Petter-900-T skrev:Hester er kun en bieffekt av dreiemoment!
det er dreiemoment som flytter masse!
Petter
"Arguing on the internet is like competing in the special..." til tross...
Måtte bare teste ut denne teorien litt. Det virker å være svært forskjellig hvor mye dette dreiemomentet "kaster av seg"; det kan tidvis se ut som om dreiemomentet er et "biprodukt" av effekten.
Standard norsk vannkraftmølle fra 1800-tallet: 1 hk / 200Nm = 0,005 hk/ Nm
Scania 16l, 620 hk / 3000 Nm = 0,201 hk / Nm
MB 240 GD 72 hk / 170 Nm = 0,424 hk / Nm
VW TDI 1,9l 130 hk / 320 Nm = 0,406 hk / Nm
Saab turbo 2,3l 250 hk/ 350 Nm = 0,714 hk / Nm
Opel V6 3,0l 201 hk / 240 Nm = 0,838 hk / Nm
Ferrari V12 5,3l 540 hk / 588 Nm = 0,918 hk / Nm
BMW M3 3,2l 343 hk / 365 Nm = 0,940 hk / Nm
Hvor vil jeg med dette?
1 Effekt er ikke et produkt av dreiemoment - heller ikke tvert i mot!? Dette er forskjellige egenskaper, som til en hvis grad henger sammen. Man kan i dag faktisk i stor grad velge det man ønsker når man lager en motor. Jmf Scanias 16 liter med Ferraris F1-motor 1996. Disse har same effekt, men antakelig svært forskjellig dreiemoment...
2 Jo lavere forhold mellom hk/Nm (altså jo nærmere 1:1 det er) jo "mere" appellerer motoren/bilen til sporty kjøring - og til meg! Jeg har selv kjørt M3 og Passat TDI - og BMWen er faktisk kjappere! Uansett hva alle slags "Autofil-mellomakselerasjontester" på altfor tunge gir sier...
3 "Nothing beats displacement!" - Vel, tja. Jeg har selv eid to stk 2,0l Saab turbo. En på ca 1200 kg og 189 hk og en på ca 1700 kg, 215 hk og automat. Til tross for lite slagvolum har disse bilene takket være sotvifta vært svært så kapable. - "So, turbo kind of beats displacement - doesn't it?"
4 Masse dreiemoment er sikkert kult - i traktorer og lastebiler. Referansen i dag er fortsatt effekt. Eller har dere noen gang sett en landkjøretøy, båtmotor, motorsag eller annen innretning som har typenavn ut i fra dreiemoment? "Suzukis nye 70 Newtons 4-taktspåhenger - i salg hos en forhandler nær deg!" Tror ikke det. Tilfeldig - tror ikke det.
MEN, som Anders' signatur beskriver: dreiememoment beskriver seigdragingsevne. Og det kan være greitt å ha når du skal opp på Korgfjellet med 50 tonn. Dog, siden dreiemoment er et begrep som ikke inneholder tid så sier det ingen ting om evnen til å utføre et arbeid i løpet av en gitt tid. - Noe effekt gjør. Akselerasjon innbefatter tid - så...
5 Ingen ting slår 2-takt. Kraft i hvert slag!
Heia Saab!