HJELP!!! Kona vil ha ny prius og jeg vil ha en ny 9-3
Moderator: Moderatorer
- Latsaaben N649
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 38
- Registrert: 22 mai 2006, 16:47
- Medlemsnummer: 649
- Navn: Bjørn Thunem
- Bil: 9-3 Aero BSR steg 3
- Sted: sandnes
HJELP!!! Kona vil ha ny prius og jeg vil ha en ny 9-3
Har nå sittet i 3 dager å kranglet med kona om ny bil.. Etter min mening så finnes det ikke bedre bil enn SAAB men hun tenker kun miljø
Mine argumenter er at saab har alternativ drivstoff, best kjørekomfort,finest å se på, sprekest( for min del + lett å trimme )driftsikker, Kjempe service, men nå har jeg gått tom for argumenter HJELP
Mine argumenter er at saab har alternativ drivstoff, best kjørekomfort,finest å se på, sprekest( for min del + lett å trimme )driftsikker, Kjempe service, men nå har jeg gått tom for argumenter HJELP
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Biopower må da være et godt argument?
Ellers så ville i allefall jeg ha sjekket skikkelig hva servicekostnadene er på en sånn primus... er jo en god del av disse milijøbilene som har helt syke service-priser...
Ellers så ville i allefall jeg ha sjekket skikkelig hva servicekostnadene er på en sånn primus... er jo en god del av disse milijøbilene som har helt syke service-priser...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Re: HJELP!!! Kona vil ha ny prius og jeg vil ha en ny 9-3
hva med trikset å kjøpe en diamantring som avledningsmanøver??
kjøper du to får du kansje trimma bilen med en gang og
kjøper du to får du kansje trimma bilen med en gang og
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
- Kongpetrus
- 2.0 bar
- Innlegg: 846
- Registrert: 20 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
- Latsaaben N649
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 38
- Registrert: 22 mai 2006, 16:47
- Medlemsnummer: 649
- Navn: Bjørn Thunem
- Bil: 9-3 Aero BSR steg 3
- Sted: sandnes
Har prøvt å nevne biopower men hun mener at batteri kombinert med bensin er mye mer miljøvenlig. servicene er med i prisen de 3 første åreneTor N12 skrev:Biopower må da være et godt argument?
Ellers så ville i allefall jeg ha sjekket skikkelig hva servicekostnadene er på en sånn primus... er jo en god del av disse milijøbilene som har helt syke service-priser...
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Hva med en lang tale om hvor forferdelig for miljøet det er å lage disse batteriene da. Trodde de ble bytta ganske ofte også
Kan også sitere en artikkel på amotor.
Er ikke serlig mye forskjell da.
Dama di er vel ikke en av dem som har bytta alle pærene i huset til sparepærer også vel? skummelt
Kan også sitere en artikkel på amotor.
http://www.amotor.no/test/biltest/toyot ... orge/16493* Nesten uansett kjøreforhold forbrukte Prius temmelig nøyaktig 0,5 liter mindre drivstoff per 100 km utkjørt distanse enn Avensis diesel. I gjennomsnitt forbrukte vi 0,49 liter/mil med Prius og 0,56 liter/mil med Avensis.
Er ikke serlig mye forskjell da.
Dama di er vel ikke en av dem som har bytta alle pærene i huset til sparepærer også vel? skummelt
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Dersom spriten produseres lokalt så er jo all CO2 som slippes ut ved forbrenning fornybar, da hjelper det ikke om Priusen bruker lite bensin, det er og blir ikke-fornybart. Selvsagt genererer spritproduksjonen og transproten av denne utslipp, men det gjør jammen meg oljeutvinning også!
Ser man på et livsløps-regnskap for en Prius så er jeg ikke sikker på hvor bra de batteriene er mtp produksjon og avfall heller.
Om ikke de argumentene hjelper, så får du kjøpe en TH!NK som konebil...
Ser man på et livsløps-regnskap for en Prius så er jeg ikke sikker på hvor bra de batteriene er mtp produksjon og avfall heller.
Om ikke de argumentene hjelper, så får du kjøpe en TH!NK som konebil...
Det er jo også en sak som er innbildt miljøvern. Mange sparepærer er ikke miljøvennlige i produksjon (eller som avfall), og i Norge der vi har oppvarmingsbehov store deler av året så går varmen som en vanlig lyspære genererer til oppvarming. Med termostatstyrt oppvarming så vil varmeovnene gå mindre tid. Det samme gjelder energieffektive kjøleskap. Jeg ble litt småprovosert da det kom forslag om å forby vanlige lyspærer her til lands (sikkert en kunnskapsløs SV'er)... I sydligere strøk, derimot...Ottar N398 skrev: Dama di er vel ikke en av dem som har bytta alle pærene i huset til sparepærer også vel? skummelt
Sist redigert av Ingvar N629 den 05 des 2007, 00:54, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Bruk noen clarkson-argumenter. Priusen er jo ikke sååå miljøvennlig heller. Det er faktisk mer miljøvennlig å produsere en hummer:) Under byggingen av prius blir nikkel sendt hit og dit. Rundt fabrikken nikkelen til batteriene blir produsert, finnes det ikke liv i mange kilometers omkrets. Området er så dødt for levende liv at NASA har testet månelandingsfartøyene sine der! Sudbury, Ontario er plassen. Her blir altså nikkelen produsert. Så blir batteriene sendt til Europa, (for refinery?), så til kina, og så ferdigstillelsen i Japan. VELDIG energikrevende å sende ting rundt halve jorda ja:)
Bilen er ment å vare i ca 100 000 miles. En hummer varer ca 300 000 miles. En prius koster 3,25 dollar å kjøre pr km. en hummer 1,95. Så du må med andre ord kjøpe 3 stk for å ha bil like lenge som hvis du kjøper EN hummer.
Brukte batterier er et annet problem. De fleste priusene er enda for nye til å ha utbrukte batterier, men dette kan fort bli et STORT problem.
Bilen bruker heller ikke så lite bensin som den er oppgitt til, grunnet målemetodene som blir brukt. Nye målemetoder blir tatt i bruk neste år...
Dette var noen argumenter, forsøkt oversatt fra http://blog.leasetrader.com/archive/200 ... han-a.aspx
mvh oddi
Bilen er ment å vare i ca 100 000 miles. En hummer varer ca 300 000 miles. En prius koster 3,25 dollar å kjøre pr km. en hummer 1,95. Så du må med andre ord kjøpe 3 stk for å ha bil like lenge som hvis du kjøper EN hummer.
Brukte batterier er et annet problem. De fleste priusene er enda for nye til å ha utbrukte batterier, men dette kan fort bli et STORT problem.
Bilen bruker heller ikke så lite bensin som den er oppgitt til, grunnet målemetodene som blir brukt. Nye målemetoder blir tatt i bruk neste år...
Dette var noen argumenter, forsøkt oversatt fra http://blog.leasetrader.com/archive/200 ... han-a.aspx
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Helt enig med Oddi här!
Prius är inte så miljövänlig som Toyota vill ha det till!
Dessutom har det uppmärksammats i sverige att prius-förare gärna sitter och tittar på den måleren som förteljer hvor miljövänlig bilen är istället för att följa med på trafiken.
Har varit flera kjedjekrockar i Stockholm, Göteborg och Malmö där detta framkommit!
Jag menar att en Saab biopower bil är minst lika miljövänlig, dessutom är den betydligt säkrare att sitta i om uhellet först skulle vara framme.
Mina 5 öre!
Mvh
Prius är inte så miljövänlig som Toyota vill ha det till!
Dessutom har det uppmärksammats i sverige att prius-förare gärna sitter och tittar på den måleren som förteljer hvor miljövänlig bilen är istället för att följa med på trafiken.
Har varit flera kjedjekrockar i Stockholm, Göteborg och Malmö där detta framkommit!
Jag menar att en Saab biopower bil är minst lika miljövänlig, dessutom är den betydligt säkrare att sitta i om uhellet först skulle vara framme.
Mina 5 öre!
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
En klar "miljøprofil" kan jo virke fristende... Men sikkerhet for sine kjære og seg selv må jo være vel så viktig! I nordisk vinterklima vil miljøfaktoren forsvinne nesten helt, også utslippsmessig, da all varme i ventilasjonsanlegget kommer fra bensinmotoren. (som da må gå (nesten) hele tiden) Noen som har hørt om Prius med Defa motorvarmer og batterilader??!?
Legg til hyppige servicer, liten plass til bagasje i for hold til hvordan det (priusen, altså,)ser ut utvendig, alt kjerra går som lusa på kjærekosten dersom(når) du tømmer batteriene, type forbikjøring av lastebil på vei opp fjellet... eller motorveihastighet type svensk/dansk...
Er det forresten oen som vet om det er ESP på en sånn en? Tror ikke det er det, men vet ikke.. burde være, er jo ikke akkurat noe storartet kjøremaskin..
Legg til hyppige servicer, liten plass til bagasje i for hold til hvordan det (priusen, altså,)ser ut utvendig, alt kjerra går som lusa på kjærekosten dersom(når) du tømmer batteriene, type forbikjøring av lastebil på vei opp fjellet... eller motorveihastighet type svensk/dansk...
Er det forresten oen som vet om det er ESP på en sånn en? Tror ikke det er det, men vet ikke.. burde være, er jo ikke akkurat noe storartet kjøremaskin..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Hvis du sier "fossil CO2" så er vi enige.Johan N828 skrev:Mener også ganske så sikkert at priusen slipper ut mer CO per km i forhold til 9-3 Biopower...
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
For guds skylds..Fortsett kampen FOR SAAB ... jeg brukte ett år på å overbevise dama om at saab e tingen.. (dette er vel nå 2 år siden )...Og i dag fins det bare ett merke i verden (for henne) og det er saab
Lykke til
Lykke til
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
Glem miljøbilen, kjøp en vanlig bil og kjør heller lite og behold bilen lenge.
CO2 er CO2, det er ikke forskjell på CO2. Fossilt CO2 er klinka likt den CO2`en du selv puster ut, all forbrenning gir CO2. Det er forbruket i verden, eller heller si overforbruket som er problemet, ikke om det er snill CO2 eller slem CO2.
"Slem" CO2 er jo engentlig snill CO2 det også, dyre og plantemateriale vi har i banken, nede i bakken. Så overforbruk er ordet man bør satse på ikke det barnslige "grønn" CO2 eller fornybar CO2 - all CO2 er fornybar.
Markedskreftene er jo avhengige av SALG og FORBRUK, ikke miljø, og fronter selvfølgelig at med "miljøvennelig" bil så er det bare å gasse på med god samvittighet og jo flere som gasser på jo bedre for miljøet (les: markedskreftene)
Tror det beste er som flere sier, langsiktig bruk av biler istedet for bruk og kast, med service og stell blir biler långmilare, og långmilare nedbetaler den miljømessige "gjelden" det har kostet å produsere bilen.
Et viktig poeng er at vi er inne i en tid med uvanlig høy solaktivitet (Solflekker), dette har beviselig ført til Global oppvarming. NASA og andre forskere har kalkulert at topp i denne 30 års perioden vil nåes om 5-10 år. Perioden vi er inne i er solaktiviteten kraftigere enn på hundrevis av år, faktisk den høyeste aktivitet på 1150år , noe som har resultert i merkbar global warming. Det morsomme er at "global warming" på Mars følger i takt med global warming på jorden (styrt av solen). HVOR er bilene på Mars?? Mars har 95% CO2 i atmosfæren, dette må jo være grønn CO2?
Ingen politikere har tydeligvis fått med seg solaktiviteten, og senere når solaktiviteten avtar og temperaturen synker vil de skåle og takke hverandre for at det teoretiske CO2 regnskapet reddet verden
Og så var det mat/dyrkbar mark til bruk av biodrivstoff, say no more.......
For de leselystne om solaktivitet:
Norsk:
http://www.aftenposten.no/viten/article660984.ece
http://www.forskning.no/Artikler/2003/m ... 8498478.57
Engelsk:
http://news.nationalgeographic.com/news ... rming.html
http://www.livescience.com/environment/ ... rming.html
CO2 er CO2, det er ikke forskjell på CO2. Fossilt CO2 er klinka likt den CO2`en du selv puster ut, all forbrenning gir CO2. Det er forbruket i verden, eller heller si overforbruket som er problemet, ikke om det er snill CO2 eller slem CO2.
"Slem" CO2 er jo engentlig snill CO2 det også, dyre og plantemateriale vi har i banken, nede i bakken. Så overforbruk er ordet man bør satse på ikke det barnslige "grønn" CO2 eller fornybar CO2 - all CO2 er fornybar.
Markedskreftene er jo avhengige av SALG og FORBRUK, ikke miljø, og fronter selvfølgelig at med "miljøvennelig" bil så er det bare å gasse på med god samvittighet og jo flere som gasser på jo bedre for miljøet (les: markedskreftene)
Tror det beste er som flere sier, langsiktig bruk av biler istedet for bruk og kast, med service og stell blir biler långmilare, og långmilare nedbetaler den miljømessige "gjelden" det har kostet å produsere bilen.
Et viktig poeng er at vi er inne i en tid med uvanlig høy solaktivitet (Solflekker), dette har beviselig ført til Global oppvarming. NASA og andre forskere har kalkulert at topp i denne 30 års perioden vil nåes om 5-10 år. Perioden vi er inne i er solaktiviteten kraftigere enn på hundrevis av år, faktisk den høyeste aktivitet på 1150år , noe som har resultert i merkbar global warming. Det morsomme er at "global warming" på Mars følger i takt med global warming på jorden (styrt av solen). HVOR er bilene på Mars?? Mars har 95% CO2 i atmosfæren, dette må jo være grønn CO2?
Ingen politikere har tydeligvis fått med seg solaktiviteten, og senere når solaktiviteten avtar og temperaturen synker vil de skåle og takke hverandre for at det teoretiske CO2 regnskapet reddet verden
Og så var det mat/dyrkbar mark til bruk av biodrivstoff, say no more.......
For de leselystne om solaktivitet:
Norsk:
http://www.aftenposten.no/viten/article660984.ece
http://www.forskning.no/Artikler/2003/m ... 8498478.57
Engelsk:
http://news.nationalgeographic.com/news ... rming.html
http://www.livescience.com/environment/ ... rming.html
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.