Saab 3 dårligst på undersøkelse
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 20 sep 2007, 23:18
- Bil: og-9-3 Steg3
- Sted: Sarpsborg
Saab 3 dårligst på undersøkelse
Sett dette? http://www.dinside.no/php/art.php?id=370060 Må si jeg ble overasket
Per Christian
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Oilsludge har nok noe av skylden her ja, men legg merke til at det ikke står noe om perioden statistikken dekker, bare hvor gamle bilene var, samt at girkasse og drivverk også er dekket av garantien. Gamle turbosaaber har jo for vane å ryke en del sånt...
En ting man også skal huske på er jo at denne her statistikken ikke tar hensyn til at feilene varierer i alvorlighet og kostnad, så om Saab sine 41% er drivknutehavarier og annet småtjafs, og alle Mazda sine 8% er totale motorhavarier, ser vi ikke forskjellen selv om totalkostnaden kanskje er lik. Skulle dette vært realistisk burde det også vært tatt med en statistikk over de totale summene utbetalt for hvert merke.
En ting man også skal huske på er jo at denne her statistikken ikke tar hensyn til at feilene varierer i alvorlighet og kostnad, så om Saab sine 41% er drivknutehavarier og annet småtjafs, og alle Mazda sine 8% er totale motorhavarier, ser vi ikke forskjellen selv om totalkostnaden kanskje er lik. Skulle dette vært realistisk burde det også vært tatt med en statistikk over de totale summene utbetalt for hvert merke.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Er vel ingen tvil om at merket vårt gjør det dårllig i denne undersøkelsen,,, trøsta får være at DKW bare er 4 plassser foran
Når det er sagt så lurer jeg nå litt på hva slags statistikk de egentlig har lagt til grunn også jeg da, ser jo at f.eks Citroen er langt oppe
Når det er sagt så lurer jeg nå litt på hva slags statistikk de egentlig har lagt til grunn også jeg da, ser jo at f.eks Citroen er langt oppe
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Hele artikkelen burde vært linket også, der står det hvor tallene kommer fra, bare listen sier jo ingenting;Tor N12 skrev:Når det er sagt så lurer jeg nå litt på hva slags statistikk de egentlig har lagt til grunn også jeg da, ser jo at f.eks Citroen er langt oppe
http://www.dinside.no/php/art.php?id=370059
Det er altså IKKE snakk om garantifeil utført av Saab, men en garantiforsikring som dekker alle tekniske feil. Det vil jo dermed si at alt fra drivreim til girkasse er dekket. Dermed vil jo det hele være avhengig av generelt vedlikehold på bilene, det trenger jo ikke være orginaldeler som ryker en gang...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1588
- Registrert: 04 des 2005, 17:17
- Medlemsnummer: N719
- Navn: Mats
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
OT:bare lurer litt på hvorfor det er så rart at Citroen kommer så bra ut i denne undersøkelsen da??Tor N12 skrev:Er vel ingen tvil om at merket vårt gjør det dårllig i denne undersøkelsen,,, trøsta får være at DKW bare er 4 plassser foran
Når det er sagt så lurer jeg nå litt på hva slags statistikk de egentlig har lagt til grunn også jeg da, ser jo at f.eks Citroen er langt oppe
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Slike undersøkelser er vanskelige å bruke til noe fornuftig, så lenge de ikke legger fram tallmaterialet de har lagt til grunn. Alle som kan litt om statistikk vet at det kreves et visst antall for å få et representativt utvalg. Om det er svært få Saab og Citroën med så er det ikke et godt nok utvalg, da tilfeldighetene vil avgjøre for mye. Har man derimot 1000 enheter, så kan man si at tilfeldigheter ikke har noe å si. Er jo rart om de skal ta utgangspunkt i 20-30 biler, men man vet jo aldri, er ikke så lenge siden Saab lå i toppen i en annen undersøkelse.
At artikkelen presenteres på din side:motor gjør jo ikke saken bedre, de benytter seg jo av klipp-og-lim-journalistikk fra bl a toppjournalister som Knut Moberg den eldre, som i sin tid presterte å legge vekt på manglende bagasjeplass da Volvo C70 ble introdusert.
At artikkelen presenteres på din side:motor gjør jo ikke saken bedre, de benytter seg jo av klipp-og-lim-journalistikk fra bl a toppjournalister som Knut Moberg den eldre, som i sin tid presterte å legge vekt på manglende bagasjeplass da Volvo C70 ble introdusert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 994
- Registrert: 05 mar 2003, 01:00
Tullball ingvar.
Alle som kan litt om statistikk vet at man ikke kan si at med 1000 enheter så vil ikke tilfeldighetene ha noe å si.
P:verdi og tidshorisont, har ikke det noe betydning!!
Litt mindre skråsikkerhet og litt mer kunnskap, så kan det hende at utsagn kan stå til karakteren troverdig.
Alle som kan litt om statistikk vet at man ikke kan si at med 1000 enheter så vil ikke tilfeldighetene ha noe å si.
P:verdi og tidshorisont, har ikke det noe betydning!!
Litt mindre skråsikkerhet og litt mer kunnskap, så kan det hende at utsagn kan stå til karakteren troverdig.
Hilsen Ole-P. N-154
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Du har kanskje et godt poeng der.. i artikkelen står det jo at studien er basert på 450000 biler, hvilket burde bety at det er med rikelig med toyotaer, men det er jo ikke dermed sagt at det er med rikelig med saaber.Ingvar N629 skrev:...Om det er svært få Saab og Citroën med så er det ikke et godt nok utvalg...
Kristian
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 994
- Registrert: 05 mar 2003, 01:00
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Usa er faktisk Saab sitt største marked, huskar ikkje om det var utenom sverige eller totalt sett....Vesto skrev:"De 450.000 bilene i utvalget er britiske og amerikanske", sto det i testen.
Tviler sterkt på at Saab er noen storselger i usa!?
Toyota og Lexus er jo svære der borte!
Skulle stått hvor mange biler det var av hvert merke, som ble med i testen..
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
Det kan nok være sant, men i forhold til andre bilmerker er nok antallet solgte Saab'er adskillig lavere!Vegard Skaten skrev:
Usa er faktisk Saab sitt største marked, huskar ikkje om det var utenom sverige eller totalt sett....
Men uansett: det var ikke en bra test for Saab!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund