KILDE: STCS (kopiert og limt inn her)
EXD’s 900R ”Phenomenon” - 505hk på BF98
Bakgrund: Min första Saab, när jag byggde om den så hade jag tanken ”den ska bli värst på allt” och när den var klar 2007 så var den väl bland de absolut värsta. Sedan 2008 har den dock stått pga familjerelaterade angenlägenheter, så motorn har gått 250mil sedan mappning. Toppen är just nu avlyft och kontrollerad.
Numera jobbar jag som konsult inom motorutveckling och känner att jag inte har tid med alla projekt, och tycker att någon annan ska få njuta av bilen istället.
Ni som inte ”var med när det begav sig” så finns det lite mer att läsa i denna projekttråden: viewtopic.php?f=31&t=198020
Motorn är noga uträknad och bearbetad, vevaxel genomgången och uppmätt, vevstakarna viktade, polerade, genomgågna spel osv.
Fler bilder finns på
http://www.garaget.org/Unknown
Motor:
505hk/570Nm på BF98 – potential för mer
Spridare 1000cc
2.3L med smidda kolvar och polerade stakar
Portad topp med hårdare ventilfjädrar
268/9,6mm kammar
Turbonetics GTK450 (motsvarar ca GT3076, fast bättre kontroll)
Tial 38mm WG
3” med racekatt
Växellåda:
Genomgången F28 med Quaifediff
SPEC Steg 3+ koppling (lika lättkörd som en org koppling men pallar 800Nm)
Exteriört:
Komplett Viggenpaket
Lamborginigul, pearleffektslack
Java black metallic (matt klarlack över) på listerna, för att ge det rätt djup, och inte känns övermålad med samma färg överallt.
Interiört:
Läderinredning med Recarostolar (org i 900R), dörrsidor klädda med gul läderimitation.
Custom-made instrumentpanel med två stycken touch-skärmar, tänkta till multimedia samt motorlogg. Dator i handskfacket. Olja (temp/tryck) och laddtryck snyggt integrerade i panelen. SID3 uttag med gummiknappar (ej ikopplat än)
Kablar dragna för slutsteg i skuffen... två st 70mm² - så man kan driva en tunnelbanevagn på det också
Slutsteg Cadence TXA 3004 och TXA 1000D, samt Cadence’s fläskigaste kitsystem fram och 6x9” bak. Basen kommer jag inte ihåg vad den heter på rak arm, men är på 800WRMS. Ljudsystemet är dock inte påkopplat än.
Chassi:
22mm krägningshämmare
Uniballframvagn (extra medföljer)
Saab sportstötdämpare och sänkfjädrar (med uniballs så har jag inte behövt mer än)
Bromsar:
K-Sportbromsarna är bortmonterade nu sitter 9-5 aero bromsar bak (300mm)
Samt så har jag Porscheok och 345mm skivor som ska på fram. Betydligt bättre grejer än K-Sports.
Ni som läst hela vägen hit förstår att den inte varit gratis att bygga, byggkostnaden för gemene man ligger nog på närmare 300-400k för ett projekt i denna klass.
Men, det är ju inga pengar man får tillbaka. Så jag har satt priset till 85k för den som den står nu (ljudsystem ej ikopplat, bromsar ej monterade, topp avplockad). Eller så önskar jag 105k så kopplar jag på ljudsystemet och monterar bromsarna och gör i ordning allt.
Skicka PM eller maila på henrik punkt nilsson @ avl.com
Eller ring på 076 52 52 618