Radio med USB???

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Radio med USB???

Legg inn av saabanders » 16 feb 2006, 13:43

Er det noen her som har (har peiling på ) bilradio med USB??
Jeg lurer på om det går ann å spille av musikk direkte fra en flyttbar harddisk??? Eller går det bare fra en mp3-spiller??? Sikkert noen som har prøvd/vet. Tenker ikke på strømforsyningen. Den(harddisken) har ikke strømforsyning gjennom USB, men egen strømforsyning

Anders
Sist redigert av saabanders den 16 feb 2006, 14:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 feb 2006, 13:50

Har sett annonsert enkelte modellar med USB-port i fronten (huskar ikkje merkje, men det er typ Biltema, Europris med venner), men der har det vore minnepennstøtte. Det vert litt anna med ein vanlig 3.5" evt. 2.5" harddisk, då den også må ha straum i tilegg.

Brukeravatar
oslovest
Innlegg: 18
Registrert: 06 feb 2005, 01:00

Legg inn av oslovest » 16 feb 2006, 20:58

Det finnes i hvert fall to på markedet:

1) Yakumo - selges via nettet fra bl a Amazon.co.uk

2) Euroline - selges bl a via Elkjøp

Ellers har Sony i det siste kommet med modeller i det siste med minijack-kontakt i front.

Edit: Ordna litt på longe lenkjer. /Hjelle
Saab 9-5 2,0t Estate 2005

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 16 feb 2006, 22:18

så lenge radioen støtter minnepinner er det jo ingen grunn til at den ikke skulle støtte en ekstern HD, så lenge den får strøm et annet sted ifra

Det eneste jeg kan tenke meg at kan kløne det til er dersom harddisken krever USB 2.0, vet ikke hvor vanlig det er at bilradioer med USB støtter det.

Kommer vel an på hva slags system harddisken har for bufring
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 16 feb 2006, 23:13

Jeg må vel kansje spørre de som selger radioen, men vet ikke om jeg gidder å spørre Elkjøp. Strømforsyningen til harddisken er vanlig 12v likestrøm, så det er det nok av i bilen.

Anders

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 feb 2006, 23:28

saabanders skrev:Jeg må vel kansje spørre de som selger radioen, men vet ikke om jeg gidder å spørre Elkjøp. Strømforsyningen til harddisken er vanlig 12v likestrøm, så det er det nok av i bilen.

Anders
Eit sentralt spørsmål en må stille selgar er korleis systemet for skifte av katalogar og slikt er. Har vore borti nokre slike billigspelarar som har eit særdeles dårlig system for dette. Det skal seiast at Euroline har eg ikkje vore borti. En får vel gjerne prøve i butikken, benytt deg av dette!

Kenwooden som eg har i 900-en og Blaupunkten eg har i 90-en er grei på den måten, der kan en skifte katalog, og so bla i songane på same måte som ei CD-plate. På billigspelarane har alle songane vorte liggandes i ei klynge (har en 230 songar på CD-en, har en 230 spor, katalogane har spelaren gitt blaffen i). Ein annan ting er også kva prosessor som sit i einheita, ingenting er so irriterandes som treig blading i låtane, det må være eit håplaust prosjekt om en koplar til ein harddisk. Merkar desverre litt forskjell på Kenwooden og Blaupunkten, men no er då Kenwood på dei betre på markedet kva slikt angår.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 17 feb 2006, 21:18

oslovest skrev:
Ellers har Sony i det siste kommet med modeller i det siste med minijack-kontakt i front.

Edit: Ordna litt på longe lenkjer. /Hjelle
sånn minijack inngang har jeg, på min jvc spiller.
Fryktelig kjekt, og det er mange merker som kommer etter med den funksjonen nå!

Hjelle;
Jeg har vært borti euroline.
En kamerat har en slik en (uten usb) som satt i bilen hans når han kjøpte den,
og for å si det sånn; han ønsker seg ny ;)
Jeg har prøvd mye rart, og fant ut at den eneste metoden å bytte kataloger på er å skippe gjennom alle sangene i en katalog for å komme til den neste.
Velig kjipt med mange underkatalgoer f.eks

Så vil jeg bare legge til, saabanders, at med mindre du har en ekstern harddisk fra før av,
altså ikke mp3 spiller, så ville jeg heller satset på minijack inngang...
Ikke bare kan du bruke din egen mp3 spiller, og ta den ut med deg når du skal ut av bilen.
Men hvis du har kamerater som har mp3 spiller med seg kan jo de bare plugge i den.

Og mens jeg skriver, så kom jeg på en ting..
Alle mp3 spillere (nesten hvertfall) har jo usb utgang de og..
Veit ikke om de med flash minne kan det, men de harddisk baserte burde jo hvertfall da fungere med usb inngang.
så det var mye skriv for liten nytte :D
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 17 feb 2006, 23:26

Slik minijack inngang, er det det samme som iPod inngang???
Har ikke iPod selv, men hvistnok har BMW levert iPod inngang/utgang en stund (paa det amerikanske markedet ihvertfall). Flere andre bilprodusenter foelger opp med iPod trenden bl.a. Volvo og Audi.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 17 feb 2006, 23:39

Henrik N449 skrev:
oslovest skrev:
Ellers har Sony i det siste kommet med modeller i det siste med minijack-kontakt i front.

Edit: Ordna litt på longe lenkjer. /Hjelle
sånn minijack inngang har jeg, på min jvc spiller.
Fryktelig kjekt, og det er mange merker som kommer etter med den funksjonen nå!

Hjelle;
Jeg har vært borti euroline.
En kamerat har en slik en (uten usb) som satt i bilen hans når han kjøpte den,
og for å si det sånn; han ønsker seg ny ;)
Jeg har prøvd mye rart, og fant ut at den eneste metoden å bytte kataloger på er å skippe gjennom alle sangene i en katalog for å komme til den neste.
Velig kjipt med mange underkatalgoer f.eks

Så vil jeg bare legge til, saabanders, at med mindre du har en ekstern harddisk fra før av,
altså ikke mp3 spiller, så ville jeg heller satset på minijack inngang...
Ikke bare kan du bruke din egen mp3 spiller, og ta den ut med deg når du skal ut av bilen.
Men hvis du har kamerater som har mp3 spiller med seg kan jo de bare plugge i den.

Og mens jeg skriver, så kom jeg på en ting..
Alle mp3 spillere (nesten hvertfall) har jo usb utgang de og..
Veit ikke om de med flash minne kan det, men de harddisk baserte burde jo hvertfall da fungere med usb inngang.
så det var mye skriv for liten nytte :D
Takker for svar. Jeg har mp3 spiller som jeg bruker i bilen,den spiller jeg av gjennom bilstereoen, og det går bra, både med fm-sender og kasett-adapter fra ClasO. Men så har jeg en harddisk med 40-50 Gb musikk på. Og så har jeg bobil, og når jeg er på tur med den, har jeg ingen pc til å flytte musikk fra harddisken til mp3-spilleren. Derfor ,viss det er en bra løsning,kunne jeg tenkt meg en spiller med USB i bobilen. Men det er kansje bedre å kjøpe en billig bærbar pc?? Får tenke litt på det. Er ennå litt tid til sommeren.

Anders

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 17 feb 2006, 23:53

Orjan N235 skrev:Slik minijack inngang, er det det samme som iPod inngang???
Har ikke iPod selv, men hvistnok har BMW levert iPod inngang/utgang en stund (paa det amerikanske markedet ihvertfall). Flere andre bilprodusenter foelger opp med iPod trenden bl.a. Volvo og Audi.
Tja... Du kan koble til en vilken som helst kilde som har linjeutgang til en slik minijack-inngang.. f.eks Mp3-spillere, bærbar cd-spiller, pc mm..
Når produsentene snakker om Ipod-inngang så er det vanligvis en slik minijack-inngang men enkelte produsenter har full dokking-mulighet som kun passer Ipod, da kan du som oftest styre denne fra rattkontrollene og ofte få innformasjon om låt mm opp i bilens orginale display.


Når det gjelder spillere med usb-inngang så må jeg innrømme at jeg har liten kunskap om de forskjellige spillerne som finnes ute på markedet, men jeg må inrømme at jeg blir forundret over hvilke kvalitetskrav folk har til produktene de kjøper :?
Jeg skjønner at det kan være praktisk med MP3, men for meg så er det nesten utenkelig å bruke dette formatet... Flere argumenterer med at man ikke trenger noe bedre i bil, og kansje de har rett.. MEN.... hvis man begynner med en råtten (eller god) inspilling, konverterer dette til MP3 (med påfølgende tap) og stapper denne plata inn i en totalt ukjent huba bubba-spiller... da kan jeg garantere at man får råtten lydkvalitet uansett hvor mange forsterkere og subkasser(sikkert med neonlys) man stapper inn i bilen :roll: Shit in, shit out!!!!

Nettopp fordi en bil har sine akustiske problemer både med støy og høyttalerplassering så er det faktisk viktig at systemet er gjennomtenkt med både en god kilde og gode høyttalere (evt med en forsterker til å drive dem), da vil man faktisk sitte igjen med brukbar lydkvalitet selv om bilen støyer mm...

Jo mere "dritt" man stapper inn i spilleren (som desuten ikke skal koste noe) jo dårligere blir hver enkelt komponent og dermed dårligere lyd og ikke minst dårligere mekanikk....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 feb 2006, 00:16

Orjan N235 skrev:Slik minijack inngang, er det det samme som iPod inngang???
Har ikke iPod selv, men hvistnok har BMW levert iPod inngang/utgang en stund (paa det amerikanske markedet ihvertfall). Flere andre bilprodusenter foelger opp med iPod trenden bl.a. Volvo og Audi.
Litt offtopic dette, men siterar ifrå broskyra til nye 9-5:
"Koplingspunkt for eksternt utstyr – i Saab Audio systemet. Gjør det enkelt å kople til bærbart avspillerutstyr til lydsystemet, som MP3-spiller, minidisk eller PC."

Nokon som veit kor integrert dette vert? Kan en bruke rattkontrollane til å styre evt. MP3-spelar?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 18 feb 2006, 00:47

Hjelle, N6 skrev:
Litt offtopic dette, men siterar ifrå broskyra til nye 9-5:
"Koplingspunkt for eksternt utstyr – i Saab Audio systemet. Gjør det enkelt å kople til bærbart avspillerutstyr til lydsystemet, som MP3-spiller, minidisk eller PC."

Nokon som veit kor integrert dette vert? Kan en bruke rattkontrollane til å styre evt. MP3-spelar?
Tviler jeg sterkt på ettersom de nevner flere produkter... er sikkert bare en minijack-inngang... er jo ingen felles standard for styring av slike produkter.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar