Side 1 av 2

Ikke særlig kaldt...

Lagt inn: 28 des 2005, 09:21
av Runar N403
Tynset er kaldest i landet i dag, i følge VG.
Saaben var av en eller annen grunn IKKE spes imponert over å måtte ut på jobb i dag.

Bilde

Lagt inn: 28 des 2005, 09:26
av Jørgen N237
Er ganske kaldt i bergen i dag også, men det der er jo endel ganger mer.. Var vel -5 her i Bergen da jeg skulle på jobb.. Ifølge bt.no den kaldeste morgene hittil i år i bergen..

Lagt inn: 28 des 2005, 11:01
av lie_N509
Jøye meg! Startet den lett? Bruker du noe oppvarmning av noe slag?

Lagt inn: 28 des 2005, 11:22
av matrox N522
32 minus ja...joda, den kjenner man :x
Var bare 21 minus hos oss i går, men det blir jo rene mildværet i forhold.

Lagt inn: 28 des 2005, 12:08
av Pål N526
also.. jeg syntes ikke det er så ille med -5°C og ned til en -40°C:P man merker liksom det ikke SÅ godt. det ALLER verste er å gå i fra sommervarme til -5°C

Lagt inn: 28 des 2005, 12:43
av Runar N403
lie_N509 skrev:Jøye meg! Startet den lett? Bruker du noe oppvarmning av noe slag?
Hadde motorvarmer i en time, men det var nok for lite.
Han kakla og bar seg verre ei lita stund, å så gikk det bra. Men så kokte det litt, å så ga det seg.. og etter ei stund så funka til og med varmeapparatet... så nå har jeg fyllt på frostvæske-konsentrat :P Tror det gikk bra med kjøleanlegget ellers.

Lagt inn: 28 des 2005, 13:37
av lie_N509
Datapaal N526 skrev:also.. jeg syntes ikke det er så ille med -5°C og ned til en -40°C:P man merker liksom det ikke SÅ godt. det ALLER verste er å gå i fra sommervarme til -5°C
Ja det skjedde her i sommer. Skulle gå på stranda i shorts, og idet jeg går ut døra slår minusgradene plutselig mot meg. Guffent! :lol:

Lagt inn: 28 des 2005, 17:30
av Henrik N380
lie_N509 skrev:
Datapaal N526 skrev:also.. jeg syntes ikke det er så ille med -5°C og ned til en -40°C:P man merker liksom det ikke SÅ godt. det ALLER verste er å gå i fra sommervarme til -5°C
Ja det skjedde her i sommer. Skulle gå på stranda i shorts, og idet jeg går ut døra slår minusgradene plutselig mot meg. Guffent! :lol:
Lie da har du sovet for lenge! :P

Heldigvis så er det ikke så kaldt i Oslo. Men alltid godt å ruse bilen sikklig, kjøre med litt turtall når bilen er kald. :D

Lagt inn: 28 des 2005, 22:18
av Mortimer-N18
Henke N380 skrev:

Heldigvis så er det ikke så kaldt i Oslo. Men alltid godt å ruse bilen sikklig, kjøre med litt turtall når bilen er kald. :D
Håper for bilen din sin del at du kødder nå.... :roll:

Lagt inn: 28 des 2005, 22:26
av Hjelle, N6
Hm, "kaldt" på Sunnmøre også, kan ikkje huske sist vi har hatt det so kaldt (-6, -7) over ein heil dag ;p Men vinden gjer det grisekaldt då, ihvertfall når en berre går i tsjorte og fleecejakke ;) En får jobbe so en held varmen :O

Lagt inn: 28 des 2005, 23:45
av Henrik N380
Mortimer-N18 skrev:
Henke N380 skrev:

Heldigvis så er det ikke så kaldt i Oslo. Men alltid godt å ruse bilen sikklig, kjøre med litt turtall når bilen er kald. :D
Håper for bilen din sin del at du kødder nå.... :roll:
Å? :? Blir jo fortere varm da.. :wink:

Lagt inn: 29 des 2005, 00:01
av Runar N403
fortere varm, og fortere slitt

Lagt inn: 29 des 2005, 00:04
av Henrik N380
Runar N403 skrev:fortere varm, og fortere slitt
Da er det bare å bytte litt olje og fylle bensin...

Lagt inn: 29 des 2005, 07:18
av Mortimer-N18
Blir OT, men kort innpå. Du er klar over at metall forandrer størrelse når det er varmt/kaldt? Når motoren din er kald så er metallet mindre, det vil si at allt er trangere i motoren din. Når det er trangere så kommer det mindre olje til i mellom lagerskåler og dit det skal, og det igjen blir jo dårligere smøring. Når man igjen tenker på at olja er tjukkere og seigere når det er kaldt, så bidrar jo ikke det til bedre smøring.. En motor skal kjøres varm før man tar den opp på turtall.

Det er en grunn til at det kjakkler og tikker en del ved oppstart når den er kald, i forhold til når den er varm ;)

Lagt inn: 29 des 2005, 12:11
av sabbus-N252
De kjørte en test på dette mortimer sier... på lastebiler... Mener å huske at de simulerte en 10-15 kaldstarter (på samme kjøretøy), full-lastet, bånn gnu....helt til motorvarmen var "normal".... dere kan jo gjette hvor mange KM det tilsvarer med vanlig kjøring?