Side 1 av 1

Hva skal vi tro om dette? (bilavgifter)

Lagt inn: 20 feb 2006, 08:11
av Kristian N70

Lagt inn: 20 feb 2006, 08:18
av Jørgen N237
Synes det er positivt, det jeg har skjønt er at slagvolum avgiften forsvinner til fordel for en CO2 avgift..

Lagt inn: 20 feb 2006, 10:38
av Ole-P-N154
Den dama, og hennes meningsfeller, har vel aldri vært positiv til biler før, og har vel heller ikke noe spesielt godt forhold til sannhetsgehalten i sine uttalelser!
Man skal forsterke trenden som er der nå, med lavere avgifter for de svakeste og minste motorene. Javel, og hvor ligger trafikksikkerheten hen her? Sterk motor og stor bil, det er trafikksikkert.
Regner med at regjeringen nå bytter ut sine biler, med skuddsikre små koreanere med mikromale motorer!! Dette er vel en nødvendig konsekvens, hvis det hun sier skal stå til troverdig!

Lagt inn: 20 feb 2006, 11:30
av Hjelle, N6
Tja, ho bør passe seg litt for kva ho seier her, so ikkje ho går på ein smell.
Når det gjeld utselepp av karbondiosid på 9-5 ligg ein 2.0t og ein 2.3T ganske likt ved blanda køyring, berre sjå på tala:

2.0t: 214/244 (man/aut)
2.3t: 212/238
2.3T: 213/247
Aero: 221/238
1.9TiD 16v: 174/199

Verdiane er gram pr km.
Dette burde vel tale for ein kraftig reduksjon i avgifta for dei dyrare modellane, eller?

Og uttalelsen om at det skal verte billigare for dei som vel sikre bilar? Vi burde ligge temmelig godt ann der, spør du meg.

Lagt inn: 20 feb 2006, 12:22
av Jørgen N237
Hjelle, N6 skrev:Tja, ho bør passe seg litt for kva ho seier her, so ikkje ho går på ein smell.
Når det gjeld utselepp av karbondiosid på 9-5 ligg ein 2.0t og ein 2.3T ganske likt ved blanda køyring, berre sjå på tala:

2.0t: 214/244 (man/aut)
2.3t: 212/238
2.3T: 213/247
Aero: 221/238
1.9TiD 16v: 174/199

Verdiane er gram pr km.
Dette burde vel tale for ein kraftig reduksjon i avgifta for dei dyrare modellane, eller?

Og uttalelsen om at det skal verte billigare for dei som vel sikre bilar? Vi burde ligge temmelig godt ann der, spør du meg.
Har sett samme regnestykke, og derfor tar jeg ikke dette forslaget så tungt før jeg ser hva resultatet blir, tror de må gå tilbake på deler av dette, hvis ikke blir faktisk ganske mange nye biler ganske likt delt inn og samme summer pga. utslipp..

Lagt inn: 20 feb 2006, 12:39
av Børre N17
Kan aldri tenke meg at noe som helst blir rimeligere. Som det pleier.... :cry:

Lagt inn: 20 feb 2006, 12:46
av Jørgen N237
Børre N17 skrev:Kan aldri tenke meg at noe som helst blir rimeligere. Som det pleier.... :cry:
Og dette tror jeg er grunnen til at de må gå tilbake på denne løsningen..

Lagt inn: 20 feb 2006, 12:51
av Henrik N380
Dette blir jo et mer fair avgiftssystem på mange måter. Men om det viser seg at ""luksus"" merker som Saab gjør godt av det, kommer det garantert en ny avgift for å hidre at bilene blir rimlige. Her er utslippene på de 3 mest solgte biltypene i 2005 i bensin utgaver.

1.Toyota Corolla 1,4 - 160g/km
2.VW Golf 1,4 - 160g/km Golf 1,6FSI 154g/km
3. VW Passat Stasjonsvogn 2,0FSI 206g/km

Lagt inn: 20 feb 2006, 21:12
av oddgeir
Ville IKKE vært spesielt optimistik i forhold til dette forslaget med tanke på hvem som stiller det. Norske politikere er jo ikke spesielt kjente for å verken være konsekvente eller positive når det gjelder bilavgifter.

Kjenner jeg dem rett (fra andre avgiftsområder) får vi et regime som letter betydelig på avgiftene for små motorer (opp til 1,5 liter, tipper jeg) med forholdsvis lite effekt (igjen, tipper opp til maks 100Hk), og en ditto økning for biler som yter mer. Dette blir antageligvis hovedregelen (den sjablonmessige delen).

Så begynner de med unntak. Et typisk unntak jeg kan tenke meg er såkalte "people carriers", biler med 7 seter. Et annet er de som er flinke lobbyister og bruker penger på det. Og alt de gir her, tar de inn andre plasser. Tror neppe Saab faller i kategorien "unntak", fordi det er "store" motorer med Turbo og sånt. Fysjameg... :roll:

Personlig er jeg ikke spesielt forventingsfull ifht. dette forslaget. Det mest merkbare resultatet for oss vanlige dødelige, er sannsynligvis at de av oss som drømmer om en gang å kjøre guttedrømmen (eks: Porsche, stor Mercedes, Lamborghini Countach og alle de andre bilene du hadde på veggen på gutterommet når du var 12) må vinne 6 ganger i Lotto fremfor en gang...

/rant over.

Hilsen Oddgeir

Lagt inn: 20 feb 2006, 23:06
av ottorasmussen N242
Jeg setter femti spenn på at dette ikke innebærer noe positivt for saab!

Lagt inn: 21 feb 2006, 02:29
av Orjan N235
Tror det ikke foer jeg ser det.
Hvilken kategori vil E85 drevne biler falle i? Hvilke CO2 verdier har de?

Gjorde en kjapp Googling og fant bl.a. denne artikkelen
Saab claims that, when run on E85, the car reduces carbon dioxide (CO2) emissions by around 70% compared with the standard petrol car. The CO2 emitted during combustion is effectively offset by the amount of CO2 absorbed during the growing process of the crops used to produce bioethanol.
Her faar Kristin og Co et dilemma? En mer miljoevennlig bil med flere HK hm...???? Det kan vi ikke la folk faa. Her maa det ekstra avgifter til. Bare vent aa se. :twisted: :twisted: :twisted:

Lagt inn: 21 feb 2006, 07:34
av Jørgen N237
Noe av dette som blir sagt falelr igjennom, fordi det nok ikke skal beregnes utifra sylindervolum... Men det jeg tror er at det blir for fordelaktig for eierene, derfor går de tilbake på systemet..

Lagt inn: 21 feb 2006, 23:31
av ottorasmussen N242
Orjan N235 skrev:Tror det ikke foer jeg ser det.
Hvilken kategori vil E85 drevne biler falle i? Hvilke CO2 verdier har de?

Gjorde en kjapp Googling og fant bl.a. denne artikkelen
Saab claims that, when run on E85, the car reduces carbon dioxide (CO2) emissions by around 70% compared with the standard petrol car. The CO2 emitted during combustion is effectively offset by the amount of CO2 absorbed during the growing process of the crops used to produce bioethanol.
Her faar Kristin og Co et dilemma? En mer miljoevennlig bil med flere HK hm...???? Det kan vi ikke la folk faa. Her maa det ekstra avgifter til. Bare vent aa se. :twisted: :twisted: :twisted:
Ja, ekstra avgifter på e85, evt. et forbud mot dette.
Det vil raskt og effektivt løse denne problemstillingen.

En annen løsningsmodell er at staten ikke går aktivt inn med økonomisk støtte til dem som ønsker å drive med biodiesel og e85. Staten kan med dette virkemiddelet motarbeide aktører som er interessert i å bygge ut infrastruktur for dette.

Lagt inn: 22 feb 2006, 08:18
av Jørgen N237
e85, er det ikke alkoholavgift på dette drivstoffet?

Lagt inn: 22 feb 2006, 16:56
av ottorasmussen N242
Freshmaker N237 skrev:e85, er det ikke alkoholavgift på dette drivstoffet?
Jo, pr. dags dato klassifiseres dette stoffet som brennevin. :(
Om man så har en bil som går på e85, og har kjøpt dette i Sverige før man kjører over grensen smugler man faktisk alkohol. Store mengder også.
Jeg mener å huske at smugling av over ti eller tyve liter går innunder narkotikalovgivningen.
Det kan også hende at dette er endret de siste årene.