Oppussing av bad

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

123napp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 26 sep 2009, 20:26

Re: Oppussing av bad

Legg inn av 123napp » 16 mai 2013, 15:01

å flislegge et gulv uten å legge varmekabler er kanskje ikke så lurt, vannet vil trekke gjennom fugene og legge seg mellom flis og gulv,det vil forårsake vond lukt i rommet og det vil danne seg sopp,mugg i hjørner,men skal du ha dusjkabinett så minsker jo vannsølet på gulv

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Oppussing av bad

Legg inn av 99Turbo » 17 mai 2013, 12:31

Ser at det er endel meninger om mangt her, og alltid interessant at hobbysnekkere vet hva som bør og skal gjøres utfra en veldig generell beskrivelse og uten å ha så mye som et bilde av huset utvendig engang.
Det er helt rett at det er mange feller å gå i, og at mange bad får feil i utførelsen. Jeg og andre håndverkere jeg har samarbeidet med har sett og rettet veldig mange slike bad. Endel er gjort av firmaer, også utrolig grove og åpenbare feil, men overvekten av de, og de verste er utført av hobbyfolk med egen sag og hammer. Vi nordmenn har en egen evne til å foretrekke det beste på områder der vi selv har stor kunnskap om, f.eks med det vi selv jobber med, der vet vi at det billigste oftest ikke er det beste. Men på andre områder f.eks egen bolig, som hos de fleste er den desidert dyreste eiendelen er det billigste like bra som noe annet. Hvor mange hus blir pusset opp av eiere totalt uten kunnskap og utenlandske "arbeidere" som jobber svart for knapper og glansbilder uten hverken kunnskap eller papirer av noe slag....... Gammelt og slitt uttrykk, men forsatt aktuelt: Du får ikke Mercedes til Lada pris.........
TiaZzz: Det var en periode på litt under 6 mnd fra 1.7.10 som alt vedrørende bad var søknadspliktig, det forsvant og har ikke komet tilbake, heller ikke med de nye reglene fra 1.1.13. Utover det har det aldri vært noen begrensning på hva du kan gjøre på eget eller andres hus uten papirer så lenge det ikke trenger byggemelding, dessverre.........
Robert: Jeg stiller spørsmål ved tidsperspektivet ditt!!!!! "minimum 5 år, maksimum 2 år"?????????? ;)
Jeg kan gi deg noen råd Robert, men trenger vesentlig flere opplysninger, kan skrive i generelle former her, men det blir langt både fra deg og meg og ikke det beste. E-post eller tlf er bedre hjelpemidler.
Bjørnar

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Oppussing av bad

Legg inn av Paradigm N558 » 17 mai 2013, 13:35

99Turbo skrev: Robert: Jeg stiller spørsmål ved tidsperspektivet ditt!!!!! "minimum 5 år, maksimum 2 år"?????????? ;)
Jeg kan gi deg noen råd Robert, men trenger vesentlig flere opplysninger, kan skrive i generelle former her, men det blir langt både fra deg og meg og ikke det beste. E-post eller tlf er bedre hjelpemidler.
Bjørnar
Err... Minimum 2 år, maksimum 5 år.. :p
Hva skal jeg si?
Jeg kan gi bilder. De to jeg har.
(Høyreklikk - Vis bilde, eller lagre bildet. Forumet skalerer ikke ned bildene)

Bilde

Bilde

Som sagt. Aldri oppusset tenker jeg.
Målene på badet er 2.5m x 1.62m
Sluken er der du forventer å finne den ved badekaret.
Send meg en PM med epost-adressen din om du vil/trenger vite mer, så får jeg prøve å finne utav det.

PS. Aldri kalt meg helproff eller halvproff. Jeg er en amatør :lol:
Derfor jeg spør ;)
Jeg har idèer, dere ødelegger dem bare... hehe :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Oppussing av bad

Legg inn av TiaZzz » 17 mai 2013, 21:40

99Turbo skrev: TiaZzz: Det var en periode på litt under 6 mnd fra 1.7.10 som alt vedrørende bad var søknadspliktig, det forsvant og har ikke komet tilbake, heller ikke med de nye reglene fra 1.1.13. Utover det har det aldri vært noen begrensning på hva du kan gjøre på eget eller andres hus uten papirer så lenge det ikke trenger byggemelding, dessverre......
Jada, men media var jo pakket med innføringen av regelen. Man fikk det med seg om man ikke bodde under en stein. Er helt ærlig ikke oppdater hva som er og ikke er lov etter den nye revisjonen.

Gærvern
Innlegg: 27
Registrert: 19 mai 2013, 22:20
Medlemsnummer: 12611

Re: Oppussing av bad

Legg inn av Gærvern » 21 mai 2013, 15:31

Jeg ville starte med å ta ned eksisterende plater på veggene og sjekke hva som er under. Få evt. noen til å sjekke at alt er OK. Dersom belegget på gulvet er tett og ser ut til å holde en stund til, kan du rense det med whitespirit, rubbe det med grovt sandpapir og smøre på to lag med diffusjonsåpen smøremembran. Husk fiberremser i alle overganger mellom gulv og vegg og i sprekker. Bruk gummimansjetter på rør og avløp. Deretter kan du legge fliser og håpe på at det holder en stund. Bruk diffusjonsåpent flislim også (rimelig på f.eks. megaflis), ikke tec7. Deretter sette opp FT plater etter oppskriften.

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Oppussing av bad

Legg inn av 99Turbo » 23 mai 2013, 23:39

Gærvern skrev:Jeg ville starte med å ta ned eksisterende plater på veggene og sjekke hva som er under. Få evt. noen til å sjekke at alt er OK. Dersom belegget på gulvet er tett og ser ut til å holde en stund til, kan du rense det med whitespirit, rubbe det med grovt sandpapir og smøre på to lag med diffusjonsåpen smøremembran. Husk fiberremser i alle overganger mellom gulv og vegg og i sprekker. Bruk gummimansjetter på rør og avløp. Deretter kan du legge fliser og håpe på at det holder en stund. Bruk diffusjonsåpent flislim også (rimelig på f.eks. megaflis), ikke tec7. Deretter sette opp FT plater etter oppskriften.
På et våtromsbelegg som er tett er det relativt bortkastet å bruke penger på membran, fiberremser og mansjetter, et tett våtromsbelegg er..... tett...... Diffusjonsåpent lim? Limet er ikke vanntett, så da er det per definisjon diffusjonsåpent.

Gærvern
Innlegg: 27
Registrert: 19 mai 2013, 22:20
Medlemsnummer: 12611

Re: Oppussing av bad

Legg inn av Gærvern » 24 mai 2013, 00:16

99Turbo skrev:
Gærvern skrev:Jeg ville starte med å ta ned eksisterende plater på veggene og sjekke hva som er under. Få evt. noen til å sjekke at alt er OK. Dersom belegget på gulvet er tett og ser ut til å holde en stund til, kan du rense det med whitespirit, rubbe det med grovt sandpapir og smøre på to lag med diffusjonsåpen smøremembran. Husk fiberremser i alle overganger mellom gulv og vegg og i sprekker. Bruk gummimansjetter på rør og avløp. Deretter kan du legge fliser og håpe på at det holder en stund. Bruk diffusjonsåpent flislim også (rimelig på f.eks. megaflis), ikke tec7. Deretter sette opp FT plater etter oppskriften.
På et våtromsbelegg som er tett er det relativt bortkastet å bruke penger på membran, fiberremser og mansjetter, et tett våtromsbelegg er..... tett...... Diffusjonsåpent lim? Limet er ikke vanntett, så da er det per definisjon diffusjonsåpent.
Som jeg skrev:
"diffusjonsåpent flislim også (rimelig på f.eks. megaflis), ikke tec7." Tec7 er så vidt jeg vet ikke diffusjonsåpent. Et tett våtromsbelegg er tett, men holder det tett like lenge du har tenkt å beholde flisene du legger oppå? Koster lite og krever lite jobb å sikre seg litt lenger holdbarhet med smøremembran og mansjetter.

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Oppussing av bad

Legg inn av 99Turbo » 24 mai 2013, 00:24

Fjern alt på badet, inkludert plater og vurder om det er skader på bindingsverket/utforingen bak, fjern eventuell isolasjon og vurder om det finnes antydninger til fukttransport gjennom muren. Det ser du eventuelt som fuktighet (selvfølgelig..... :wink: ), fuktskjolder eller saltutslag (hvit avsettning på muren) Hvis det er det så er dreneringen rundt huset ferdig. Om ikke det er noe, undersøk mulighetene til å komme ned til dreneringen for å få den spylt, få takvannet lagt i egene rør vekk fra huset og for all del ikke ned i rør til dreneringen. Fjern all plast i veggene, det skal ikke være plast bak våtromsplater, membranplater eller plater med andre membranprodukter. Det skal heller ikke være plastr i kjellervegger om mer enn 1/3 del av veggen er under bakkenivå.
Hvor går rørene, i veggen eller oppstikk i golvet?
Ned på alle 4, krabb rundt og undersøk NØYE sveisene i hjørnene og rundt eventuelle røroppstikk, så legger du på ekstra TEC7 el. som sikkring. IKKE bruk silicon!!!! Må være en masse som er overmalbar. Sjekk at belegget går riktig ned i sluket og sjekk at ikke belegget har sluppet fra underlaget noe sted. Er alt dette i orden kan du prime belegget og legge flis rett på det, bruk fleksibelt lim.
Om det er noe feil med belegget så må det av og golvet under renses for lim. Så må det i så fall legges membran, 2-3 gode strøk smøremembaran med fiberforsterkning i alle hjørner, rundt oppstikk og sluk og minimum 10 cm opp på veggen.
Om jeg var deg ville jeg heller fått noen til å legge et nytt belegg om det gamle er dårlig, det kan faktisk også legges oppå det gamle hvis det sitter og er lagt skikkelig. Det er en løsning som er vesentlig mer behagelig å gå på uten varme enn fliser.
Da kan vi snakke om plater. Om det er belegg på golvet med oppbrett så lønner det seg å fore på 3 mm på det platene skal legges på. Det gjør det lettere å legge og det blir mindre spenn i platene nederst og dermed mindre sjanse for at fineren sprekker. Følg i hovedtrekk monteringsanvisningen, start ved dør og du skal ende med en plate som skyves inn over døren til slutt. Det er ekstremt viktig at platene blir montert i lodd når du starter og går ut fra hjørene!! Om ikke veggene er rette, ikke juks med å trekke platen litt ut i det hjørnet dusjen er, der skal det være fylt med silicon!! eg bruker silicon i skjøtene og hjørnelistene, så mye at det kommer ut og må fjernes, det skjærer jeg med stanlyblad etter det har tørket. Kødd aldri med våt silicon, det blir bare gris!!! Men silicon eller lim, poenget er at det skal komme ut av skjøtene slik at det forsegler skjøten, spesielt der det kommer til vann. Jeg bruker heller ikke sokkellisten, det er en L-formet list som platene skal stå på nederst. Men hvorfor er det dryppkant på platene? Om du bruker sokkellisten må det FYLLES med silicon slik at overgangen mellom plata og lista er 100% tett, hvis ikke stopper vannet der og trekker opp i platen og den vil starte å svelle. Jeg forsegler underkanten på platene med silicon, dermed trekker ikke vann opp i plata og dryppkanten beholdes så vannet forsvinner. Det er ikke like lett som det ser ut til å få lagt platene pent om du ikke er snekkerkyndig.
Alle rørutstikk ol. må forsegles skikkelig med silicon, og alle skruehull til oppheng i dusjsonen må fylles med silicon før skruen skrues inn igjen. Håper det hjelper litt, men spør igjen om det er noe :wink:

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Oppussing av bad

Legg inn av 99Turbo » 24 mai 2013, 00:29

Gærvern skrev:
99Turbo skrev:
Gærvern skrev:Jeg ville starte med å ta ned eksisterende plater på veggene og sjekke hva som er under. Få evt. noen til å sjekke at alt er OK. Dersom belegget på gulvet er tett og ser ut til å holde en stund til, kan du rense det med whitespirit, rubbe det med grovt sandpapir og smøre på to lag med diffusjonsåpen smøremembran. Husk fiberremser i alle overganger mellom gulv og vegg og i sprekker. Bruk gummimansjetter på rør og avløp. Deretter kan du legge fliser og håpe på at det holder en stund. Bruk diffusjonsåpent flislim også (rimelig på f.eks. megaflis), ikke tec7. Deretter sette opp FT plater etter oppskriften.
På et våtromsbelegg som er tett er det relativt bortkastet å bruke penger på membran, fiberremser og mansjetter, et tett våtromsbelegg er..... tett...... Diffusjonsåpent lim? Limet er ikke vanntett, så da er det per definisjon diffusjonsåpent.
Som jeg skrev:
"diffusjonsåpent flislim også (rimelig på f.eks. megaflis), ikke tec7." Tec7 er så vidt jeg vet ikke diffusjonsåpent. Et tett våtromsbelegg er tett, men holder det tett like lenge du har tenkt å beholde flisene du legger oppå? Koster lite og krever lite jobb å sikre seg litt lenger holdbarhet med smøremembran og mansjetter.
Alt flislim er diffusjonsåpen, så det trengs det ikke engang letes/spørres om. Våtromsbelegg er tett når det er tett, det varer like lenge som flis om det er skikkelig, å stryke memban på det er fullstendig bortkastet. Dessuten er det mekanisk slitasje som tar et ordentlig helkjernebelegg, så det varer ja, ligger mange slike belegg som membran under og over påstøper i bad. Om det ikke er tett må det fjerns. Han skal ha det til å funke 3-5 år TEC7 er poengtert for lenge siden at ikke kan brukes som erstatning for fugemasse fordi fliser ikke er vanntette.

Svar