Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
Moderator: Moderatorer
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
Jeg ser hva Dieseldyret mener, tror jeg, og skal Saab hamle opp med de nevnte konkurrenter, så må man ha Xwd/Awd/4wd, eller hva man vil kalle det. Saab trenger det spesielt, for å bedre på problemet med touque- steer, som er tydelig med så sterke motorer og kun fwd. Så kan man lage en styring som er behagelig, passe følsom og gir masse komunikasjon med føreren om andre ting enn hvor sterk motoren er og hvor dype spora på veien er..
Men mest av alt må Saab få ned levetiden på modellene sine. 9-5 kom i 1997/98, og skulle vært historie for lengst, men blir ikke erstattet før neste år, det er latterlig.
Vi liker Saab, og vi tåler mye, men skal flere kjøpe, så må Saab fortsatt være Saab, men følge tettere på utviklingen, og være smartere i lanseringene, ikke vente i 2-3 år på Estate og sånt tull...
Men mest av alt må Saab få ned levetiden på modellene sine. 9-5 kom i 1997/98, og skulle vært historie for lengst, men blir ikke erstattet før neste år, det er latterlig.
Vi liker Saab, og vi tåler mye, men skal flere kjøpe, så må Saab fortsatt være Saab, men følge tettere på utviklingen, og være smartere i lanseringene, ikke vente i 2-3 år på Estate og sånt tull...
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Dieseldyret
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 82
- Registrert: 22 jun 2005, 01:00
Re: Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
Synd å si dette på et Saab forum,men...9-5 er ikke akkurat pen den heller.zero900t skrev:Har du sett volvoen??????Dieseldyret skrev:Volvo V70 163 hk diesel 453.800
Saab 9-5 150 hk diesel 466.100
Saab er 13000 dyrere,har mindre effekt og dreiemoment,samt en bråkete firesylindret diesel.
Hvordan kan dere påstå at Saab gir bedre valuta for pengene enn feks Volvo?
Saab selger 80% av bilene sine som diesel i dag....
nei, traktor kan man kjøpe andre steder...
Årsaken er siste ansiktsløftningen.
- Dieseldyret
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 82
- Registrert: 22 jun 2005, 01:00
Re: Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
Din inntsilling er faktisk årsaken til at Saab har vært nær konkurs flere ganger.Eirik N396 skrev:Jeg tror mange med meg driter i hvor enn får mest for pengene. Trofaste tjenere bryr seg vel ikke om tåpelig 4-hjulsdrift, eller andre ting som påstås å sende konkurrentene i ledelsen Om vi venter på at nye Saaber skal leveres med noe, ja da venter vi til det kommer. I mellomtiden er det nok av andre Saaber å kjøre, som fungerer mer enn godt nokDieseldyret skrev:Hvordan kan dere påstå at Saab gir bedre valuta for pengene enn feks Volvo?
Det er bare trofaste entusiaster som godtar en bil uten forbedringer.
Men det er ikke der salget ligger.
Salget ligger hos den vanlige bilkjøper som har en drøss med konkurenter å velge mellom.
Og salg er noe Saab trenger for å overleve.
- Dieseldyret
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 82
- Registrert: 22 jun 2005, 01:00
Re: Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
Takker Gunnar her for at han klarer å se forbi sin egen entusiasme for merket.
Veldig mye av det du påpeker om firehjulstrekk er også sant.
Audi har et pristillegg på 30-40 tusen for firehjulstrekk.
Det var også slik i 2005 da jeg snuste på en 170 hk diesel med firehjulstrekk.
Hvor de 100 tusen kommer fra,vites ikke,men det er rene faktafeil.
Firhjulstrekk har en annen fordel,nemlig prestigen.
Audi selger 40% av sine modeller med firehjulstrekk.
Dette kan Saab spise litt av med en 150 og 180 hester diesel med firhjulstrekk.
Og kansje 150 og 200 hk biopower også.
Veldig mye av det du påpeker om firehjulstrekk er også sant.
Audi har et pristillegg på 30-40 tusen for firehjulstrekk.
Det var også slik i 2005 da jeg snuste på en 170 hk diesel med firehjulstrekk.
Hvor de 100 tusen kommer fra,vites ikke,men det er rene faktafeil.
Firhjulstrekk har en annen fordel,nemlig prestigen.
Audi selger 40% av sine modeller med firehjulstrekk.
Dette kan Saab spise litt av med en 150 og 180 hester diesel med firhjulstrekk.
Og kansje 150 og 200 hk biopower også.
- rolfi
- 2.0 bar
- Innlegg: 683
- Registrert: 03 jan 2008, 03:03
- Medlemsnummer: N1248
- Navn: Rolfi
- Bil: My99 og9-3cab 2,0t
- Sted: Sandnes
Re: Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
menneh, hva er det egentlig du vil oppnå med og buse ut med dette på et norsk forum som egentlig ikke har noen kontakt med gm/saab?
for meg virker det nesten bare som om det er for og ha noe og krangle om
for meg virker det nesten bare som om det er for og ha noe og krangle om
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
Enig.Rolfi skrev:menneh, hva er det egentlig du vil oppnå med og buse ut med dette på et norsk forum som egentlig ikke har noen kontakt med gm/saab?
for meg virker det nesten bare som om det er for og ha noe og krangle om
Greit nok - noen vurderer bilkjøp kun etter hva en helt konkret får for pengene. Andre (dvs. entusiastene en finner her inne) velger bil på grunnlag av noe mer enn bare dette, og er fornøyd med valget sitt. Jeg har skylapper så det holder, og innrømmer det gjerne. Noe annet skulle da tatt seg ut.
Kan for ordens skyld også legge til at jeg ikke er kommet dithen at kjøp av ny bil er blitt aktuelt, men tro ikke et sekund jeg kommer til å være i tvil om valget når den tid kommer.
Fyr løs på GM så mye dere orker, selv om jeg ikke helt ser hva godt som kan komme utav det
- Dieseldyret
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 82
- Registrert: 22 jun 2005, 01:00
Re: Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
Ikke kontakt med Saab?Rolfi skrev:menneh, hva er det egentlig du vil oppnå med og buse ut med dette på et norsk forum som egentlig ikke har noen kontakt med gm/saab?
for meg virker det nesten bare som om det er for og ha noe og krangle om
Er ikke dette et Saab forum da...
Hvor mange av dere jobber i Saab systemet?
Verksted,delelager,adm,reklame og div?
Evt har kontakt med andre i Saab?
Og hvor mange i Saab organisasjonen tror dere er inne her å bare kikker en gang i blant?
Skal fortelle dere det,at det holder bare med en eneste person,for at dette skal gi en tankevekker i Saab sin organisasjon.
Så kansje de kan forbedre seg eller bringe det videre til de høyere makter i GM systemet.
Jeg personlig er skuffet fordi jeg ble fortalt at kombinasjonen diesel og xwd skulle ha bli lansert i mars.
Dette var såkalte sikre kilder som hevdet dette.
Dette ble fortalt her inne på dette forumet og et par Saab forhandlere bekreftet dette.
Jeg unnlot å bestille meg en 9-3 sc med den fine TTID motoren på grunn av dette.
Så...jeg mener jeg er i min fulle rett i å diskutere dette her på forumet.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
jeg har ihvertfall valgt min bil med tanke på pris/motor/kvalitet...
skal man ha lignende fra andre merker så er det snakk om enten hjemmebygg til 4-5 ganger prisen eller opp i over 10 ganger prisen ihvertfall for noe som kommer slik godkjent på vei orginalt og da er det snakk om så gamle biler at man heller kjøper seg en 20 år nyere 9-5 med turbo for samme prisen.. saab holder seg også veldig godt i pris, noe man ikke kan si om andre konkurenter som spesielt audi eller bmw. jeg har faktisk vurdert å kjøpe bmw, men det man får er en 3-serie som er for liten med en motor som er halvparten med ytelse i forhold til en 9-5 med turbo, for bmwen må man også betale over det dobbelte for samme årsmodell. så jeg lurer på hvor prestisjen ligger? jeg vet ihvertfall hvilket merke jeg velger neste gang også, jeg har sikkert ganske så skylapper jeg også, men man vet jo hva man får av komfort, ytelse, kvalitet og ikke minst sikkerhet ved kjøp av saab noe som veier høyere for meg enn utseende (noe jeg også liker godt ved nye 9-5 og 9-3 sc). utseende er jo viktigst for enkelte som ikke har satt seg inn i andre ting, og utseende er også smak og behag. jeg for min del liker særpreget på endel saaber. alle biler kan jo ikke være like?
skal man ha lignende fra andre merker så er det snakk om enten hjemmebygg til 4-5 ganger prisen eller opp i over 10 ganger prisen ihvertfall for noe som kommer slik godkjent på vei orginalt og da er det snakk om så gamle biler at man heller kjøper seg en 20 år nyere 9-5 med turbo for samme prisen.. saab holder seg også veldig godt i pris, noe man ikke kan si om andre konkurenter som spesielt audi eller bmw. jeg har faktisk vurdert å kjøpe bmw, men det man får er en 3-serie som er for liten med en motor som er halvparten med ytelse i forhold til en 9-5 med turbo, for bmwen må man også betale over det dobbelte for samme årsmodell. så jeg lurer på hvor prestisjen ligger? jeg vet ihvertfall hvilket merke jeg velger neste gang også, jeg har sikkert ganske så skylapper jeg også, men man vet jo hva man får av komfort, ytelse, kvalitet og ikke minst sikkerhet ved kjøp av saab noe som veier høyere for meg enn utseende (noe jeg også liker godt ved nye 9-5 og 9-3 sc). utseende er jo viktigst for enkelte som ikke har satt seg inn i andre ting, og utseende er også smak og behag. jeg for min del liker særpreget på endel saaber. alle biler kan jo ikke være like?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
Nye 9-5 (som ennå ikke er kommet,) er pen på bildet, ikke tvil om det! Bare så synd at bildene begynner å bli gamle, og bilen ennå ikke er på markedet.. Litt av problemet med å tilhøre den store GM- familien, (Volvo har noe av det samme i Ford, ) er at ledelsen er byråkratisk, konservativ, og livredd for å ta en beslutning uten stort flertall..
Derfor ser vi at de dumper priser på gamle pickuper i nye farger, tilbyr rentefrie lån,(i USA) og annet tull som ikke er holdbart i lengden, i stedet for å satse hardt på teknologisk utvikling, og å fullføre det de har begynt med.
De som leser mer enn Bilsport og Motor bør ha fått med seg at vi hadde hatt både 4wd og hybrid i Saab for lenge siden, bare Gm hadde latt dem løpe linen ut, i stedet så avblåser de i siste liten, Saab blir bokført med store utviklingskostnader som ikke fører til noen inntekter = Saab er dyrt å drifte og tjener ikke penger! Sånne ting har skjedd flere ganger, f.eks å måtte bytte plattform midt i en utviklingsprosess...
Det er et mønster her, men vi må også huske at uten GM kunne Saab vært historie...
Nå ser det ut til at "vi" snart er ute av mørket, flere og flere i GM begynner å få sansen for Saab, Trollhättan skal fortsette å bygge biler, så får vi bare håpe at modellene snart er nede i "normal" levetid..
Derfor ser vi at de dumper priser på gamle pickuper i nye farger, tilbyr rentefrie lån,(i USA) og annet tull som ikke er holdbart i lengden, i stedet for å satse hardt på teknologisk utvikling, og å fullføre det de har begynt med.
De som leser mer enn Bilsport og Motor bør ha fått med seg at vi hadde hatt både 4wd og hybrid i Saab for lenge siden, bare Gm hadde latt dem løpe linen ut, i stedet så avblåser de i siste liten, Saab blir bokført med store utviklingskostnader som ikke fører til noen inntekter = Saab er dyrt å drifte og tjener ikke penger! Sånne ting har skjedd flere ganger, f.eks å måtte bytte plattform midt i en utviklingsprosess...
Det er et mønster her, men vi må også huske at uten GM kunne Saab vært historie...
Nå ser det ut til at "vi" snart er ute av mørket, flere og flere i GM begynner å få sansen for Saab, Trollhättan skal fortsette å bygge biler, så får vi bare håpe at modellene snart er nede i "normal" levetid..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Dieseldyret
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 82
- Registrert: 22 jun 2005, 01:00
Re: Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
9-5
Trenger firehjulstrekk
Trenger 1.6 liter turbo bensin på 150 hk og 130 hk. (biopower)
Trenger 180 hk TTID
Trenger en miljømodell med veldig lavt forbruk.
Trenger V6 mod i Usa
9-3
Trenger firehjulstrekk
Trenger 1.6 liter turbo bensin på 150 hk og 130 hk. Biopower
Trenger en miljømodell med veldig lavt forbruk.
Trenger nytt dashbord og enda bedre støydemping.
Trenger 1.6 liter turbodiesel.
Begge bilene trenger en lavere prising for å heve salget.
Ned med 15-20 tusen på veil priser hadde gjort modellene mye mer konkuransedyktige.
Bare noen tanker.
Trenger firehjulstrekk
Trenger 1.6 liter turbo bensin på 150 hk og 130 hk. (biopower)
Trenger 180 hk TTID
Trenger en miljømodell med veldig lavt forbruk.
Trenger V6 mod i Usa
9-3
Trenger firehjulstrekk
Trenger 1.6 liter turbo bensin på 150 hk og 130 hk. Biopower
Trenger en miljømodell med veldig lavt forbruk.
Trenger nytt dashbord og enda bedre støydemping.
Trenger 1.6 liter turbodiesel.
Begge bilene trenger en lavere prising for å heve salget.
Ned med 15-20 tusen på veil priser hadde gjort modellene mye mer konkuransedyktige.
Bare noen tanker.
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Re: Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
Nå er jo egentlig 10år kort levetid for en modell for Saab da 96 ble solgt i 21år, 99 i 17år, og900 i 15år og 9000 i 14årGunnar N326 skrev:så får vi bare håpe at modellene snart er nede i "normal" levetid..
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
Har du pinadø rett! Likevel mener jeg at neste 9-5 og 9-3 ikke bør leve mer enn ca 7 år i butikken.. Når bilmodeller blir så gamle at de trenger briller, er noe galt..Peter skrev:Nå er jo egentlig 10år kort levetid for en modell for Saab da 96 ble solgt i 21år, 99 i 17år, og900 i 15år og 9000 i 14årGunnar N326 skrev:så får vi bare håpe at modellene snart er nede i "normal" levetid..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Dieseldyret
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 82
- Registrert: 22 jun 2005, 01:00
Re: Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
Fra:
http://www.automotorsport.se/news/15039/saab-ut" onclick="window.open(this.href);return false;ökar-antalet-xwd-modeller/
(Tråkigt nog stämmer även resten av det rykte som cirkulerat, nämligen att Saab ännu inte gör det möjligt att varken kombinera dieselmotor eller E85-motor (BioPower) med fyrhjulsdrift. På vissa marknader i Europa säljs nästan bara dieselmotorer i det segment som 9-3 rumsterar i och varför man väntar med XWD är obegripligt.
I höst kan Saab-spekulanterna välja till Haldex fyrhjulsdrift till 9-3 2,0 210 hk, liksom tidigare 2,8 V6. Men varför inte till den fina TTiD-dieseln?)
Jeg er stygt redd for at dette er politisk styrt fra GM/Saab ledelsen...
Jeg tror de gjør dette utelukkende for å ha nyheter å presentere for Saab til neste år også.....
http://www.automotorsport.se/news/15039/saab-ut" onclick="window.open(this.href);return false;ökar-antalet-xwd-modeller/
(Tråkigt nog stämmer även resten av det rykte som cirkulerat, nämligen att Saab ännu inte gör det möjligt att varken kombinera dieselmotor eller E85-motor (BioPower) med fyrhjulsdrift. På vissa marknader i Europa säljs nästan bara dieselmotorer i det segment som 9-3 rumsterar i och varför man väntar med XWD är obegripligt.
I höst kan Saab-spekulanterna välja till Haldex fyrhjulsdrift till 9-3 2,0 210 hk, liksom tidigare 2,8 V6. Men varför inte till den fina TTiD-dieseln?)
Jeg er stygt redd for at dette er politisk styrt fra GM/Saab ledelsen...
Jeg tror de gjør dette utelukkende for å ha nyheter å presentere for Saab til neste år også.....
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
Enig. Gi meg heller drift på bakhjula enn 4wd.
Blir så sliten i armene av å gasse.
Blir så sliten i armene av å gasse.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- MgrBuddha N1340
- Innlegg: 24
- Registrert: 12 mar 2008, 02:33
- Medlemsnummer: N1340
- Navn: Trygve
- Bil: 9-3 2.0T '02 Tr. 1
- Sted: Oslo
Re: Saab trenger firehjulsdrift nå!!!!
He hena_X skrev:jeg har ihvertfall valgt min bil med tanke på pris/motor/kvalitet...
skal man ha lignende fra andre merker så er det snakk om enten hjemmebygg til 4-5 ganger prisen eller opp i over 10 ganger prisen ihvertfall for noe som kommer slik godkjent på vei orginalt
[...]
Ja, jeg ble forbikjørt av en Ferrari på E 18 i går, masse lyd og fine kurver. Kjente et ørlite stikk da må jeg innrømme. Men ellers - aldri noe å se på veien som jeg heller ville ha. Så jeg er nok like "trangsynt" som mange andre her innrømmer å være. Men temaet er selvfølgelig veldig relevant. Skal vi ha noen SAAB'er å kose oss med i fremtiden også, MÅ de bli flinkere til å selge / lage salgbare biler.