Side 1 av 1

Godkjenning av bilen etter motorbyttet

Lagt inn: 26 apr 2006, 14:59
av Joachim N370
Fikk time 30. mai i Fr.stad til godkjenning av bilen etter motorbyttet.
Det syns jeg var litt drøyt å vente, så jeg spurte om de hadde ledig noen andre steder før den tid. Da sa dama i telefonen at om jeg ville så hadde de ledig på Lillehammer kl 0845 i dag (ringte midt på dagen i går).

Hoppet opp av senga kl 0400, og satt kursen mot Lillehammer kl 0430.

Vel fremme tok kontrolløren et drag på "stripa" utenfor hallen der, og kjørte den inn. Første han bemerket var at jeg hadde Tüv-papirer på senkesettet, og det betydde jo at jeg ikke hadde det orginale Saab sportchassiet som GM hadde skrevet i brevet.

Alt han gjorde for å kontrollere motorinnfestningen var å så vidt dytte på motoren, og vrikke litt på noen tynne slanger ved innsuget. Plutselig utbryter han: "Oi, sitter intercooler på denne bilen! Det står det ikke noe om i brevet fra GM/Saab!!" :shock:

Hallo, det sitter intercooler på små dieselbiler også!! Man kan undre om disse folka er kvalifisert til jobben sin.. :roll:

Han skulle ringe og sjekke opp litt, og så ringe meg senere. Under telefonsamtalen forteller han at Tüv-papiret er ugyldig hvis jeg ikke letter vekten på bilen med 110 kg, da det sto nede på siden på Tüv-papiret visstnok. Noen som vet hvorfor?

En annen pussig ting jeg sjekket nå her hjemme, er tykkelsen på H&R fjærene vs. Saab Sportchassi, 14,5mm på H&R, 13,5mm på Aerofjærer. :?

Enden på visa blir at jeg viser bilen med orginalt Saab sportchassi, dette er nettopp bestilt fra SP.

Og til slutt vil jeg rette en takk til Børre som stakk innom, og tok med oss en tur til verkstedet hans! Det var veldig koselig av deg, Børre!! :D

Lagt inn: 26 apr 2006, 16:32
av matrox N522
Hehe, typisk biltilsynet :lol:

Lagt inn: 26 apr 2006, 19:46
av Hjelle, N6
Hm.
Ville sjekka opp dette med ein annen trafikkstasjon, kva kravet til fjører er. Evt. ville eg sjekka opp dette med SAAB, nektar å tru at HR-fjørene er noko dårligare enn sportschassiset. Bryt då totalt med det at en kan nytte tredjepartsdeler med tilsvarandes eller betre kvalitet :|

Lagt inn: 26 apr 2006, 20:28
av Børre N17
Heh, bare hyggelig det! Synd at det ikke ble godkjent bil på deg idag da, men det viser nok en gang hvor borte de gutta er. Du kommer med en bil som har dobbelt så sterk motor som tidligere, og alt de ser er: Åh! Senkesett!!!?!? :shock: Huff, lyset av og ingen er hjemme heller... :?

Lagt inn: 26 apr 2006, 20:41
av Joachim N370
Noen som vet hvorfor maks tillatt bakakselvekt er 870 kg med H&R fjærer mot 980 kg med orginalfjærer?

Lagt inn: 30 apr 2006, 21:24
av Audun N346
Ikke lov med intercooler???

Prata med en av kontrolløran på nettop den veigstasjonen du var innom, Lillehammer, og han skulle sjøl montere intercooler på bilen sin uten å en gang si no om det!!! Det var lov å gjøre små justeringer sjøl på bilen sa han!!! Og det var en som dreiv med akkurat omregistrering av biler på Lillehammer... Detta fortalte han meg når e va innom å forhørte meg om regler for å registrere om min OG900 til turbo...

Som du sa Børre: Lyset av og ingen hjemme!

Lagt inn: 01 mai 2006, 22:11
av Joachim N370
Hørte om en i stad. Han skulle ha bilen til kontroll hos Biltilsynet for å få skrevet inn senkesettet i vognkortet (Opel Vectra). Han hadde byttet til Simons sporteksos. "Jasså, du har byttet eksos. Du vet at det må godkjennes?" hadde kontrolløren sagt, og lurte på om han hadde satt på åpent luftfilter. Det var heller ikke lov, for det var ombygging av kjøretøyet!
Er de helt på trynet eller er regelverket sånn? :shock: :shock: :evil:

Lagt inn: 02 mai 2006, 00:03
av oddi N108
SaabcabN370 skrev:Hørte om en i stad. Han skulle ha bilen til kontroll hos Biltilsynet for å få skrevet inn senkesettet i vognkortet (Opel Vectra). Han hadde byttet til Simons sporteksos. "Jasså, du har byttet eksos. Du vet at det må godkjennes?" hadde kontrolløren sagt, og lurte på om han hadde satt på åpent luftfilter. Det var heller ikke lov, for det var ombygging av kjøretøyet!
Er de helt på trynet eller er regelverket sånn? :shock: :shock: :evil:
Jeg har både 3" fra turbo og ut og åpent filter.. fyren som sjekka senkesettet mitt nevnte ingenting om dette. Men så bråker ikke bilen min spesielt mye heller.. Det gjelder vel de fleste turboer:)

mvh oddi

Lagt inn: 15 mai 2006, 10:25
av Joachim N370
Nå er bilen ihvertfall godkjent! :D :D

De hadde visstnok stengt i dag, men han kontrolløren tok turen på jobb for å se over bilen allikevel! :shock: Det var jo helt utrolig. :D

Lagt inn: 15 mai 2006, 11:16
av Eirik N396
SaabcabN370 skrev:Nå er bilen ihvertfall godkjent! :D :D

De hadde visstnok stengt i dag, men han kontrolløren tok turen på jobb for å se over bilen allikevel! :shock: Det var jo helt utrolig. :D
Gratulerer! :) Ikke verst service av kontrolløren det! :D

Kanskje på tide å endre litt på 9000-infoen i signaturen din? 8)

Lagt inn: 15 mai 2006, 11:57
av Joachim N370
Skjæveland N396 skrev: Kanskje på tide å endre litt på 9000-infoen i signaturen din? 8)
Hva tenker du på? :)

Lagt inn: 15 mai 2006, 21:58
av Audun N346
Var innom på Lillehammer før helga, og da kunne en av kontrollørene der se på bilen med en gang :o

Men han fant jo fort ut at han måtte ha mer papirer for å godkjenne bytte da... Han ville ha bevis for at de delan som nevnes i papiret fra GM-norge faktisk satt i bilen...

Så må få takke Stensgård på lillehammer for enestående service, ringte biltilsynet så fort e kom innom døra der, og skreiv en attest som sa at alle nødvendige deler var tilstede :D :D

Lagt inn: 15 mai 2006, 22:50
av Eirik N396
SaabcabN370 skrev:
Skjæveland N396 skrev: Kanskje på tide å endre litt på 9000-infoen i signaturen din? 8)
Hva tenker du på? :)
Bare på å snike inn noe med turbo i forbindelse med 9000'en.. :) Men det trengs jo ikke, tenkte bare at det var enda mer stas med f.eks. 9000T CD ;)

Lagt inn: 16 mai 2006, 16:25
av Audun N346
Nå æ min formelt omdøpt fra sug til blås å :)
Leita litt etter chassinr, men ellers ingen problemer...