Dreiemoment..

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Dreiemoment..

Legg inn av matrox N522 » 24 sep 2005, 01:44

Noen som kan utdype seg litt mer om hva dreiemoment i en motor er?
Jeg vet bare at høye tall, er fine tall :lol:
Mulig girkasser ikke er enige men...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 24 sep 2005, 09:38

Som Saab900STC(R) har i signaturen sin:
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Men forøvrig kan du spørre google, ELLER!
http://auto.howstuffworks.com/horsepower.htm

Og når det er sagt:
Imagine that you have a big socket wrench with a 2-foot-long handle on it, and you apply 50 pounds of force to that 2-foot handle. What you are doing is applying a torque, or turning force, of 100 pound-feet (50 pounds to a 2-foot-long handle) to the bolt. You could get the same 100 pound-feet of torque by applying 1 pound of force to the end of a 100-foot handle or 100 pounds of force to a 1-foot handle.

Similarly, if you attach a shaft to an engine, the engine can apply torque to the shaft. A dynamometer measures this torque. You can easily convert torque to horsepower by multiplying torque by rpm/5,252.
Så for å ha ting på det tørre:
(Torque x Engine speed) / 5,252 = Horsepower
Hvorfor sier da folk at japsebiler med mye hester har lite dreiemoment? Alt er jo en fast formel :?:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 24 sep 2005, 12:00

ParADigM skrev:
Hvorfor sier da folk at japsebiler med mye hester har lite dreiemoment? Alt er jo en fast formel :?:

Teori og praksis er to helt forskjellige ting.

ved å bytte turbo på en motor kan man få mere hester, og mindre dreiemoment (eller omvendt).

Eller flytte "peaket" oppover eller nedover i registeret.

Eller, eller osv.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 24 sep 2005, 15:28

"
Så for å ha ting på det tørre:
(Torque x Engine speed) / 5,252 = Horsepower
Hvorfor sier da folk at japsebiler med mye hester har lite dreiemoment? Alt er jo en fast formel :?:[/quote]

Ønsker ingen diskusjon, og dette skal være mitt første og siste innlegg i tråden!
"

Fast formel? Ja, sikkert... Den har jeg hørt før - fra VW TDI-fantaster som tror at dieselolje er det nye "racerbilbrennstoffet". Denne gruppen mennesker har stor tro på at deres små turbodieselmotorer med høyt dreiemoment og rel lav effekt er superraske. Har bl a fått denne formelen presentert for meg tidligere:
Effekt [hk] = dreiemoment [Nm] x turtall [rpm] x konstant (ca 0,00015)
I likhet med den andre formelen så gir denne avvik på opp i mot 20% på flere biler jeg har sett tall fra, så.. :?

Men: "Arguing on the Internet is like winning the special olympics, either you win or loose - you are still retarded".
Derfor, ingen diskusjon.

(Jmf denne: http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... php?t=6725)
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Svar