Hvilke p?rer i US lykter?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Hvilke pærer i US lykter?

Legg inn av Frode N220 » 31 okt 2005, 21:23

Beklager å plage Saab-venner med denne andre GM-vogna. Men, det er så lett å få god hjelp på dette trivelige forumet så.. :)
Den flotte flerbruksbilen mins fantastiske plast hovedlykter tar inn litt fukt. Jeg har prøvd å tette mellom linsa og reflektoren med silikon uten å lykkes helt.
Sjekka derfor pris på ny lykt.
Den kosta "bare" 2600.
I Sverige med dagens kurs: 18-1900.

Lykter til tilsvarende Chevrolet modell ligger på 50-70$ på eBay. Det later derfor umiddelbart til at dette vil kunne lønne seg.

Så kommer det store spørsmålet: hvilke pærer brukes i slike typer lykter i USA? Det er neppe H4 slik det er på de som står i bilen.

Noen som har en idé?
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 31 okt 2005, 22:16

Ikke jeg, iallefall, og jeg har en importert 9000.
Den bruker de samme jallalyspærene som amerikanske biler, og jeg har ikke klart å finne reservepærer til den.

Ta kontakt med et firma som driver med amerikanske biler.
Det er det eneste jeg ikke har prøvd til nå.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 01 nov 2005, 07:04

Nu vet inte jag vad jallalyspärer er for slags officiell betäckning på lampor?
Men i USA är det vanligt med " sealed beam " lampor där reflektor, glas och själva glödtråden är en enda enhet som inte kan plockas från varandra. Amerikanarna anser det innebär fördelar, men det finns nackdelar ochså, bla måste hela enheten bytas när glödtråden tar slut.
På äldre USA-bilar är detta inget större problem, de har ofta standard-utförande tex runda 5" och motsvarande fyrkantiga. Dessa kan direkt bytas mot europeiska i samma storlek till en ganska rimlig kostnad.
Bla min Chevy Van har jag gjort det på.
Nyare är mer kosbara, da huvudstrålkastarna har ett mer individuellt utförande. Men här finns ochså eurpeiska utföranden med H4 - H7 utföranden och där man efter byte till europeisk insats i fortsättningen klarar sig med enbart byte av själva lampan, inte hela enheten.

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 01 nov 2005, 18:26

Doc: Jeg har i dag europeiske lykter med H4, men disse koster som sagt 2600 kroner.
Lukt til samme bil koster ca 60 $ i USA, og på bildene ser det ikke ut til å være sealed beam.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/97-98-99 ... otohosting

Otto: Hva er betegnelsen på de pærene du benevner som jallapærer, vet du det?
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 01 nov 2005, 19:58

Jeg vet ikke noe om disse pærene, jeg vet bare at de kan taes ut, og har en helt annen tilkobling enn de europeiske.
Jeg hadde ikke kalt disse pærene for jallalyspærer om jeg hadde visst hva det var for noe.

Og jeg vil slutte å kalle dem det den dagen jeg finner ut hva det er for noe. Inntil da: Jallalyspærer!

Forresten sluttet nærlysene å virke her forleden.
Det er en medvirkende årsak til min frustrasjon over disse pærene.
Begge sluttet å virke samtidig, og jeg vet vel ikke om det er et rele eller hva som er galt.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 01 nov 2005, 21:29

Det er det er en situasjon som din jeg er redd for å komme i.
For prøve å høre med US Auto Parts tenker jeg...
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Svar