Regler for ekstralys?
Moderator: Moderatorer
Regler for ekstralys?
Leste et sted at det kun er lov å montere to ekstralykter på bilen, noen som veit om det stemmer? Og hvor streng er onkel på dette punktet? Vil jo ha en haug med Hella Rallye 3000 så jeg ser æljen og den ser meg. 

2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Regler for ekstralys?
Det heiter seg at en kun har lov til å ha 4 fjernlys, eg tolkar det dithen at det er lov å montere 4 stk ekstralys om en kun brukar dei til fjernlys.Rune N35 skrev:Leste et sted at det kun er lov å montere to ekstralykter på bilen, noen som veit om det stemmer? Og hvor streng er onkel på dette punktet? Vil jo ha en haug med Hella Rallye 3000 så jeg ser æljen og den ser meg.
So om du koblar vekk fjernlysa i dei orginale lyktene, vil eg tru det er lov.
Bilar over 3500 kg har vel lov til å ha seks fjernlys meinar eg på.
Men det er også noko med antall lux, en kan ikkje overskrive det talet.
Det er lov med høgre lux-tal om bilen er reg. i Norge før 1.1.96 også meinar eg på.
Uansett, dette er teke frå husken, mulig Lovdata.no har noko om dette emnet.
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Leste nylig reglene for dette.
Det er lov til å ha 2 eller 4 ekstra fjernlys. Om du har 4 trenger du ikke å kople bort de originale fjernlysene. 1 eller 3 ekstralys er ikke tillatt. Maks tillatt total lux-styrke må overholdes.
Nærlys kan du ha 2 stk. av.
Tåkelys er det lov til å ha 2 stk av. Disse kan ikke benyttes sammen nærlyset etter den nye loven.
Kjøring med tåkelys i mørket er i alle situasjoner idioti, man ser mye dårligere enn med nærlys. Lysspredningen er større enn nærlysene, noe som gir større egenblending. Lyslengden er omlag halvparten av nærlysene. I tillegg mengler den livsviktige skråkanten til høyre der du ser fotgjengere og elg. Maks hastighet med kun tåkelys i mørket er ca 30 km/t.
Dermed er tåkelysene bare fine kjørelys som sparer reflektorene i hovedlysene på dagtid (og får bilen til å se tøffere ut). Som følge av dette har jeg erstattet mine tåkelys i spoileren med 1000-metre.
Det er lov til å ha 2 eller 4 ekstra fjernlys. Om du har 4 trenger du ikke å kople bort de originale fjernlysene. 1 eller 3 ekstralys er ikke tillatt. Maks tillatt total lux-styrke må overholdes.
Nærlys kan du ha 2 stk. av.
Tåkelys er det lov til å ha 2 stk av. Disse kan ikke benyttes sammen nærlyset etter den nye loven.
Kjøring med tåkelys i mørket er i alle situasjoner idioti, man ser mye dårligere enn med nærlys. Lysspredningen er større enn nærlysene, noe som gir større egenblending. Lyslengden er omlag halvparten av nærlysene. I tillegg mengler den livsviktige skråkanten til høyre der du ser fotgjengere og elg. Maks hastighet med kun tåkelys i mørket er ca 30 km/t.
Dermed er tåkelysene bare fine kjørelys som sparer reflektorene i hovedlysene på dagtid (og får bilen til å se tøffere ut). Som følge av dette har jeg erstattet mine tåkelys i spoileren med 1000-metre.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
fant dette:
Montering og bruk av fjernlyskastere (kjøretøy under 12.000kg)
Det kan monteres to ekstra fjernlyskastere.
Lyktene skal ikke vibrere under kjøring.
Støttestag bør benyttes.
Lyktene skal kun lyse sammen med bilens originale fjernlyskastere.
Lyktene bør ha separat bryter.
Samlet tillatt luxverdi er 480 (100%)

Montering og bruk av fjernlyskastere (kjøretøy under 12.000kg)
Det kan monteres to ekstra fjernlyskastere.
Lyktene skal ikke vibrere under kjøring.
Støttestag bør benyttes.
Lyktene skal kun lyse sammen med bilens originale fjernlyskastere.
Lyktene bør ha separat bryter.
Samlet tillatt luxverdi er 480 (100%)

2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
Høres bra ut, er vel bare å handle 4 av disse da
http://www.hella.com/produktion/HellaPo ... eLight.jsp
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Får en plass til 4stk slike i fronten på ein 900 då?Rune N35 skrev:Høres bra ut, er vel bare å handle 4 av disse da
Hadde meir enn nok med å få plass til mine Bosch Profi på gamlebilen eg.
Men blå Rally 3000 lykter er tøft.

- Anders N95
- 1.2 bar
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
Re: Regler for ekstralys?
Trur det var fra før 1.1.1994 det var lov med høgere lux-tal...Hjelle, N6 skrev:Det heiter seg at en kun har lov til å ha 4 fjernlys, eg tolkar det dithen at det er lov å montere 4 stk ekstralys om en kun brukar dei til fjernlys.Rune N35 skrev:Leste et sted at det kun er lov å montere to ekstralykter på bilen, noen som veit om det stemmer? Og hvor streng er onkel på dette punktet? Vil jo ha en haug med Hella Rallye 3000 så jeg ser æljen og den ser meg.
So om du koblar vekk fjernlysa i dei orginale lyktene, vil eg tru det er lov.
Bilar over 3500 kg har vel lov til å ha seks fjernlys meinar eg på.
Men det er også noko med antall lux, en kan ikkje overskrive det talet.
Det er lov med høgre lux-tal om bilen er reg. i Norge før 1.1.96 også meinar eg på.
Uansett, dette er teke frå husken, mulig Lovdata.no har noko om dette emnet.
Vørterøl og svisker!!
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt: