Ikke s?rlig kaldt...
Moderator: Moderatorer
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Ikke særlig kaldt...
Tynset er kaldest i landet i dag, i følge VG.
Saaben var av en eller annen grunn IKKE spes imponert over å måtte ut på jobb i dag.
Saaben var av en eller annen grunn IKKE spes imponert over å måtte ut på jobb i dag.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
also.. jeg syntes ikke det er så ille med -5°C og ned til en -40°C:P man merker liksom det ikke SÅ godt. det ALLER verste er å gå i fra sommervarme til -5°C
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Hadde motorvarmer i en time, men det var nok for lite.lie_N509 skrev:Jøye meg! Startet den lett? Bruker du noe oppvarmning av noe slag?
Han kakla og bar seg verre ei lita stund, å så gikk det bra. Men så kokte det litt, å så ga det seg.. og etter ei stund så funka til og med varmeapparatet... så nå har jeg fyllt på frostvæske-konsentrat Tror det gikk bra med kjøleanlegget ellers.
Ja det skjedde her i sommer. Skulle gå på stranda i shorts, og idet jeg går ut døra slår minusgradene plutselig mot meg. Guffent!Datapaal N526 skrev:also.. jeg syntes ikke det er så ille med -5°C og ned til en -40°C:P man merker liksom det ikke SÅ godt. det ALLER verste er å gå i fra sommervarme til -5°C
04' 9-3ss 1.8t
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Lie da har du sovet for lenge!lie_N509 skrev:Ja det skjedde her i sommer. Skulle gå på stranda i shorts, og idet jeg går ut døra slår minusgradene plutselig mot meg. Guffent!Datapaal N526 skrev:also.. jeg syntes ikke det er så ille med -5°C og ned til en -40°C:P man merker liksom det ikke SÅ godt. det ALLER verste er å gå i fra sommervarme til -5°C
Heldigvis så er det ikke så kaldt i Oslo. Men alltid godt å ruse bilen sikklig, kjøre med litt turtall når bilen er kald.
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Blir OT, men kort innpå. Du er klar over at metall forandrer størrelse når det er varmt/kaldt? Når motoren din er kald så er metallet mindre, det vil si at allt er trangere i motoren din. Når det er trangere så kommer det mindre olje til i mellom lagerskåler og dit det skal, og det igjen blir jo dårligere smøring. Når man igjen tenker på at olja er tjukkere og seigere når det er kaldt, så bidrar jo ikke det til bedre smøring.. En motor skal kjøres varm før man tar den opp på turtall.
Det er en grunn til at det kjakkler og tikker en del ved oppstart når den er kald, i forhold til når den er varm
Det er en grunn til at det kjakkler og tikker en del ved oppstart når den er kald, i forhold til når den er varm
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- sabbus-N252
- 1,5 bar
- Innlegg: 368
- Registrert: 29 nov 2003, 01:00
- Sted: Kristiansand
De kjørte en test på dette mortimer sier... på lastebiler... Mener å huske at de simulerte en 10-15 kaldstarter (på samme kjøretøy), full-lastet, bånn gnu....helt til motorvarmen var "normal".... dere kan jo gjette hvor mange KM det tilsvarer med vanlig kjøring?
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD