felgrens, broderen kjøpe nokre gule flasker der med stoffet, og det imponerte ihvertfall ikkje meg. Sats heller på ein omgong polish eller to, tek den metoda på 900:an og det funkar fint. Treng ikkje noko kjemikaliar der. Ellers synes eg vanlig kallavfeitting funka like bra som del felgrensen.
Er noen hvite runde flasker.. De hadde gul tidligere her også, men den hvite er bedre... Spray på, dra over med en svamp og spyle av...
Styrer med DAB og AUX

Svar