Forum og regler

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Forum og regler

Legg inn av Tor N12 » 29 okt 2005, 23:15

Er det bare meg eller er det på tide med en utbedring av reglene til forumet? Synes det blir flyttet på ganske mange topic'er for tiden...
Et eksempel kan jo være en klargjøring av hva som skal stå i offtopic, på forsiden så står det: Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!
Finner jo mye saab-relatert der....

Ser også at mye flyttes fordi det blir argumentert med at Saab Turbo Forum skal være teknisk relatert men på forsiden så står det: Åpent forum for Saab Turbo entusiaster. Her diskuteres alt om Saab!

Under forumreglene finner man følgende informasjon:
Saab Turbo forumet skal kun inneholde innlegg som er Saab relaterte.
Offtopic alt annet.

Ikke meningen å støte noen, dette er bare ment som et åpent spm slik at vi kan forbedre forumet og unngå misforståelser.

Ha en fin lørdagskveld!!! 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 okt 2005, 23:42

Sit og tenkjer på det same TT, og trur mykje av missforståelsane hadde vore "oppklart" ved å legge til eit nytt forum, lignandes det svenskane har og heiter "Allment". Der kan generell SAAB-snakk samlast, og so kan Offtopic være heilt Offtopic, medan vi held det som no er kalla Turboforumet med tekniske spørsmål. En har også "Prosjekt" som iflg. beskrivelsen skal innhelde skrytebilder av medlemmsbilane. Det trur eg både moderatorar og brukarar har vore litt for lite flinke til å bruke... :oops: Dette har vel vorte diskutert tidligare, men vi kom vel då fram til at det ikkje var grunn til å dele ytterligare opp. Men synes aktiviteten her har stige i det siste, kanskje det kan være rett tidspunkt å opprette eit slikt forum no?

Det er veldig mykje som havnar i grenseland, og eg har sjølv valgt å tolke dette slik at om det ikkje har eit snev at teknikk i seg (som "skrytebilder" osb) vert det lagt i Offtopic. Mulig det er ei feil prioritering, men eg har inntrykk av at monge set pris på det å ha eit forum der det er tekniske spørsmål som vert diskutert.
Og det er ikkje lett for postarane å poste "rett" (i mine auge) solenge det er so diffust, det er sikkert. Men somsagt gjer eg ei "grovsortering" som kanskje kan slå litt uheldig ut.

Men somsagt, mitt forslag er å opprette eit forum til, ala det svanskane kallar "Allment". Allment er kanskje ikkje det beste namnet i tilfelle, men dei fleste ser vel kvar eg vil.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST

Legg inn av Tor N12 » 30 okt 2005, 05:14

Hmm.... Nå er det kansje sånn at jeg bør sensurere meg selv ettersom klokka er 04.54 og jeg sansynligvis ikke er blandt de skarpeste akkurat nå av naturlige årsaker..... :absolute:

Jeg er enig at det muligens bør opprettes et forum til....
Mulig det er det vi trenger... for nå har jeg problemer med å forstå at tråden som Petter legger ut om kjøp av ny bil, 9k (absolutt saabrelatert) blir flyttet til offtopic samtidig med at tråden om at P-A bygger ny bil blir liggende i turbo-forumet.....

Andre eksempler i turbo-forumet som ikke nødvendigvis er saab-relatert kan være: "Beste dekkene forran eller bak" For meg så er det klart mere Saab-relevant at Petter har kjøpt seg 9k.....

Synes også at topicen om turen til Kjetil omhandler STCN og Saab på en måte som gjør at jeg føler at Topicen hører hjemme under: Saab Turbo Forum, Åpent forum for Saab Turbo entusiaster. Her diskuteres alt om Saab!

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 30 okt 2005, 08:28

Et forslag;
I øverste felt (nå saab turbo forum og offtopic) bør det vel kansje være teknisk forum , allment saabforum og offtopic? Tror dette hadde vært en god ide.. Ellers så er jeg enig i at aktiviteten har tatt seg opp i senere tid.. Men vær så snill å ikke del det like mye opp som GSV sitt forum, i forhold til antall bruker ihvertfall ( der er det vel sånn omtrent 3 aktive nå)..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 30 okt 2005, 11:19

TT N12 skrev:Hmm.... Nå er det kansje sånn at jeg bør sensurere meg selv ettersom klokka er 04.54 og jeg sansynligvis ikke er blandt de skarpeste akkurat nå av naturlige årsaker..... :absolute:

Jeg er enig at det muligens bør opprettes et forum til....
Mulig det er det vi trenger... for nå har jeg problemer med å forstå at tråden som Petter legger ut om kjøp av ny bil, 9k (absolutt saabrelatert) blir flyttet til offtopic samtidig med at tråden om at P-A bygger ny bil blir liggende i turbo-forumet.....

Andre eksempler i turbo-forumet som ikke nødvendigvis er saab-relatert kan være: "Beste dekkene forran eller bak" For meg så er det klart mere Saab-relevant at Petter har kjøpt seg 9k.....

Synes også at topicen om turen til Kjetil omhandler STCN og Saab på en måte som gjør at jeg føler at Topicen hører hjemme under: Saab Turbo Forum, Åpent forum for Saab Turbo entusiaster. Her diskuteres alt om Saab!
Så gick vi till sängs ung. samtidigt då ....

Jag tillhör nog de som tycker att ett rent teknik-forum kunde vara bra, men samtidigt ( som det påpekas ) är det inte lika hög aktivitet på STCN som STCS ( vi är ju inte lika många ) och därför bör det inte vara allt för manga olika forum, - det är bättre att det händer något på dom som finns än att ett forum nästan aldrig blir brukt. Jag synes moderatorerna är rätt duktiga på att placera rätt jag...
Gränsdragningsproblem kommer alltid att finnas, tex är jag inte riktigt överens med dig i att däck fram/bak inte är en typisk ( teknisk ? ) Saab-fråga. Tråden utgick ju från vad som är bäst på Saab, inte generellt - och Saabs köregenskaper är ju definitivt däck-beroende - kanske mer än andra märken. Talar vi om bankörning/streetrace eller strip så vore det enligt min mening ganska naturligt att däcksval hamnar inom trimning, snygga fälgar kanske inom " grombilsområdet ".
Så inte har vi sett sista gränsdragningsproblemet än, nej...
Men det vore inte dumt med ett mer rent tekniskt forum där man kunde fråga på hjälp med tekniska problem, diskutera tekniska lösningar som inte har med trim att göra mm .
När det gäller att få mångas mening in på forumet är det väl mest en fråga om att ha en god och avslappnat relation till varandra, med högt till tak, så de som är tysta nu känner att deras meningar ochså är uppskattade och att de som som skriver mest inte dominerar allt för tydligt ( no offence to anyone ). ... Jag fick ju själv min första "fälg" i helgen !!
Annars är det ju så att även på STCS är det en relativt liten andel som är forumanvändare, tror det är orsaken till att "Turbotrycket" - den tryckta medlemstidningen fortfarande känns viktig.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 okt 2005, 13:10

TT N12 skrev:Jeg er enig at det muligens bør opprettes et forum til....

For å kommentere den saken med Petter og den nye 9k-en han kjøpte kort; grunnen til at den vart flytta er at erfaringsmessig vert 80% av postane av typa "gratulerer". Vil kanskje påstå at ikkje alle er like intereserte i å lese 10 stk "gratulerer-postar", derfor vart den seinare flytta til "Prosjekt-forumet", som har som formål å vise/diskutere prosjekt, og "skrytebilder av gamle og nye perler" som det står i underteksta. Som sagt i forrige post, trur eg både melemmane og morderatorane har vore lite flinke til å nytte det forumet.

Den dekk-posten er også eit godt poeng. Starta bra, alt medan det var ein som lurde på om beste dekk skulle monterast framme eller bak på ein FWD. Igjen er det eit tolkningsspørsmål, og eg tolka det slik at temaet passa best i Turbo-forumet, og let det ligge der. Desverre vert tråden mindre teknisk etterkvart om en kan seie det, og en kune sjølvsagt splitta den "mindre tekniske" delen om kor gamle dekk folk brukte osb og lagt den i Offtopic, men det vart ikkje gjordt.
Prøvar so longt det let seg gjere å moderere minst mulig, akkurat med tanke på at terskelen for posting skal være lav. Men som eg har sagt tidligare, med eit slags "allmentforum" og eit "teknisk"-forum burde sjangsen for at postane havnar "rett" større.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 30 okt 2005, 15:06

Så forslaget mitt var ikke helt på jordet.. :lol:
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST

Legg inn av Tor N12 » 30 okt 2005, 17:20

Høres ut som en god ide med et Teknisk og et Allment forum 8)

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Jepp.

Legg inn av Viggen-51 » 30 okt 2005, 19:41

Teknisk Saab-prat og Generellt Saab-prat. DET blir BRA! 8)

Så kan Offtopic virkelig bli OFFTOPIC :!:
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 30 okt 2005, 20:35

Enig! Kjør svenskestuk. (Bare redusert, da.)

... og med redusert svenskestuk mente jeg 2 underforum istedet for 10 :p
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Børre N17
MAX BOOST
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 03 nov 2005, 15:22

TT N12 skrev:Høres ut som en god ide med et Teknisk og et Allment forum 8)
Tatt opp, og godkjent i Styret. Kommer så fort jeg er på litt kjappere linje igjen. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Ottar N398
Overload!!!
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 03 nov 2005, 16:01

Siden vi er innpå dette med endringer på forumet, Er det bare meg som likte bedre de gamle reglene på kjøp og salg forumet? (At det var mulig å poste i topicen)
Det kan jo være praktisk å kunne spørre om tekniske ting i posten og ikke via pm.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 03 nov 2005, 16:09

Det var nettop det som var litt av meningen at det IKKE skulle gå an.

Det ble lange diskusjoner om alt og ingenting tilslutt, mange som synes og "vet" mye
("ganske sikker på at jeg tror jeg ble fortalt av naboen at den delen ikke passer på...." osv...)

Bruk "vanlige" forumet/PM/mail/telefon til spørsmål.

Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST

Legg inn av Tor N12 » 03 nov 2005, 22:39

Børre N17 skrev:
TT N12 skrev:Høres ut som en god ide med et Teknisk og et Allment forum 8)
Tatt opp, og godkjent i Styret. Kommer så fort jeg er på litt kjappere linje igjen. :wink:

Topp!!!! 8)

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 03 nov 2005, 22:43

Da går vel Hjelle av skaftet her, og flytter tråder hit og dit... :P :P :lol: :lol: Hehe! :D

Stå på, gutter! Dette blir bra!
9³ TurboX

Svar