Ikke s?rlig kaldt...

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Ikke særlig kaldt...

Legg inn av Runar N403 » 28 des 2005, 09:21

Tynset er kaldest i landet i dag, i følge VG.
Saaben var av en eller annen grunn IKKE spes imponert over å måtte ut på jobb i dag.

Bilde
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 28 des 2005, 09:26

Er ganske kaldt i bergen i dag også, men det der er jo endel ganger mer.. Var vel -5 her i Bergen da jeg skulle på jobb.. Ifølge bt.no den kaldeste morgene hittil i år i bergen..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 28 des 2005, 11:01

Jøye meg! Startet den lett? Bruker du noe oppvarmning av noe slag?
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 28 des 2005, 11:22

32 minus ja...joda, den kjenner man :x
Var bare 21 minus hos oss i går, men det blir jo rene mildværet i forhold.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 28 des 2005, 12:08

also.. jeg syntes ikke det er så ille med -5°C og ned til en -40°C:P man merker liksom det ikke SÅ godt. det ALLER verste er å gå i fra sommervarme til -5°C
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 28 des 2005, 12:43

lie_N509 skrev:Jøye meg! Startet den lett? Bruker du noe oppvarmning av noe slag?
Hadde motorvarmer i en time, men det var nok for lite.
Han kakla og bar seg verre ei lita stund, å så gikk det bra. Men så kokte det litt, å så ga det seg.. og etter ei stund så funka til og med varmeapparatet... så nå har jeg fyllt på frostvæske-konsentrat :P Tror det gikk bra med kjøleanlegget ellers.
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 28 des 2005, 13:37

Datapaal N526 skrev:also.. jeg syntes ikke det er så ille med -5°C og ned til en -40°C:P man merker liksom det ikke SÅ godt. det ALLER verste er å gå i fra sommervarme til -5°C
Ja det skjedde her i sommer. Skulle gå på stranda i shorts, og idet jeg går ut døra slår minusgradene plutselig mot meg. Guffent! :lol:
04' 9-3ss 1.8t

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 28 des 2005, 17:30

lie_N509 skrev:
Datapaal N526 skrev:also.. jeg syntes ikke det er så ille med -5°C og ned til en -40°C:P man merker liksom det ikke SÅ godt. det ALLER verste er å gå i fra sommervarme til -5°C
Ja det skjedde her i sommer. Skulle gå på stranda i shorts, og idet jeg går ut døra slår minusgradene plutselig mot meg. Guffent! :lol:
Lie da har du sovet for lenge! :P

Heldigvis så er det ikke så kaldt i Oslo. Men alltid godt å ruse bilen sikklig, kjøre med litt turtall når bilen er kald. :D

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 28 des 2005, 22:18

Henke N380 skrev:

Heldigvis så er det ikke så kaldt i Oslo. Men alltid godt å ruse bilen sikklig, kjøre med litt turtall når bilen er kald. :D
Håper for bilen din sin del at du kødder nå.... :roll:
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 des 2005, 22:26

Hm, "kaldt" på Sunnmøre også, kan ikkje huske sist vi har hatt det so kaldt (-6, -7) over ein heil dag ;p Men vinden gjer det grisekaldt då, ihvertfall når en berre går i tsjorte og fleecejakke ;) En får jobbe so en held varmen :O

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 28 des 2005, 23:45

Mortimer-N18 skrev:
Henke N380 skrev:

Heldigvis så er det ikke så kaldt i Oslo. Men alltid godt å ruse bilen sikklig, kjøre med litt turtall når bilen er kald. :D
Håper for bilen din sin del at du kødder nå.... :roll:
Å? :? Blir jo fortere varm da.. :wink:

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 29 des 2005, 00:01

fortere varm, og fortere slitt
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 29 des 2005, 00:04

Runar N403 skrev:fortere varm, og fortere slitt
Da er det bare å bytte litt olje og fylle bensin...

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 29 des 2005, 07:18

Blir OT, men kort innpå. Du er klar over at metall forandrer størrelse når det er varmt/kaldt? Når motoren din er kald så er metallet mindre, det vil si at allt er trangere i motoren din. Når det er trangere så kommer det mindre olje til i mellom lagerskåler og dit det skal, og det igjen blir jo dårligere smøring. Når man igjen tenker på at olja er tjukkere og seigere når det er kaldt, så bidrar jo ikke det til bedre smøring.. En motor skal kjøres varm før man tar den opp på turtall.

Det er en grunn til at det kjakkler og tikker en del ved oppstart når den er kald, i forhold til når den er varm ;)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
sabbus-N252
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 29 nov 2003, 01:00
Sted: Kristiansand

Legg inn av sabbus-N252 » 29 des 2005, 12:11

De kjørte en test på dette mortimer sier... på lastebiler... Mener å huske at de simulerte en 10-15 kaldstarter (på samme kjøretøy), full-lastet, bånn gnu....helt til motorvarmen var "normal".... dere kan jo gjette hvor mange KM det tilsvarer med vanlig kjøring?
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD

Svar