Side 1 av 1
Anbefalt oktan
Lagt inn: 08 jun 2006, 19:32
av stvei.N643
Er det noen som kan fortelle meg hvilken bensin det er best å bruke.95ell
er 98 oktan på orginal motor ? Evt,trimmet motor ?
,da vi var en vennegjeng som diskuterte det ,mange meninger,mange teorier.
97 mod.9000t cse.
hilsen stvei,N643.
Lagt inn: 08 jun 2006, 19:51
av Magnus N592
Det er mange meninger om dette, men ettersom jeg forstår, så kan man få mer effekt utav 98 oktan, fordi den ikke selvantenner så lett som 95 oktan, og dermed kan man oppnå en bedre og mer nøyaktig forbrenning... Er en tråd på forumet om akkurat det
(
http://saabturboclub.net/forum/viewtopi ... re+forbruk)
http://saabturboclub.net/forum/viewtopi ... re+forbruk
, der mange erfarer lavere forbruk med høyere oktantall. På en trimmet bil kjører man nesten alltid med 98 oktan, da en trimmet bil (ihvertfall Saab) har høyere kompresjon, og derfor større fare for tenningsbank. Trionic-systemet føler tenningsbank, og skal kunne avverge dette med å senke turbotrykket bittelitt, så derfor kan man kanskje merke at en bil på 95 oktan går litt dårligere enn om den går på 98 oktan? Er IKKE noe ekspert på dette, men les tråden jeg linker til, og søk litt her på forumet, så finner du nok svar..
Mvh
Magnus
Lagt inn: 08 jun 2006, 22:55
av lie_N509
Jeg bruker konsekvent 95-blyfri på min originale motor. Målte en gang må langkjøring, men det ble ikke helt riktig, fordi bilen var ikke like tung osv, men 98 fikk høyere forbruk, så det virker ikke som det er så mye å hente. Bilen ble heller ikke merkbart raskere, så da kjøper jeg det billigste
Lagt inn: 09 jun 2006, 13:49
av AarnesenN313
Magnus N592 skrev:Det er mange meninger om dette, men ettersom jeg forstår, så kan man få mer effekt utav 98 oktan, fordi den ikke selvantenner så lett som 95 oktan, og dermed kan man oppnå en bedre og mer nøyaktig forbrenning... Er en tråd på forumet om akkurat det
(
http://saabturboclub.net/forum/viewtopi ... re+forbruk)
http://saabturboclub.net/forum/viewtopi ... re+forbruk
, der mange erfarer lavere forbruk med høyere oktantall. På en trimmet bil kjører man nesten alltid med 98 oktan, DA EN TRIMMET BIL (IHVERTFALL SAAB) HAR HØYERE KOMPRESJON, og derfor større fare for tenningsbank. Trionic-systemet føler tenningsbank, og skal kunne avverge dette med å senke turbotrykket bittelitt, så derfor kan man kanskje merke at en bil på 95 oktan går litt dårligere enn om den går på 98 oktan? Er IKKE noe ekspert på dette, men les tråden jeg linker til, og søk litt her på forumet, så finner du nok svar..
Mvh
Magnus
Det med kompresjonen må du forklare meg hva du mener ?
Mvh
Lagt inn: 09 jun 2006, 14:10
av Magnus N592
Ettersom jeg forstår, så vil en trimmet Saab, f.eks. steg 1 av Hirsch/BSR e.l. øke turbotrykket for å presse inn mer luft/bensin for å skape en større eksplosjon = større effekt.
Vil ikke dette innebære at kompresjonen/trykket i motoren blir større?? Mer ladetrykk = mer luft inn = høyere kompresjon? Derfor at det er påkrevd for trim å kjøre med 98 oktan (som jeg forstår det..), nettopp fordi høyere kompresjon øker faren for tenningsbank (selvanntenning av bensinen før gnisten fra tennpluggen antenner den), og 98 har høyere selvanntennelsestemperatur en 95 oktan?
Så for at ikke Trionic systemet skal senke turbotrykket = effekten p.g.a. at det oppstår tenningsbank, så skal man kjøre med 98 oktan for å få ut full effekt.
Mener at det er sånn ihvertfall..
Correct me if I´m wrong!
Mvh
Magnus
Lagt inn: 09 jun 2006, 14:16
av AarnesenN313
Du tenker rett, men kompresjonen er den samme uansett, det er evt. sylindertrykket som øker.
http://www.saab.com/main/GLOBAL/en/vepsilon/index.htmlMed mindre det er en sånn en da

Tror jeg da

Lagt inn: 09 jun 2006, 17:20
av Hjelle, N6
Eg tankar konsekvent 98 oktan.
Min 900 går både billigare og betre med 98 på tanken kontra 95.
TurboS-en har eg ikkje testa med 95, då den har raud APC, dermed skal det tankast 98 okt.
Lagt inn: 09 jun 2006, 19:52
av Magnus N592
Du har nok helt rett!!
Jeg blander nok begrep her ja..
Hvor mye motoren komprimerer er vel konstant, mens trykket blir større jo mer man pøser inn!? Det blir riktig, ikke sant?
Mvh
Magnus
Lagt inn: 09 jun 2006, 20:13
av AarnesenN313
Magnus N592 skrev:
Du har nok helt rett!!
Jeg blander nok begrep her ja..
Hvor mye motoren komprimerer er vel konstant, mens trykket blir større jo mer man pøser inn!? Det blir riktig, ikke sant?
Mvh
Magnus
Jeppers. Det tror jeg skulle bli riktig
Fyller forresten bare 98, bilen bruker mindre drivstoff og jeg føler bilen går bedre ....
mvh