Side 1 av 1
Dreiemoment..
Lagt inn: 24 sep 2005, 01:44
av matrox N522
Noen som kan utdype seg litt mer om hva dreiemoment i en motor er?
Jeg vet bare at høye tall, er fine tall
Mulig girkasser ikke er enige men...
Lagt inn: 24 sep 2005, 09:38
av Paradigm N558
Som Saab900STC(R) har i signaturen sin:
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Men forøvrig kan du spørre google, ELLER!
http://auto.howstuffworks.com/horsepower.htm
Og når det er sagt:
Imagine that you have a big socket wrench with a 2-foot-long handle on it, and you apply 50 pounds of force to that 2-foot handle. What you are doing is applying a torque, or turning force, of 100 pound-feet (50 pounds to a 2-foot-long handle) to the bolt. You could get the same 100 pound-feet of torque by applying 1 pound of force to the end of a 100-foot handle or 100 pounds of force to a 1-foot handle.
Similarly, if you attach a shaft to an engine, the engine can apply torque to the shaft. A dynamometer measures this torque. You can easily convert torque to horsepower by multiplying torque by rpm/5,252.
Så for å ha ting på det tørre:
(Torque x Engine speed) / 5,252 = Horsepower
Hvorfor sier da folk at japsebiler med mye hester har lite dreiemoment? Alt er jo en fast formel

Lagt inn: 24 sep 2005, 12:00
av Petter 900 T
ParADigM skrev:
Hvorfor sier da folk at japsebiler med mye hester har lite dreiemoment? Alt er jo en fast formel

Teori og praksis er to helt forskjellige ting.
ved å bytte turbo på en motor kan man få mere hester, og mindre dreiemoment (eller omvendt).
Eller flytte "peaket" oppover eller nedover i registeret.
Eller, eller osv.
Petter
Lagt inn: 24 sep 2005, 15:28
av Frode N220
"
Så for å ha ting på det tørre:
(Torque x Engine speed) / 5,252 = Horsepower
Hvorfor sier da folk at japsebiler med mye hester har lite dreiemoment? Alt er jo en fast formel

[/quote]
Ønsker ingen diskusjon, og dette skal være mitt første og siste innlegg i tråden!
"
Fast formel? Ja, sikkert... Den har jeg hørt før - fra VW TDI-fantaster som tror at dieselolje er det nye "racerbilbrennstoffet". Denne gruppen mennesker har stor tro på at deres små turbodieselmotorer med høyt dreiemoment og rel lav effekt er superraske. Har bl a fått denne formelen presentert for meg tidligere:
Effekt [hk] = dreiemoment [Nm] x turtall [rpm] x konstant (ca 0,00015)
I likhet med den andre formelen så gir denne avvik på opp i mot 20% på flere biler jeg har sett tall fra, så..
Men: "Arguing on the Internet is like winning the special olympics, either you win or loose - you are still retarded".
Derfor, ingen diskusjon.
(Jmf denne:
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... php?t=6725)