VI - observante bilister?
Lagt inn: 01 mai 2005, 19:05
Jeg har nettopp gjennomført et kompetansegivende kurs for utrykningsførere. Dette innebærer 50 timer praksis - dvs utrykningskjøring.
I løpet av disse femti timene har vi tre elevene i bilen kjørt 3000-3500 km.
(Dessverre i en Passat 130 hk TDI; og for å la det være sagt en gang for alle: dreiemoment gir deg ikke alene en sprek og akselerasjonsvillig bil. En diesel er og blir en diesel - med snevert turtallsspekter og mager effekt der man bør ha effekt. La den småfeminine "Autofil-Larssen" og andre idioter få tro at mellomakselerasjoner på femtegiret er det viktigste i livet - og at diesel "ruler"
"Iddiot-Larsen" sammenlikner alltid turbodieseler med sugebensin. Sammenlign heller en turbodiesel med høyt effektuttak med en bensinturbo med høyt effktuttak (Aero) og dieselidiotene vil få ufattelig lange neser
Dessuten spyr disse miljødieselene ut så ufattelig store mengder partikler (som forskerne tror skyldes piggdekk
) at til og med astma- og allergiforbundet nå har kommet på banen.)
Der, så fikk jeg renset systemet...
Så til saken: under denne uka med utrykningskjøring opplevde vi noe merkelig.
Når man tar igjen andre biler under utrykning, er det svært forskjellig hvordan bilistene i disse reagerer.
Litt spøkefullt begynte jeg tidlig å bemerke ovenfor en av de andre elevene (som kjører BMW - diesel!
) at Saab-førere alltid reagerte eksemplarisk med sidevegs forflytning og hastighetsreduksjon.
Jeg dro på med uttalelser om at Saab-eiere er ansvarsbevisste, våkne og ansvarlige bilister
.
Vi lot det gå litt sport i å følge med dette videre. Og faktisk, det stemte hele tiden. Saab (og Volvo) bilene var alltid en drøm å få kontroll på.
På den andre siden, altså de som reagerte sent eller aldri på bruk av blålys, lyshorn, sirene og utrykningkjøretøyets plassering langt ut til venstre var... Selvfølgelig Audi og BMW.
Dette kommer antakelig ikke som noe sjokk for deltakerne på dette forumet, men allikavel!
Er vi "bedre" bilførere fra samspillmessig synspunkt?
I løpet av disse femti timene har vi tre elevene i bilen kjørt 3000-3500 km.
(Dessverre i en Passat 130 hk TDI; og for å la det være sagt en gang for alle: dreiemoment gir deg ikke alene en sprek og akselerasjonsvillig bil. En diesel er og blir en diesel - med snevert turtallsspekter og mager effekt der man bør ha effekt. La den småfeminine "Autofil-Larssen" og andre idioter få tro at mellomakselerasjoner på femtegiret er det viktigste i livet - og at diesel "ruler"



Dessuten spyr disse miljødieselene ut så ufattelig store mengder partikler (som forskerne tror skyldes piggdekk

Der, så fikk jeg renset systemet...
Så til saken: under denne uka med utrykningskjøring opplevde vi noe merkelig.
Når man tar igjen andre biler under utrykning, er det svært forskjellig hvordan bilistene i disse reagerer.
Litt spøkefullt begynte jeg tidlig å bemerke ovenfor en av de andre elevene (som kjører BMW - diesel!

Jeg dro på med uttalelser om at Saab-eiere er ansvarsbevisste, våkne og ansvarlige bilister

Vi lot det gå litt sport i å følge med dette videre. Og faktisk, det stemte hele tiden. Saab (og Volvo) bilene var alltid en drøm å få kontroll på.
På den andre siden, altså de som reagerte sent eller aldri på bruk av blålys, lyshorn, sirene og utrykningkjøretøyets plassering langt ut til venstre var... Selvfølgelig Audi og BMW.
Dette kommer antakelig ikke som noe sjokk for deltakerne på dette forumet, men allikavel!
Er vi "bedre" bilførere fra samspillmessig synspunkt?