Side 1 av 1

ny EU Kontroll Regler Diskusjon

Lagt inn: 06 jan 2014, 20:05
av bullit87
Hei alle sammen.
Ossen trur du det går for oss med saab og par hk Over det vognkortet sier.
Har også hørt att det ikke skal bli lov til og sveise eksos annlegg lengrere osv

link til

Revidert kontrollveiledning gjeldende fra 31 12 2013.pdf

http://www.vegvesen.no/_attachment/5639 ... 2+2013.pdf

Er det noen som har klart og se det nye eu kontroll skjema?
Og Kan Diskutere litt

avis nyhet

http://www.abcnyheter.no/motor/2014/01/ ... u-kontroll

Re: ny EU Kontroll Regler Diskusjon

Lagt inn: 07 jan 2014, 11:27
av bullit87
bullit87 skrev:Hei alle sammen.
Ossen trur du det går for oss med saab og par hk Over det vognkortet sier.
Har også hørt att det ikke skal bli lov til og sveise eksos annlegg lengrere osv

link til

Revidert kontrollveiledning gjeldende fra 31 12 2013.pdf

http://www.vegvesen.no/_attachment/5639 ... 2+2013.pdf

Er det noen som har klart og se det nye eu kontroll skjema?
Og Kan Diskutere litt

avis nyhet

http://www.abcnyheter.no/motor/2014/01/ ... u-kontroll
er det ingen som har noen innblikk?

Re: ny EU Kontroll Regler Diskusjon

Lagt inn: 07 jan 2014, 11:46
av Paradigm N558
Kjenner en som tar EU-kontroller her i Bodø.
Han har satt i møte med statens vegvesen ganske mye den siste tida, og konkludert med at det var ingen bråhast med å sjekke alle punktene nå i starten.
Forvent 1-2 år innkjøring for verkstedene/utførende kontrollorgan.

Re: ny EU Kontroll Regler Diskusjon

Lagt inn: 07 jan 2014, 18:41
av 96GT
Og hvordan skal alle verksteder lære seg alle varianter av motorer og turbos etc... Må jo vare milliarder av kombinasjoner der ute...

Re: ny EU Kontroll Regler Diskusjon

Lagt inn: 07 jan 2014, 20:47
av odin1899
bullit87 skrev:<snip>
Har også hørt att det ikke skal bli lov til og sveise eksos annlegg lengrere osv
<snip>
http://www.vegvesen.no/_attachment/5639 ... 2+2013.pdf
<snip>
I PDF'en leser jeg i hvert fall ingenting om at det ikke er lov til å sveise hull i eksosanlegget (etter et kjapt søk med CTRL-F 'eksos').

Og om et bytte av en Garrett turbo til en TD04 og steg 1/2 tuning blir oppdaget ved et EU kontroll? Tror ikke på det. Kanskje når du har senket bilen til Harry-nivået og byttet alle vakuumrør til lila etc. Er ikke største risikoen at en forsikring kan nekte å utbetale når du har kjørt som en idiot og oppdager at den har 200 hester i stedet for de 150 på vognkortet?

Re: ny EU Kontroll Regler Diskusjon

Lagt inn: 08 jan 2014, 11:56
av little_e
Ethvert kontrollorgan skal visuelt sjekke om det er grunn til å tro at bilen er trimmet (f.eks motorbytte, større turbo etc.)
Det vil jo være umulig å sjekke om en Saab 9-5 har skiftet turbo til TD04 og er chippet fra 150 til 270 hk. Ingen vil gidde å gå så grundig til verks på en bil som ellers ser original ut.

Det vil i prinsippet bli som det har vært, bare at det har blitt et eget punkt på kontrollskjemaet.

Re: ny EU Kontroll Regler Diskusjon

Lagt inn: 18 jan 2014, 11:03
av Sigge N1999
Blir spennende å se hvordan bla Speedparts vil håndheve dette ved PKK #-o

Re: ny EU Kontroll Regler Diskusjon

Lagt inn: 19 jan 2014, 21:18
av odin1899
Du tenker på når Speedparts utfører kontroll på en bil som de vet er tuned?

Re: ny EU Kontroll Regler Diskusjon

Lagt inn: 20 jan 2014, 13:02
av Sigge N1999
:worship:
odin1899 skrev:Du tenker på når Speedparts utfører kontroll på en bil som de vet er tuned?

Re: ny EU Kontroll Regler Diskusjon

Lagt inn: 20 jan 2014, 15:57
av Arne N79
Sp utfører ikke eu kontroll.

Re: ny EU Kontroll Regler Diskusjon

Lagt inn: 20 jan 2014, 20:08
av bullit87
odin1899 skrev:
bullit87 skrev:<snip>
Har også hørt att det ikke skal bli lov til og sveise eksos annlegg lengrere osv
<snip>
http://www.vegvesen.no/_attachment/5639 ... 2+2013.pdf
<snip>
I PDF'en leser jeg i hvert fall ingenting om at det ikke er lov til å sveise hull i eksosanlegget (etter et kjapt søk med CTRL-F 'eksos').

Og om et bytte av en Garrett turbo til en TD04 og steg 1/2 tuning blir oppdaget ved et EU kontroll? Tror ikke på det. Kanskje når du har senket bilen til Harry-nivået og byttet alle vakuumrør til lila etc. Er ikke største risikoen at en forsikring kan nekte å utbetale når du har kjørt som en idiot og oppdager at den har 200 hester i stedet for de 150 på vognkortet?
det er begynnelse fasen. har hørt att det start fasen nå men i 2015 er det nok i full drift. Blir spennende og se de nye eu kontroll skjemane