Saab blant bilene med mest feil

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 15 jan 2008, 11:08

Uansett, så får dette meg til å "flushe" motoren ved neste oljeskift. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 jan 2008, 11:46

Unødvendig å dra opp en 1.5 år gammel tråd om dette.

Jeg begynner uansett å bli lei.

Om man ser så ramler det inn sider opp og sider ned i tråden "Saab i media" hvor den blir kritisert opp og ned og herre for en dårlig bil.
Mens på andre sider så vinner den på sliteskader, krasjtester osvosv. Beste kjøp og hele det hopprennet der.

Jeg regner med vi har sikkert 50/50% med sider som skryter Saab oppi skyene, og motparten som mener Saab er ei søppelbøtte på 4 hjul.

Det vil alltid være delte meninger om en bil, og jeg tror **** ikke på at det finnes en eneste biljournalist som IKKE favoriserer enkelte bilmerker.

Saken er den at de som kjører Saab de kjører Saab, og trives som regel alltid med det. De som kjører Porche kjører Porche og trives med det.

Jeg mener at Saab lager bilen som appelerer til meg, gir meg kjøreglede, gir meg mer for pengene enn andre merker, og jeg føler at jeg sitter i en solid bil.
- Jeg får ikke samme intrykket i en 2008 VW Touareg til 950.000 NOK. Om det sier mest om bilen eller meg, vet jeg ikke, men det er bare slik det er.

Så kan vi være vennligst å slutte å diskutere om hvor uendelig bra/dårlig Saab er? Går utifra at alle her på forumet har en forkjærlighet for Saab, og står det noe positivt/negativt på ei side, sleng det ut i "Saab i media" men drit oppi å diskutere det :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 15 jan 2008, 12:16

Oil sludge er ikke bare et Saab problem, men et generellt problem for all biler med de moderne "low friction" stempler. Stemplene gir riktignok lav friksjon og prisen er at stemplene slipper for mye eksos forbi stemplene og ned i bunnpanna, eksosen samles opp i olja og det dannes en seig svart guffe. Så utviklerne tydeligvis gått to steg for lang og det er absolutt behov å ta ett steg tilbake.
Problemet er at det er DYRT og bytta stempler på alle biler som er solgt, derfor prøver man seg med billige løsninger som å forsøke å forbedre veihusventilasjonen for å "bli kvitt" eksosgassene på den måten :cry:

Amsoil publiserte allerede i 2005 en liste over biler i faresonen, Saab er èn av merkene.
http://www.synpsg.com/uploads/engine_sludge_issues.pdf

Klubboppgave til en som har tilgang på sludge:
Fyll glass med henholdsvis lett tilgjengelige stoffer som parafin, diesel, whitesprit og tennvæske.
Putt oppi èn teskje med sludge i hver av dem, la de stå over natta for å se hva som best løser opp guffa. Gjør gjerne samme testen i et glass med "syntetisk" olje for å se forskjellen.
Hensikten? Jo, finne ett flushmiddel :wink:
Sist redigert av Macgeier den 15 jan 2008, 19:26, redigert 1 gang totalt.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 15 jan 2008, 18:57

Jeg er enig i at vi ikke kan diskutere om saab er en bra eller dårlig bil. Folk vil ha ulike meninger. Det som er viktig er imidlertid at vi som kjøper biler får en vare som svarer til forventningene. Saab 9-5 Aero er en suveren bil å kjøre, rask, trygg, svært komfortabel (nevnte jeg rask?). Imidlertid kan jeg ikke si at den har svart opp mot forventningene -dette bør folk være klar over når de skal kjøpe saab. Forhåpentligvis får jeg inn en ny motor uten feil - og kanskje kommer jeg til å beholde saaben.. men at man kan være forbanna og skeptisk - det synes jeg man har en absolutt grunn til.
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

motor

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 15 jan 2008, 20:11

Noen som vet med sikkerhet at mod 04 og nyere er kvitt de nevnte problemene?Iallefall uaktuelt for meg å kjøpe noe eldre enn 04-mod...
Hva med driftsikkerheten i 93ss?For det er jo en opel-motor.... kanskje så er den bedre også :shock:
Som mange nevner her så liker jeg saab veldig godt,og ser etter ny bil hver dag på finn.no.Går mest etter ny 9-5.. 8)
Men Saab faller jo lengre og lengre ned på slike tester ang driftsikkerhet jo eldre bilene blir..... er redd for fremtiden hvis jeg legger 300 000,- på bordet for en nyere 9-5....
Hjelper ikke stort at jeg har blitt avvist 3 ganger fra den lokale Saab-forhandleren når jeg vil handle helt peis ny bil :twisted: :twisted:
Ville ikke ha innbytte på en 9000 elller mine to 9-5,seinest ifjord da jeg hadde en 03.mod.
Det er vel grunnet til at jeg oftere og oftere sveiper innom Toyota sine sider og snuser på Landcruiser og Avensis.Folk har ikke råd til å legge 40 000,- på bordet sånn uten videre i motorbytte på en bil som trenger å være eldre enn 4år... :(
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 15 jan 2008, 20:30

ParADigM N558 skrev:
ottorasmussen N242 skrev:Jeg har vært meget, meget nøye med å stelle med motoren.
Som tidligere nevnt bytter jeg olje oftere enn 10000 km og flusher den hver gang.
Da jeg snakka med Bent fra SP så sa han at det kunne resultere i motorhavari, og det heller var anbefalt å flushe ved behov, eller rundt hver 30.000...
fullstendig enig, å flushe motoren ved ver 10k km er alt for ofte!

ps. på tide og bygge om oljeutluftnigen nå otto :wink:
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 15 jan 2008, 22:04

Dette kan man diskutere til man blir blå.

Det finnes mange som påstår at italienske biler er det mest driftssikre bilene du får. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
RonnyN290
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 14 nov 2006, 21:15
Medlemsnummer: N290
Navn: Ronny
Bil: Saab og9-3 og Saab ng9-3
Sted: Levanger
Kontakt:

Legg inn av RonnyN290 » 16 jan 2008, 14:44

når det snakkes om at saaben har my problem med motor å diverse ting.
jeg jobber i Europcar bilutlei å vi har biler som volvo, Wv passat, golf, Ford, Toyota æ ska love dere at de bilan e ikke feil fri.
På Passat og Golf har vi hatt problem med toppdekselpakkning, gearkassa og clutsh. Toyota problem med håndbrekk, klimaanlegg, bremser, lakk flasser av!
Volvo, motorhavari, sentrallås, klimaanlegg og kast i bremskiver!!
Ford, gearkassa, clutsh, motohavari og lakken flasser av.
Så jeg vil si at skal man kjøpe seg bil må man gå etter hva han føler,
alle biler har feil!!!
Saab OG9-3 2001 modell
Saab 9-5 Vector stv 2004 modell
http://www.garaget.org/?car=39759

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Re: Saab blant bilene med mest feil

Legg inn av TurboRoger_N486 » 12 mar 2008, 16:32

Etter 3 mnd på verksted viste det seg at det bare var turboen som var gåen... Nå funker bilen, men tenker jeg får holde meg til volvo. Hvis noen vil overta problembarnet mitt så er det bare å rope ut! :D
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re:

Legg inn av Gisle N163 » 12 mar 2008, 16:55

RonnyN290 skrev:når det snakkes om at saaben har my problem med motor å diverse ting.
jeg jobber i Europcar bilutlei å vi har biler som volvo, Wv passat, golf, Ford, Toyota æ ska love dere at de bilan e ikke feil fri.
På Passat og Golf har vi hatt problem med toppdekselpakkning, gearkassa og clutsh. Toyota problem med håndbrekk, klimaanlegg, bremser, lakk flasser av!
Volvo, motorhavari, sentrallås, klimaanlegg og kast i bremskiver!!
Ford, gearkassa, clutsh, motohavari og lakken flasser av.
Så jeg vil si at skal man kjøpe seg bil må man gå etter hva han føler,
alle biler har feil!!!
Slenger meg på her selv om det eren gammel tråd... jeg jobber i Avis Bilutleie og den bilen vi har hatt mest problemer med er Citroën C4. Dæven den går mye galt med.. og så kommer BMW tett oppunder. Ikke at det er så mye feil på BMW, men den har en tendens til å varsle i tide og utide.. (ulv ulv)... og den dagen den lampa er riktig, så gir vi f. Og så går det galt.

Vi har kun hatt 1 bil så lenge jeg har jobba her som overlevde 2 år som leiebil uten EN ENESTE feil... (bortsett fra slitedeler så klart) og det var (ironisk nok) en '05 Saab 9-3SS. Den var det absolutt ingen feil på. Han ha vært et lykketreff, men dog. Alle de andre bilene har det vært en eller annen feil på (om så bare en dårlig tennplugg) men ikke denne. Styrket mitt forhold til saab kan man si. Var en trist dag for meg da den skulle tilbake til forhandler. :(

Så saab er en bil i hvertfall JEG adlri har hatt en dårlig opplevelse med.

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Saab blant bilene med mest feil

Legg inn av Timon » 12 mar 2008, 22:50

Står mye her om ulemper med T7, men hva er egentlig fordelene med denne motoren? Mao hva er grunnen til at Saab måtte bytte ut T5 med T7?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Re: Saab blant bilene med mest feil

Legg inn av talladegaturbo » 21 mar 2008, 21:44

Jada, folk blir lei.. greit det, for mas om feil er negativt fokus vi sikkert ikke ønsker på klubbsidene.
Jeg har ventet litt med å svare på dette temaet, og synes det er greit å utveksle erfariner om bilene våres.
Jeg hadde en ng900 turbo talladega 98 mod, som solgtes i fjor høst. Fin bil på mange måter, MEN en girkasse som på alle måter føltes helt feil i en bil med 185t originale turbohester, ett understell som føltes totalt underdimensjonert for samme bil (ja den var senket med SP fjærer og dempere) og en kvalitet som jeg ærlig talt kunne forventet av en 10 år eldre Skoda.
Bilen var rullet 101000 km når jeg solgte den. Da var tennkasett, drivreim, veivakselgiver, bensinpumpe og MYE annet byttet. I tillegg til alle servicer og bytte av girolje og motorolje oftere enn serviceintervall. Kjøper av bilen er forøvrig strålende fornøyd, noe som er kjempebra :)
Trist, men etter bytte til BMW 320IAT er jeg strålende fornøyd. Kjøreegenskaper som trygt tåler +100hk (uten at dette er noe tema), opplevd kvalitet som kun tyskere får til og forutsigbare verkstedutgifter.
Det må innrømmes at jeg enda titter etter Saab på finn.no og autodb, men jeg blir bare mere og mere skeptisk :oops:
Skulle ønske man etter og900 fant en Saab med den tilliten og tryggheten man hadde før GM sin tid.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Saab blant bilene med mest feil

Legg inn av Tor N12 » 21 mar 2008, 22:17

Tja, det er jo feil på alle bilmerker, at Saab skal være så mye verre enn andre det betviler jeg sterkt!! Det er jo f.eks bare å se litt i denne tråden viewtopic.php?f=26&t=6737" onclick="window.open(this.href);return false; om man ser hvor langt mange av bilene våre har gått så tror jeg ikke det er mange merker som kan skryte av å ha like driftsikre biler.
Men for all del, mandagsbiler finnes hos alle merker..
Vi kan jo også sitte her og kjefte på Gm og si at alt var bedre før men da er det lett å glemme at vi høyst sansynlig ikke hadde hatt noe merke lenger om ikke de hadde kommet inn og berget vårt kjære merke.
Jeg synes jo faktisk at Saab fortsatt klarer å lage biler som har sjel og som skiller seg ut fra mengden, nå ser det jo også ut som at GM faktisk spytter inn såpass med penger at Saab får fler enn 2 modeller å selge 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Saab blant bilene med mest feil

Legg inn av Gisle N163 » 21 mar 2008, 22:30

Enig der.. selv om jeg også har vært litt "anti-GM" innstilt til tider. Særlig når de samme delene går i opel. Fordel for opel eller ulempe for saab.. vet ikke jeg. Men jeg skal lyve :^o kraftig for å si at jeg ikke liker noen GM-produserte saaber. Og er nok noe i det at dersom de ikke hadde kommet på banen, ville det kanskje ikke vært noen saaber mer. Det hadde jo vært verre. Og da ville vi sikkert ikke hatt noen klubb heller... :( Da ville etterhvert gammalsaabens venner vært eneste plassen hvor man kunne kose seg med saab.. (på den annen side ville vel den klubben tatt desto mer av da...).
Men uansett så er ingen saaber feilfrie de heller. Løpehjulet til drivreima på R900:an hoppa jo av første dagen jeg hadde bilen. Dårlig start, men pytt sann.

Jeg bryr meg ikke om hvor mange feil saab har i forhold til andre merker. Jeg ELSKER saab uansett, og har bare gode minner i forbindelse med saab, og ville sannsynligvis ALDRI kjøpt noe annet enn saab. Saab er K i kjøreglede for meg og da kan alle andre kjøre det dem selv ønsker så lenge de lar meg få ha saabene mine i fred. :woot:

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Svar